Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zandhapper welke zand dikte?

frank2902

Senior Forumlid
Ik wil graag twee Valenciennea Puellaris (zandhappers, zilver met oranje stippen) aanschaffen.

Welke maximale zanddikte eten deze vissen? Heb nu 3 tot 5 mm zandkorrel dikte. Kan dit?

Laatst bewerkt:
Ik wil graag twee Valenciennea Puellaris (zandhappers, zilver met oranje stippen) aanschaffen.

Welke maximale zanddikte eten deze vissen? Heb nu 3 tot 5 mm zand. Kan dit?
Dat is heel weinig maar zonder lipvissen die eronder slapen wel voldoende

Dat is heel weinig maar zonder lipvissen die eronder slapen wel voldoende

Ik had het verkeerd geformuleerd, ik bedoelde 3-5mm korreldikte 😊😇

Kans is wel aanwezig dat je je koralen dagelijks moet af blazen van het zand. Vaak nemen ze het zand mee naar het midden van het water kolom en dat zweeft dan overal heen als ze het niet al standaard boven je favo koraal doen. Iets om rekening mee te houden iig

Leuke vissen maar bedenk wel dat deze vissen, hoewel ze redelijk op de bodem blijven met zand zeven, er een flinke rotzooi van kunnen maken en dat je geen koralen op de zandbodem kan houden (bijv. Fungia). Ook vermageren de vissen vaak uiteindelijk hoewel ze met de pot mee eten

Welke maximale zanddikte eten deze vissen? Heb nu 3 tot 5 mm zandkorrel dikte. Kan dit?
Ik heb geen ervaring met deze visjes, maar wat ik er van weet (anatomie van bek en kieuwen), en gezien heb (gedrag, filmpjes et cetera) is dat ze het 'lekkerst' zand weghappen dat een fijne(re) korrel heeft dan wat jij hebt liggen.
Het moet makkelijk behapbaar zijn en relatief eenvoudig langs het tongbeen, door de kieuwbogen heen weg kunnen stromen.
Met name het makkelijk kunnen lozen via de kieuwen is (lijkt mij) belangrijk. Dit is een gevoelig orgaan, daar wil je geen (kans op) 'verstopping' hebben.

Ik heb de valenciennea wardii rondzwemmen.
Deze verbouwt je bodem wel , maar hij neemt geen zand mee naar boven , vind eigenlijk nooit zand op mijn koralen.
Hij woont in een appartement die hij onder een rots gegraven heeft 😀😀.
Kan hem van harte aanbevelen.
Mij zandkorrel is max 3 mm ( fiji white) . Maar stukjes rots “verwerkt” hij ook……..
F77E3CD6-A979-4DFC-B7C5-6633BCC55FCD.jpeg

Back
Bovenaan