Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeewater dure hobby?

JokkeS

ZeewaterForum lid
Beste,

graag even jullie mening:
ik ben me aan het inlezen, en zou me graag binnenkort een zoutwater aquarium willen aanschaffen.
De inhoud van de aquarium zal tussen de 250L en 450L bedragen. Ik lees regelmatig dat zeeaquaria houden een zeer dure hobby is, zowel materialen als onderhoud kosten veel, en er is behoorlijk werk aan.

Ik heb momenteel 3 grote terraria, 250W per terrarium, dus 750W in totaal die dagelijks 14u branden.
Daarbij komt nog 50€ per maand aan voedseldieren en producten, en elke dag een hoop schoonmaakwerk.
Zand en lampen hoeven maar 2x per jaar vervangen te worden, dat valt dan weer wel mee..
Maar wegens tijdgebrek kan ik deze niet meer elke dag de volle onderhoudsbeurt geven en moet het soms snel-snel gaan..

Wat zijn jullie wekelijkse/maandelijkse kosten en hoeveel-en-wat werk steken jullie per dag/week in jullie aquarium? En zou een zeewater aquarium me veel meer kosten aan onderhoud en werk opleveren dan aan mijn huidige terraria?

Greetz

Moet je dan effectief elke dag minimum 45min onderhoudstijd besteden aan je aquarium zoals bij mijn terraria??

De eene keer ben je een hele dag mee bezig en de andere keer 30 minuten..
Het resultaat wordt bepaal door je dedicatie aan de hobby.
Bij structureel tijd gebrek niet aan beginnen.
Een hobby mag tijd kosten anders is het geen hobby meer.

Dat gezegd hebbende.
Je hoeft niet effectief elke dag 45 minuten aan je aquarium te besteden als je de zaakjes op orde heb....
Loop je achter de feiten aan, dan gaat het tijd en geld kosten.

Lees hier:
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1175872

greetings, GlennF

Helemaal eens met Glenn,

Ik heb lange tijd met ca. 5 tot 15 minuten per dag en een uurtje in het weekend gered. Nu mijn bak wat minder loopt is dat veel meer. Vooral in zoeken en lezen gaat veel tijd zitten. Dat is natuurlijk ook deel van de hobby. Het is geen "set-and-forget" zoals bij veel zoetwaterbakken (no offense :)).

Opstarten is duur, daarna is het te overzien en afhankelijk van hoe gek je het zelf maakt.

Misschien moet je je eerst eens afvragen wat voor type bak je voor ogen hebt, en daarna de vraag opnieuw stellen.
Je kunt met zeewater nml. verschillende kanten op zoals dat ook geldt voor zoetwater.
De gup en de discus, allebei zoet, maar een wereld van verschil.
Kortom, er zijn diverse mogelijkheden, met daaraan vastgekoppeld verschillende onderhouds- en kostenplaatjes.

Gr. JNS.

Een goed draaiende zeewater bak is weinig werk.

Echter, wanneer je een bak begint en mogelijk te weinig tijd hebt is het geen goede basis om te beginnen.

Daar sluit ik me ook bij aan.

De aanschaf bij de start is duur, maar dan als je juiste spullen allemaal hebt, dan kost het niet meer als een zoetwater aquarium

Daar sluit ik me ook bij aan.

De aanschaf bij de start is duur, maar dan als je juiste spullen allemaal hebt, dan kost het niet meer als een zoetwater aquarium

Met dat laatste ben ik het absuluut niet eens. Koraal en vis is vele male duurder dan je zoetwaterplantje en zoetwatervisje (al kan je flink besparen als je dit bijv. via het forum aanschaft) en bovendien zullen o.a. je stroomkosten ook vele male hoger liggen.
Denk niet dat je er na aanschaf al bent. Het is gewoonweg een dure hobby, maar oh zo fraai.

Ongemerkt loopt het hard op en het is verslavend [emoji14]
Voor mij is het tijd rovend [emoji14]
En als ik wat moois ziet en het kan financieel dan gaat het mee

Maar je kan het zo gek maken als je wil kwa vis en koraal als je gewoon ledertjes en makkelijke lps en spsjes wilt houden hoeft het echt nie zo duur te zijn behalve je eerste aanschaf in goede apperatuur dat is dan trouwens gelijk het halve werk

Gr Rico

Het is geen goedkope hobby een zeeaquarium houden, laten we dat vooropstellen. Een abonnementje fitness is goedkoper :biggrin:.

