Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zooxanthellen

Mark NP

Senior Forumlid
Beste forumleden,

Ik heb het één en ander opgezocht over zooxanthellen. Ik weet dat het een alg is en dat zij de kleur bevorderen van koralen. Wat ik niet kan vinden is of ze ook te kweken zijn en of er middeltjes zijn die deze zooxanthellen voeden.

Misschien heb ik het over het hoofd gezien maar is er iemand die ervaring heeft met de bevordering van deze algen.

Ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen en de tips en trucs. :D

Nu kan ik het helemaal mis hebben maar volgens mij zorgen de zooxanthelen juist voor bruine koralen omdat het een bruin gekleurd algje is wat licht omzet in voedingsstoffen voor je koraal.

Hoe meer licht je op je koralen zet, hoe minder zooxanthelen er nodig zijn, dat bevordert dan weer de mooie kleurtjes die wij willen zien doordat er minder bruine algjes op hoeven te zitten.

Maar dit is wat ik ervan begrepen heb, er zijn hier mensen die er veeeel meer verstand van hebben dus wacht ook rustig even hun reactie af.

Groet,
Jorick.

Deze informatie vond ik via Wikipedia:

Zoöxantellen zijn kleine eencellige algsoorten die in symbiose met koralen leven.
Zoöxanthellen geven een kleureffect aan koralen in rifaquaria, gaande van fluorescerend groen, over diep blauw tot oranje en bruin. Koralen kunnen hun zoöxanthellen verliezen, bijvoorbeeld door een te hoge temperatuur van het zeewater. Zoöxanthellen zijn vooral geconcentreerd in de tentakels van de poliepen van het koraal. Onder invloed van zonlicht zetten zijn via het proces van fotosynthese het kooldioxide afkomstig van het koraal om in zuurstof, dat nodig is om de poliepen in leven te houden. Men neemt aan dat dat de koralen de zuurstof en koolhydraten die door de algen worden geproduceerd voor hun eigen stofwisseling gebruiken, en dat de algen profiteren van het door het koraal afgescheiden kooldioxide en andere afvalstoffen. Bepaalde invloeden van buitenaf, zoals opwarming van het zeewater kunnen leiden tot een afsterven van de zooxanthellen, wat verbleking van koraal en uiteindelijk afsterven van de kolonie tot gevolg kan hebben.

In de aquaristiek komt dat al eens voor wanneer een koraal slecht verzorgd wordt of bij wijziging van de kwaliteit van het zeewater, bijvoorbeeld door een verhuizing of te hoge watertemperatuur. In dat geval toont het koraal alle signalen van onwelheid en kan het in slechte omstandigheden sterven. In de praktijk zal het koraal in optimale verzorgingscondities vrij snel nieuwe zoöxanthellen aantrekken uit de omgeving en in enkele weken weer "in conditie" zijn.

Jorick zei:
Nu kan ik het helemaal mis hebben maar volgens mij zorgen de zooxanthelen juist voor bruine koralen omdat het een bruin gekleurd algje is wat licht omzet in voedingsstoffen voor je koraal.

Hoe meer licht je op je koralen zet, hoe minder zooxanthelen er nodig zijn, dat bevordert dan weer de mooie kleurtjes die wij willen zien doordat er minder bruine algjes op hoeven te zitten.

Maar dit is wat ik ervan begrepen heb, er zijn hier mensen die er veeeel meer verstand van hebben dus wacht ook rustig even hun reactie af.

Groet,
Jorick.

sja, bruin is ook een kleureffect!

Zoals ik al zei, laten we even afwachten op mensen die er meer verstand van hebben.

Wellicht dat iemand met een biologieachtergrond ons kan informeren (bijvoorbeeld Tanne).

Jorick zei:
sja, bruin is ook een kleureffect!

Zoals ik al zei, laten we even afwachten op mensen die er meer verstand van hebben.

Tanne is volgens mij op vakantie, en komt over een paar weekjes pas terug.

Wat ik weet over zooxanthellen is het volgende:

Teveel voedingsstoffen in het water zorgen inderdaad voor de bruine kleur op koralen (veel zooxanthellen).
Als je mooie felle kleuren op je koralen wilt hebben, moet je zorgen voor een bepaalde balans in jouw voedingsstoffen zodat je niet teveel (bruine kleur), maar ook niet te weinig zooxanthellen (afsterven koraal) kweekt.

Er zijn middelen in de handel die de balans hierin proberen te reguleren: denk eens aan Zeovit:

Bij een juiste toepassing van het Zeovitsysteem zorg je ervoor dat de koralen net voldoende voedingsstoffen toedient om hun felle kleuren te tonen.
Met de stoffen die je toedient en de steentjes in het systeem kweek je bacteriestammen die er voor zorgen dat de koralen net niet uithongeren en dus hun kleuren laten zien met zo min mogelijk zooxanthellen.

Er zijn diverse mogelijkheden om dit te bereiken, zeovit is er 1 van. Ik noem het voorbeeld van Zeovit, omdat ik daar zelf nu net 3 weken mee bezig ben, en me daar in verdiept heb.

Vosken zei:
Teveel voedingsstoffen in het water zorgen inderdaad voor de bruine kleur op koralen (veel zooxanthellen).

Als er veel voedingsstoffen zijn, zijn er meer zooxanthellen aanwezig met een bruin pigment. Zijn er minder voedingsstoffen dan zijn er vaak meer zooxantellen zonder bruin pigment. Ook geld voor de meeste koralen: hoe meer licht hoe feller de kleur. Dan zijn er minder zooxantellen aanwezig met bruin pigment. Er zijn ook koralen die juist beter kleuren bij minder licht.

Het volgende kwam ik tegen;

Mefisto zei:
Zoöxanthellen in koralen zijn niets anders dan nitraatbehoeftigen net als algen en wieren die op het substraat groeien. Door de beschikbaarheid van nitraat te minimaliseren kunnen algen, wieren en dus ook zooxanthellen zich minder snel ontwikkelen. Gevolg is dat de eigen kleur van het koraal beter naar voren komt doordat de wel aanwezige zooxanthellen deze kleur minder bedekken.

Zooxanthellen kunnen koralen een bruin aanzien geven indien zij in voldoende mate aanwezig zijn.
Zooxanthellen (hoeveelheid) wordt actief gereguleerd door het koraal zelf.
Zooxanthellen (hoeveelheid) is beïnvloedbaar door nitraat en fosfaatwaarden.

Wij aquarianen kunnen op dit vlak voor 'god' spelen.

wat betreft het licht, daarbij spelen 2 factoren/golflengtes een rol.

-De rode kleur wordt gebruikt door de zooxanthelen en bepaald daarmee de hoeveelheid van deze algjes in de weefsels van je koralen. Met andere woorden, veel rood licht boven je bak geeft minder zooxanthelen in je koralen en dus minder bruin kleuring. Dit betekent niet gelijk dat je koralen ook mooier kleuren want daar speelt Blauw licht weer een grote rol. Deze golflengte accentueert niet alleen de fluorescente kleuren maar stimuleert ook de zonnebrandcreme factor. Hiermee bedoel ik dat er is aangetoond dat de meeste felle kleuren werken als bescherming tegen te veel licht en dat de aanwezigheid van de blauwe component in het spectrum hiervoor verantwoordelijk is.

Conclusie mbt licht voor je koralen; je hebt zowel blauw als rood nodig, enerzijds voor kleuring en anderzijds voor voeding. Vandaar de grote populariteit van duo lampen waar beide golflengtes in vertegenwoordigd zijn.

Back
Bovenaan