Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zout gehalte

Willemvb1988

ZeewaterForum lid
Hallo,

ik heb vandaag mijn water ververst en nu is het zout gehalte niet hoog genoeg.
het is namelijk 1024 32% en wil naar 1027 35%.
hoeveel zout moet ik nou toevoegen om aan de 35% te komen?
en ik wil graag weten of ik nou goed meet met de refractometer
er staat als je in de meter kijkt bij 20 graden en ik meet natuurlijk het water bij 25 graden
of zie ik dat verkeerd? het water is tenslotte 25 graden.
ik hoor graag de tips
ik heb basic zout van De Jong 35 Gram de liter voor 35ppt

alvast bedankt voor jullie hulp

Gr Willem

Als ik bv van 32% naar 35% wil gaan doe ik dit gewoon
Inplaats van Osmosewater toe te voegen voor het verdampte water aan te vullen in het aqua.
Hier gewoon zoutwater gebruiken voor de verdamping aan te vullen.
Dit gaat geleidelijker en is beter voor je aqua.
Het zal nu met de warmte zelfs sneller terug op niveau zijn dan anders.
Dus vergeet niet het zoutgehalte na te meten in uw aqua.
Eens het terug op gewenst niveau is kun je de verdamping terug met osmosewater aanvullen.

Hallo,

ik heb vandaag mijn water ververst en nu is het zout gehalte niet hoog genoeg.
het is namelijk 1024 32% en wil naar 1027 35%.
hoeveel zout moet ik nou toevoegen om aan de 35% te komen?
en ik wil graag weten of ik nou goed meet met de refractometer
er staat als je in de meter kijkt bij 20 graden en ik meet natuurlijk het water bij 25 graden
of zie ik dat verkeerd? het water is tenslotte 25 graden.
ik hoor graag de tips
ik heb basic zout van De Jong 35 Gram de liter voor 35ppt

Zal iets meer dan 3 gram zout per liter zijn om van 32 naar 35 promille te gaan.
Als het goed is, dan heb je je refractometer met een instrumenttemperatuur van 20 graden gekalibreerd?
De temperatuur van je aquarium speelt geen rol. Die paar druppels nemen de temperatuur van de refractometer aan.
Natuurlijk zal tijdens de metingen de refractometer nietaltijd 20 graden zijn. Om dit te compenseren is je refractometer uit gerust met ATC (automatische temperatuur compensatie)

Zout is hygroscopisch .
Het trekt water aan dus .
Met het pure kurk droge zout zou inderdaad 35 gram zout een soortelijk gewicht van 35 promille
op jouw refractometer aangeven .
Echter is zout nooit kurk droog maar iets vochtig . Je weegt dus ook het water wat het zout aangetrokken
heeft . In die hoedanigheid zal 35 gram zout geen 35 promille zijn maar lager .
Dus zou je iets meer zout moeten toevoegen aan het water wat je aanmaakt om toch aan die 35 promille te komen .
Wat de refractometer betreft . Kan je beter de linkerschaal , 1000 tot 1034 of iets in die strekking , beter negeren . De linkerkant is temperatuurs afhankelijk omdat het soortelijk gewicht van zeewater verschillend is op verschillende temperaturen . Zeewater van 20 graden heeft een ander soortelijk gewicht dan zeewater van 25 graden .dus zouden we er een temperatuurs correctie op los moeten laten .
de rechter kant die in promille is niet temperatuurs afhankelijk . Je meet dan eigenlijk de grammen zout per liter water . De 2 schalen met elkaar vergelijken brengt Alleen maar verwArring . Het id dus verreweg het makkelijkst om de rechter schaal , in promille , te gebruiken .
groetjes rob Charite

niet alleen is een kant en klaar zout hygroscopisch maar het bevat ook Kristal water.
hierdoor heb je vaak (afhankelijk van het merk) tussen de 38 en 41 gram nodig om zoutwater aan te maken op 35ppt.

het hygroscopische zit in de componenten CaCl2 en MgCl2.
beide bevatten ook kristalwater.

idd kan je bij het gebruik van een refractometer beter de rechter (ppt) schaal gebruiken.

Back
Bovenaan