Het is net ook wat Glenn al aanhaalde, het tijdspan is verschillend. In het begin toen ik starte met deze hobby was ik meer tijd aan mijn bak kwijt als tegenwoordig. Nu poets ik 1 misschien 2 keer per week mijn ramen, maak 1 tot 2 keer per week mijn afschuimerbeker schoon, maak eens in de maand mijn stromingspompen schoon, de afschuimer elk kwartaal, opvoerpomp halfjaarlijks. Doseringen maak ik eens per twee maanden aan.

Meten deed ik in het begin om de drie dagen. Nu soms een keer per week, of eens in de twee weken. Vroeger teste ik veel meer, nu heb ik mijn toevoegingen en de juiste techniek en meet ik enkel nog wat essentiele basis parameters zoals KH, CA, NO3, PO4 en breng daar correcties op aan. Als een bak eenmaal fatsoenlijk draait dan wordt het werk eraan ook minder.

Met dat laatste ben ik het absuluut niet eens. Koraal en vis is vele male duurder dan je zoetwaterplantje en zoetwatervisje (al kan je flink besparen als je dit bijv. via het forum aanschaft) en bovendien zullen o.a. je stroomkosten ook vele male hoger liggen.
Denk niet dat je er na aanschaf al bent. Het is gewoonweg een dure hobby, maar oh zo fraai.

Wat dat betreft ben ik met je oneens, je hebt in het zeewater ook redelijk goedkope vissen, zoals juffertjes, bijv. Chromis soorten.

In het zoetwater kunnen de prijzen ook heel hard oplopen, neem maar een paartje rode discussen, daar betaal je zo € 200 tot € 300 euro voor (= dat een koopje!!!!)

Verder de verlichting, als led neemt, je weet wel van die staafjes, dan ben je per stuk 150,00 euro kwijt bij zeewater, bij zoetwater zal het iets goedkoper zijn, omdat je misschien niet te veel verlichting nodig hebt.

Ik denk zo wie zo dat de kosten bijna gelijk zijn.

Na jaren zee weer terug naar zoet en nee de kosten zijn absoluut niet te vergelijken. Alleen al aan zout en toevoegingen ben je veel meer kwijt. En ja de aanschaf van vis en koraal is veel duurder (terecht!!!!!) want daar waar discussen uitzonderingen zijn, ligt de gemiddelde visprijs tussen de 25-50 euro. En dan nog eens de stroom. Het is een prachtige maar zeker duurdere hobby.
Wat dat betreft ben ik met je oneens, je hebt in het zeewater ook redelijk goedkope vissen, zoals juffertjes, bijv. Chromis soorten.

In het zoetwater kunnen de prijzen ook heel hard oplopen, neem maar een paartje rode discussen, daar betaal je zo € 200 tot € 300 euro voor (= dat een koopje!!!!)

Verder de verlichting, als led neemt, je weet wel van die staafjes, dan ben je per stuk 150,00 euro kwijt bij zeewater, bij zoetwater zal het iets goedkoper zijn, omdat je misschien niet te veel verlichting nodig hebt.

Ik denk zo wie zo dat de kosten bijna gelijk zijn.

Inderdaad, Discussen houden vraagt een speciaal zoetwater aquarium en geen gezelschaps aquarium. Ik neem aan dat JokkeS deze vergelijking bedoeld. Als we toch gaan vergelijken is een juffertje (zo'n beetje het goedkoopste zeewater visje) vele malen duurder dan een Neon Tetra :).

Inderdaad, Discussen houden vraagt een speciaal zoetwater aquarium en geen gezelschaps aquarium. Ik neem aan dat JokkeS deze vergelijking bedoeld. Als we toch gaan vergelijken is een juffertje (zo'n beetje het goedkoopste zeewater visje) vele malen duurder dan een Neon Tetra :).

Een juffertje vergelijken met een neon tetra

Het zijn beide scholen vissen,

Neem nou 5 chromis viridus = 5 x € 7.50 = € 37,50

Nu als je 5 neon tetra's neem, heb je geen schooltje. Daar moet je wel 15 stuks van nemen a € 2,50 per stuk = € 37,50

Nu met deze berekening zijn de kosten gelijk

Het zout verbruik moet je dan tegen de planten vergelijken, want toen ik een zoetwaterbak had van 500 liter, kon ik regelmatig de planten vernieuwen

Techniek en verlichting blijft volgens mij gelijk.

Groet Goodle

Weet niet waar jij je neon terras koopt. Maar vaak zat zie ik ze in de lfs 10 stuks voor 10 tot 12 euro.

Zeewater is gewoon duurder. Ja je hebt ook dure zoetwater vissen maar ookzijn er erg dure zeewater vissen.

