Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke zandhapper of alternatief voor witte bodem?

Oceanic

Senior Forumlid
Ik ga binnenkort een zandbodem inbrengen dus ben me aan het oriënteren op wat schoonmakers van dat zand. Ik zit te denken aan een paar Nassarius en een paar Cerithium slakken voor de plantaardige en dierlijke resten in het zand en 1 of 2 zandhappers of zandzevende sterren voor het wit houden van het zand. Zou dat een goede combinatie zijn?

Geven die zandhappers net zoveel belasting op het systeem als vissen die enkel eten en poepen zoals bijvoorbeeld anemoonvissen? Dan zou ik voor die zandhappers twee andere vissen moeten schrappen. Of hebben ze een minieme belasting vanwege hun zuiveringswerkzaamheden?

Zit er nog verschil tussen de zandhappers? Ik heb gelezen dat de oranje zandhapper niet zo rondstrooit met zn zand overal op. Dit zou ook gelden voor de amblygobius hectori. Die vind ik wel mooi, maar de rainfordi vind ik nog mooier maar is geloof ik wel wat lastiger.

Zit er nog verschil tussen zandhappers en zandzevende sterren qua werking?

Hoeveel slakken en happers/zeesterren heb ik ongeveer nodig? Bodem is ongeveer 48x48 cm, weinig grote vlakken door veel levend steen op de bodem.

Halloooo

Ik heb sinds een week of 4 een koppel Valenciennea puellaris in me bak die het super doen en jou bak kan het ook makkelijk hebben.
Ze zorgen wel soms voor wat stof in het water omdat ze het lekker omwoelen maar je bodem blijft goed schoon.
Heb er ook 3 zand zevende zeesterren in en een zeemuis, allemaal erg goede opruimers en me zand blijft spier wit.

Succes

Laatst bewerkt:
Hoi,
Bedankt voor de tip! Heb je geen last met zand op je koralen met deze soort?

Nee absoluut niet, het is niet het soort wat het weer uit spuugd.
Ze laten het netjes via de kieuwen weer naar buiten lopen en er komt niks op het rif.

Mvg leon

je hebt toch stroming?

mijn phalaena's die happen het op, en nemen het soms mee omhoog, en soms idd een aantl korrels op mijn monti platen..

de stroming blaast dit er zo weer af, en dit is geen probleem

Jawel, maar ik heb genoeg verhalen gelezen van mensen die constant de koralen schoon moesten blazen met bepaalde zandhappers, als je het te lang laat liggen kan het schade geven aan je koralen. En er zijn ook zandhappers die daar wat voorzichtiger in zijn als ik de verhalen mag geloven ;)

Ik heb een valenciennea strigata, die filtert het perfect en is er de hele dag druk mee.
Heb ook een valenciennea wardi en dat is een luie draak, als die überhaupt bezig is maakt ie ergens gigantische kuilen en elders een gigantische berg. Tis een superleuk en mooi visje om te zien maar functioneel is ie niet echt. :-P

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Ik heb een valenciennea strigata, die filtert het perfect en is er de hele dag druk mee.
Heb ook een valenciennea wardi en dat is een luie draak, als die überhaupt bezig is maakt ie ergens gigantische kuilen en elders een gigantische berg. Tis een superleuk en mooi visje om te zien maar functioneel is ie niet echt. :-P

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Haha, een luie draak ;) Wel 2 mooie vissoorten! Ik heb gekozen voor Nassariusslakken, Cerithiumslakken en een Zandzevende Zeester, omdat ik mn systeem niet verder wil belasten met extra vissen, want ik heb nog een paar soorten op de verlanglijst staan :)

Haha, een luie draak ;) Wel 2 mooie vissoorten! Ik heb gekozen voor Nassariusslakken, Cerithiumslakken en een Zandzevende Zeester, omdat ik mn systeem niet verder wil belasten met extra vissen, want ik heb nog een paar soorten op de verlanglijst staan :)
Verstandige keus. Voornamelijk de Valencienna-soorten zijn erg lastig houdbaar; op den duur verhongeren ze vrijwel allemaal.

Ik heb mijne al een jaar, eten gewoon met de pot mee. :-)
Inderdaad eten ze meestal met de pot mee, maar ik durf te stellen dat het gros het jaar niet haalt vanwege verhongeren. Als die van jou niet alleen al een jaar bij je is, maar ook een goed gevulde buik heeft en groeit: trots op zijn!!!

Inderdaad eten ze meestal met de pot mee, maar ik durf te stellen dat het gros het jaar niet haalt vanwege verhongeren. Als die van jou niet alleen al een jaar bij je is, maar ook een goed gevulde buik heeft en groeit: trots op zijn!!!

ik heb er ook een gehad voor zo'n 2 jaar
plots werd deze, ondanks het eten van alle aangeboden voer, heel erg mager
daarna, ondanks het toch nog eten, toch gaan hemelen

Ik heb nu denk ik ook bijna een jaar een koppel valencienna puellarus.
Mijn bak is wel 400 liter, en ze benutten ook wel de hele bak.
Sinds ik deze vissen heb, heb ik nooit meer last gehad van een vieze bodem, ook geen flap meer op de bodem.
Ik wist niet dat deze vissen zo'n korte levensduur hebben in onze bakken, maar tot nu tot heeft zeker meneer vis een vette pens.
Nou moet ik ook wel zeggen dat ik niet een hele arme bak heb.

Back
Bovenaan