Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wie weet wat voor plaagdieren dit zijn?

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Vanmorgen zag ik op de stam van mijn euphyllia wat bruine vlekjes zitten. Ik heb er eentje afgezogen en onder de microscoop gelegd. Helaas kon ik hem niet in zijn geheel op de foto krijgen. Dit is een foto van de bovenste helft en een foto van het middelste deel. Kenmerkend is het donkere cirkeltje in het midden. De laatste foto is met een smartphone genomen. Ik schat het formaat op 3 mm. Iemand een idee?

f.pngf2.pngf3.png1776578168608.png

Verder zie ik sinds een dag of drie deze rakkers op mijn montipora-plaat. Helaas ben ik er vrij zeker van wat het zijn, namelijk montipora-etende naaktslakken. Op de plekken waar ze op de montipora zitten, is deze inmiddels ook verbleekt. Op dit moment beperkt het zich tot één grotere montipora-plaat op de andere kan ik ze nog niet vinden.

Het verwijderen van de plaat om te dippen wordt een uitdaging. Ik probeer er daarom zoveel mogelijk af te zuigen en ga een gele lipvis inzetten, in de hoop dat deze iets kan uithalen tegen de naaktslakken.

Mocht iemand denken dat dit een verkeerde aanpak is, dan hoor ik dat uiteraard graag.
1776578220855.png

Wat mij verbaast, is dat er al enkele maanden geen nieuwe toevoegingen aan de bak zijn gedaan, behalve een partij Berghia-slakken.

Montipora etende naaktslakken plaag is er eentje die je niet moet onderschatten. Ik zou snel heel de plaat verwijderen en een onaangetast stukje afknippen en terug plaatsen. Let op de eitjes die reeds op diverse plaatsen zijn gelegd. Als de plaat aan het bleken is, wil dit zeggen dat deze vrienden al een tijdje aan de slag zijn en dat de kans van verspreiding naar andere Monti platen waarschijnlijk al heeft plaats gevonden ..... Deze plaag is niet te elimineren met een lipvisje helaas en dippen verwijdert niet de eitjes ;)

Laatst bewerkt:
Montipora etende naaktslakken plaag is er eentje die je niet moet onderschatten. Ik zou snel heel de plaat verwijderen en een onaangetast stukje afknippen en terug plaatsen. Let op de eitjes die reeds op diverse plaatsen zijn gelegd. Als de plaat aan het bleken is, wil dit zeggen dat deze vrienden al een tijdje aan de slag zijn en dat de kans van verspreiding naar andere Monti platen waarschijnlijk al heeft plaats gevonden ..... Deze plaag is niet te elimineren met een lipvisje helaas en dippen verwijdert niet de eitjes ;)
Het is gisteren gelukt de plaat grotendeels te verwijderen. Ik heb deze gedipt (Dip-X) dit heeft de nodige slakken de nek omgedaan. Al vond ik het nog meevallen wat eraf kwam, vergeleken met wat ik al had afgezogen.

Vanmorgen kon ik de slakken niet meer ontdekken. Helaas heb ik op de plaat zelf ook geen eieren kunnen vinden. Ik vrees dat deze misschien ergens anders zijn gelegd.

De lipvis zie ik niet als dé oplossing, maar mocht hij ze eten dan is dat in ieder geval mooi meegenomen. Ik zit ook nog met de diertjes op de euphyllia. Ik heb nog wat verder gezocht en het lijkt om Waminoa sp. te gaan. Volgens mij lust de lipvis deze ook, als je geluk hebt.

Vanmorgen kon ik de slakken niet meer ontdekken. Helaas heb ik op de plaat zelf ook geen eieren kunnen vinden. Ik vrees dat deze misschien ergens anders zijn gelegd.
Ik zou eens kijken met een zaklamp op de onderkant van de platen als de lichten uit zijn.

Ondanks dat de Berghia slakken voornamelijk nachtdieren zijn, hoi wel in het achterhoofd dat een lipvis ook Berghia slakken zal kunnen eten.

Ondanks dat de Berghia slakken voornamelijk nachtdieren zijn, hoi wel in het achterhoofd dat een lipvis ook Berghia slakken zal kunnen eten.
k was daar inderdaad al bang voor. Wel vraag ik me af of de Berghia er nog zijn. Ik heb een vermoeden dat één van mijn andere ze ook lust. Ik heb er nu acht toegevoegd en zie nog geen vermindering van de aiptasia, en de Berghia zelf zijn ook nergens te bekennen (’s nachts ook niet).

Heb de plaat nog een keer goed bekeken en kon een paar hele kleine witte puntjes vinden. Deze eraf geschraapt en onder de microscoop gelegd. Dit moeten eieren van die montipora-slak zijn, dat kan haast niet missen. Voor nu geen andere gevonden, maar het zullen vast niet de enige zijn.

1776697746954.png

Back
Bovenaan