Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

witte stip in mijn aquarium

davyd

ZeewaterForum lid
heb de witte stip in mijn aquarium zitten hoe behandel çik deze het best ezit nogtachs met een uv lamp

1. Als er geen vis meer in je bak zit, geen water meer toevoegen van aquariums van derden en dan 76 dagen wachten alvorens weer vissen bij te voegen.

2. Vissen overplaatsen naar een quarantaine bak en daar behandelen en Dan minimaal 76 dagen wachten voor ze weer terug te plaatsen.

3. Als je geen koraal hebt en een fish only bak dan behandelen met koper treatment.

4. UV kan wel echter moet je pro uv lampen hebben waarin de belichtingstijd wordt opgegeven hoe de flow rate moet zijn om de stip daadwerkelijk te kunnen killen. Hierbij moet je rekening houden met grote van UV lamp en plaatsing van je in en uit voer.

edit dagen aangepast

Laatst bewerkt:
Wacht even hoor.. Ik heb ook een paar keer witte stip op mijn vissen gehad (voornamelijk toen ik andere vissen toe had gevoegd).
Ik heb toen extra gevoerd (droogvoer met knoflook) en de witte stip is weg gegaan na 2 dagen.

Wacht even hoor.. Ik heb ook een paar keer witte stip op mijn vissen gehad (voornamelijk toen ik andere vissen toe had gevoegd).
Ik heb toen extra gevoerd (droogvoer met knoflook) en de witte stip is weg gegaan na 2 dagen.

Mijn advies is om dit even door te lezen voor wat extra insight.

Laatst bewerkt:
Ik heb eergister een tip gekregen van een duitser. Bedrijft de hobby ruimte 30 jaar, ennheeft doktersvissen zwemmen van rond de 15 jaar.

Deze man zegt, het is heel makkelijk.
Knoflook concentraat in het vlokkenvoer doen, zodat Alle vissen het ook daadwerkelijk eten.

En paar druppels sanostol multivitamine zonder suiker dagelijks in de bak gooien.

Laten we bij het begin beginnen:
- welke vissen hebben precies stip? En sinds hoe lang?

Als je géén koralen etc houdt, kun je eventueel in de bak zelf behandelen. Als het slechts om enkele vissen gaat, kun je de vissen uitvangen en in een aparte bak met kopersulfaat behandelen.

In de bak zelf zou ik NOOIT medicijnen toevoegen. Wat je wel kunt doen, is korrelvoer met medicijnen maken. Koop een vis-medicijn op basis van malachietgroen, bijvoorbeeld JBL Punktol (ja, een 'zoetwatermiddel'). Doe wat punktol op een platte schaal of bak, bijvoorbeeld op een deksel van een plastic bakje van de afhaalchinees ;) Leg in de punktol korrels en laat de korrels de punktol opnemen. Laat het geheel drogen (plaats het bakje op een warme plek, bijvoorbeeld op je lichtarmatuur). Doe dit nog een keer zodat de korrels twee porties punktol hebben opgenomen.

Voer je vissen de komende tijd met deze korrels. Indien mogelijk ALLEEN met deze korrels. Op deze manier komt het medicijn de vis in. Er komt een heel klein beetje de bak in, maar in de praktijk is dat verwaarloosbaar. Eventueel kun je actieve kool inzetten om deze resten te onttrekken.

Knoflook kán helpen, maar er is niet bewezen dát het helpt: wellicht waren de vissen ook beter geworden zonder.

Ik heb eergister een tip gekregen van een duitser. Bedrijft de hobby ruimte 30 jaar, ennheeft doktersvissen zwemmen van rond de 15 jaar.

Deze man zegt, het is heel makkelijk.
Knoflook concentraat in het vlokkenvoer doen, zodat Alle vissen het ook daadwerkelijk eten.

En paar druppels sanostol multivitamine zonder suiker dagelijks in de bak gooien.
Ik zou dit advies vooralsnog maar even parkeren.
Knoflook bestrijdt 'stip' niet, maar kan(!) ondersteuning bieden bij bacteriële infectie(s), die inderdaad vaak gepaard kunnen gaan met een 'stip' uitbraak. Vooralsnog is niet duidelijk hoe 'bestendig' de spijsvertering van een vis is t.a.v. knoflook, en dan meer in het bijzonder de actieve stofjes daarin. (Realiseer je ook dat knoflook niet voorkomt in zee, en dus geen natuurlijk voedsel is.)

Een multivitamine (wat zit daar dan in?) kan ondersteuning bieden aan de gezondheid en weerstand, maar bij overdosering net zo goed schade toebrengen aan lever en nieren. 1 à 2x per week wat pellets of vlokvoer weken in vitaminen is meer dan genoeg. Dan komt het ook rechtstreeks bij de vis binnen, in plaats van doelloos in het water (=afschuimen).

Back
Bovenaan