Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wie houdt bewust een Mantis?

BvN

Senior Forumlid
Hallo!
Onlangs ben ik ik een speciaalbak gestart (http://zeewaterforum.info/forums/sh...topod-Cube-(Dennerle-Marinus-60L)&highlight=) voor een peacock mantis (Odontodactylus scyllarus) omdat ik het fascinerende dieren vind. Op diverse amerikaanse forums is veel te vinden en zijn er behoorlijk wat mensen die deze dieren houden, echter op de nederlandse forums ben ik nog geen topic tegengekomen. Hooguit een oud topic van jaren geleden dat al lang niet meer wordt bijgehouden.
Ik was dus benieuwd of er mensen zijn die bewust ook een Mantis houden, in een speciaal bak, een refugium of gewoon in hum mixed rif (en met vuur spelen ;) ). Of zijn er menen die met het idee spelen een Mantis te gaan houden?

Ben ik echt de enige? :confused::p

Ik heb jaren lang 'bewust' een mantis gehouden in mijn gemengde rif aquarium. Was te slim om zich uit te laten vangen en buiten garnalen (die ik dus niet kon houden) en af en toe een slak (die zich bij mij voortplanten als ..... slakken en dus altijd genoeg aanwezig waren) vergreep dit dier zich alleen aan diepvriesvoer als de vissen werden gevoerd. Daarom uiteindelijk gestopt met proberen het dier te vangen en genoten van het dier zelf als. Het zijn gewoon dieren met een bepaalde reputatie, waardoor ze niet populair zijn om te houden en mensen dus ook niet de moeite zullen nemen om een speciaal aquarium op te zetten voor de grotere en mooiere soorten die er zijn.

Nee... maar de meeste die een mantis houden zitten niet meer op dit forum of komen bijna nooit meer hier.
Zoek maar eens naar oude berichten van p-w
Ik had inderdaad een paar topics van p-m gevonden en gelezen, ook van een paar anderen, maar die zijn idd vaak ruim 6 jaar of ouder.

Ik heb jaren lang 'bewust' een mantis gehouden in mijn gemengde rif aquarium. Was te slim om zich uit te laten vangen en buiten garnalen (die ik dus niet kon houden) en af en toe een slak (die zich bij mij voortplanten als ..... slakken en dus altijd genoeg aanwezig waren) vergreep dit dier zich alleen aan diepvriesvoer als de vissen werden gevoerd. Daarom uiteindelijk gestopt met proberen het dier te vangen en genoten van het dier zelf als. Het zijn gewoon dieren met een bepaalde reputatie, waardoor ze niet populair zijn om te houden en mensen dus ook niet de moeite zullen nemen om een speciaal aquarium op te zetten voor de grotere en mooiere soorten die er zijn.
Hahah dat is ook wat ik de mijne voer. slakken uit m'n rif bak, voergarnaaltjes en diepvries garnalen.
Hoe graag was de mantis die je had? Of weet je het soort?
Ergens is het jammer dat ze deze negatieve reputatie hebben en naar mijn idee niet terecht maar dat is een andere discussie. Naar mijn idee kun je een mooie rubble zone biotope maken met bijhorende koralen, wieren en in geval van een smasher ook grotere vissen.

Het was waarschijnlijk een Gonodactylellus viridis of ander een sterk daar op lijkende soort. Dier was knalgroen en bleef vrij klein (cm of 5-6). Was geen enkel probleem met vissen, zelfs mijn LSD pitvissen werden gewoon met rust gelaten zelfs als deze vlak voor z'n hol langs kwamen zwemmen. Garnalen was dan weer een ander verhaal, want zelfs een veel grotere bloedgarnaal werd letterlijk aan stukken geslagen en als hij een tijdje geen diepvries voer te pakken had gekregen dan zag je hem regelmatig langs de voorruit omhoog komen om daar een slak vanaf te plukken (meestal een Collumbelid sp. soms een kleine Turbo) . Dan was het 'knallen' in de bak totdat het buikje rond was.

Je zou er eigenlijk bijna een andere voor in de plek nemen ;) Al is het inderdaad niet handig als je ook garnalen wilt houden.

Deze eens uppen.
Heb er gisteren 1 gekocht.
Hij had een pistoolgarnaal en nemo in zn nano maar die heb ik er uitgenomen.

Vandaag eens kijken of hij pacific krill gaat aannemen als eten.

Ondertussen is hij al 2x gegroeid "vervelt"
Er zit al lang een vis "damsel" bij en lijken in harmonie te leven.
Hij heeft lang de kleine koraalstekjes gerust gelaten.
Voor zn laatste vervelling maakte hij meer bescherming voor zn buis en nam alles wat hij kon dragen.
Deze fase is nu alweer over.
Heb dan wat stukken kleine steentjes en schelpen toegevoegd waarmee hij zich kan amuseren
15A13D73-38F3-410B-87BE-35C1F275CD44.jpeg
6C0848A8-D039-40F6-B986-7C9B03E1E034.jpeg
Zn bokshandschoenen worden ook groter😁
CD1ECDEA-DEAD-4BD9-AEA6-CF1F21505DAB.jpeg

Back
Bovenaan