En planten veranderen/ vernieuwen is niet goed. Dan mankeert er iets aan je zoetwaterbak. Vroeger moest ikcelke 2 weken snoeien. Omdat ze te snel groeiden.

Ik vind een zeewater bak ook niet goedkoop. Als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid techniek wat je op de gemiddelde bak hebt draaien en het bijbehorende stroom gebruik is dit al een flinke kostenpost. En dan nog je zout en toevoegingen.

En lederkoralen en chomisjes zijn misschien niet zo duur, maar hoeveel mensen nemen hier nu op de lange duur genoegen mee?

Qua tijd wisselt het heel erg, sommige dagen heb je nog geen 5 minuten werk, andere dagen ben je er uren druk mee.

Ik ben twee jaar geleden na heel veel jaar zeewater teruggegaan naar zoet. De redenen erachter laten we gewoon even voor wat ze zijn.

Ik kan dus vanuit beide disciplines een uitspraak doen over mijn kosten van de verschillende vormen van deze hobby. Wel wil ik er aan toevoegen dat ik bruto een totale hoeveelheid water van 1100 liter heb dat vooral in zeewater voor de meerkosten zorgt: Alles is groot (pompen, eiwitafschuimer) en veel watts aan verlichting (bijna 1000 watt nu 50 watt LED) en één keer water verversen kostte een halve emmer zout....en dat telt toch ook lekker aan.

Ook in het huidige zoetwater doe ik het zo goed mogelijk maar ik merk toch echt dat ik beduidend kleinere bedragen afreken. OK, de erg grote stukken kienhout kostten me ook bijna 150 Euro, eenmalig een 100 Euro voor de planten (mooie) en de F2 Maanvissen waren ook niet goedkoop maar nog steeds een stuk minder dan de zoute investering.
En dan heb ik het nog niet eens over de zandbodem: 3 zakken brekerzand van de Gamma en een kleine afdeklaag

Uiteindelijk ben ik toch gezwicht tot een éénmalige aankoop van 8 Discussen (middelmaatje) waardoor de temperatuur logischerwijs omhoog moest dus op dat vlak verlies ik wel iets van de winst (maar heb zonnepanelen). En op Vivarium scoor je ook mooie aparte planten dus dan geef je ook wel geld uit maar daar had ik normaal een leuk stuk koraal voor.

Beide hobby-vormen zijn op zich mooi, kosten geld en bij beide kun je het zo gek maken als je wilt. Maar een mooie bak kost je altijd geld (onderhoud en spullen) maar ook vooral de juiste aandacht en op het juiste moment dus ook tijd. Zonder dat, gewoon er niet aan beginnen.

Jan

Beide hobby-vormen zijn op zich mooi, kosten geld en bij beide kun je het zo gek maken als je wilt. Maar een mooie bak kost je altijd geld (onderhoud en spullen) maar ook vooral de juiste aandacht en op het juiste moment dus ook tijd. Zonder dat, gewoon er niet aan beginnen.

Jan

Na jaren zee weer terug naar zoet en nee de kosten zijn absoluut niet te vergelijken. Alleen al aan zout en toevoegingen ben je veel meer kwijt. En ja de aanschaf van vis en koraal is veel duurder (terecht!!!!!) want daar waar discussen uitzonderingen zijn, ligt de gemiddelde visprijs tussen de 25-50 euro. En dan nog eens de stroom. Het is een prachtige maar zeker duurdere hobby.

Als we het hebben over de kosten van zeewater versus zoetwater: beide hobby's kun je extreem duur maken. Een grote bak met top-techniek en een bijzondere bezetting kost fors geld in aanschaf. Onderhoud idem dito. En dit ongeacht het zoutgehalte ;)

In de praktijk wil je genieten van je aquarium en een nagenoeg lege bak met slechte techniek levert meestal weinig genot op. Als we uitgaan van een redelijke basis (in het geval van zoetwater een bak met planten en eenvoudige visjes, in het geval van zeewater levend steen, zachte koralen en eenvoudige visjes) durf ik zonder meer te stellen dat zeewater duurder is.

Zoals eerder gesteld: 25-30 euro voor een gemiddelde vis is niks. Voor enkele tientjes zet je een hele zoetwaterbak vol met planten, voor hetzelfde geld koop je één koraaltje.

Als je je het kunt veroorloven, denk ik dat de vraag beter kan zijn: vind ik het het geld waard? En dat zal voor iedereen anders zijn. Ik geniet met volle teugen van mijn hobby.

Back
Bovenaan