Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeester ... :|

Tiggy

ZeewaterForum gebruiker
Hey,

Een tijdje geleden begon mijn zeester wat poten te verliezen; na wat zoeken kwam ik erop uit dat het kon dat de zeester niet genoeg eten vond ... we hebben ze dan maar iets meer beginnen voederen (iets meer op bodem laten liggen) maar haar poten verdwenen nog.

Vandaag zag ik de zeester opnieuw met nog minder poten en een bruine gladde krab op een van haar poten ..; zo te zien is de zeester dus al de helft opgepeuzeld.

Gaat de zeester hiervan herstellen of ben ik beter ze een beetje te helpen sneller / pijnlozer te sneuvelen? Indien ja hoe doe ik dat best ... invriezen?

Heb zopas een krabbeval erin gestopt om de krabben te vangen ... de zeester zit daar momenteel ook in omdat die dood leek te zijn; maar dit is dus niet het geval ...

Fotos erbij ... op 2 dagen zag de zeester er zo uit :| 1 dagje niet gezien en nu ...

Bijlagen

• IMG_0025.jpg
    IMG_0025.jpg
    103 KB · Weergaven: 26
  • IMG_0026.jpg
    IMG_0026.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 26
Heb ik ook ooit eens gehad :( (althans een zeester in mijn bak ) Toen hij een poot liet vallen was het wel vrij snel afgelopen.
Hoewel, ik ooit wel eens een zeesterretje heb gekregen die net begon hiermee, en deze leeft nog wel in mijn bak.

Ik ken de oorzaak, zo'n bruine krab heeft hoogstwaarschijnlijk aan de zeester zitten knabbelen.

Maar mijn vraag is nu voornamelijk, komt het nog goed met de zeester? Groeien de poten normaalgezien niet terug na een tijdje?
Of is deze gedoemd nu om naar de sterrenhemel te gaan?

Bij het zeesterretje die ik gekregen heb, die een poot gedeeltelijk mist, groeide het volgens mij wel wat aan. Deze poot heeft wel een behoorlijke groeiachterstand vergeleken met de andere poten.

maar volgens mij zal een krab toch niet zomaar een gezonde zeester eten?? tenminste, heb ik nog nooit over gelezen / gehoord. Kan me wel voorstellen (aangezien krabben aaseters zijn) dat de zeester ziek is en aan het afsterven is ofzo en dat de krab hem dan verder op eet.

Zover ik weet groeien poten in ieder geval (bij een gezonde zeester) wel weer aan (dat gebeurd namelijk ook als een harlekijn eraan heeft zitten zagen)

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee maar ik heb er al voorheen (+- maandje geleden) ook zo'n gladde bruine krab aan een poot zien hangen en toen had ie ze nog allemaal zonder enige beschadiging ...

Ook mijn waterwaarden lijken normaal ... enkel mijn NO3 was te hoog maar dit ben ik aan het rechtzetten door regelmatig te verversen. Ook heb ik levend zand in de bak dus zou er toch genoeg voedsel aanwezig moeten zijn voor de zeester ... ik heb enkel nog een paar kleine slakjes erbij zitten in bak van +-140L

Ik moet ook wel zeggen dat een maand geleden mijn groene tepelanemoon plots verdwenen is en dat mijn water troebel was (anemoon in stromingspomp?) zou het hiervan een gevolg kunnen zijn? Wel heb ik de dag erna direct waterwissel gedaan ... die krab op de poot was ook van voorheen. Ook heb ik maar een soort die dat doet ... er zitten meerdere grote behaarde krabben in de bak (met steen meegekomen, alsook die gladde) maar die komen niet aan de zeester .. enkel die gladde bruine vuilzakskes lol

Ik herken het geval met de zeester. De mijne verliest steeds meer tentakels / pootjes.
Ik zie af en toe mijn Lysmata (poetsgarnaal) er aan knagen, ze trekt er echt een deel van een poot eraf en laat het vallen. Er worden zo telkens enkele pootjes afgegeten en wordt de zeester steeds gehavender. Herkent iemand dit ?

Heej dit is misschien al een wat verouderde post, maar ik wil me toch even loslaten over het feit hoe je het beestje aan z'n eind wil laten komen.

Het diertje invriezen is echt geen vriendelijke manier! De zenuwen van de zeester blijven registreren tot het sterft en ernstige kou doet behoorlijk zeer voor een tropisch zeedier kun je wel zeggen.

Er zijn middeltjes op de markt om zeedieren tot een pijnloos eind te laten komen. Een soort van badje met een medicijn. Vergelijk het maar met een te oud of ziek huisdier een spuitje geven.

Goed, misschien een beetje loze kreet nu, maar ik schrok wel even van dat invriezen.

x

Hallo

Ik heb 3 weken geleden een zeester gekocht.

Vorige week zag ik dat zijn poten eraf vielen.
Nu vandaag is er bijna niks meer over van de zeester.

Ik kan de zeester in mijn andere aquarium zetten.
Maar ik weet niet of dat nog zin heeft.
Is het echt een krab die eraan zit of is hij gewoon ziek?

En ik weet niet of het helpt als ik hem in een ander aquarium zet.
In het ene aquarium heb ik een kappers garnaal en 2 krabben en in de ander heb ik een poetsgarnaal en een heramiet kreeft.

Wat zal ik met hem doen?

Bijlagen

• IMG_3922.jpg
    IMG_3922.jpg
    62,8 KB · Weergaven: 11
  • IMG_3919.jpg
    IMG_3919.jpg
    76 KB · Weergaven: 11
Back
Bovenaan