Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke soort alg hebben wij? Met foto's

ajvdw

ZeewaterForum lid
Aquarium draait nu 2,5 maand, waterwaarden zijn als volgt:

Algen explosie hebben we al gehad, dit alg is meer bruin en draderig/pluizig.
Het zit voornamelijk aan de zijkanten van de stenen en niet aan de lichte kanten/bovenop.
Het zit ook aan de onderkant van de uitstroom pijp maar niet op de bovenkant.
Het groeit ook in onze sterpoliep en oortjes.

Welk alg is dit en wat kunnen we er tegen doen?
WhatsApp Image 2020-12-31 at 10.57.43 (1).jpegWhatsApp Image 2020-12-31 at 10.57.43.jpegWhatsApp Image 2020-12-31 at 10.57.42.jpegWhatsApp Image 2020-12-31 at 10.57.45 (1).jpegWhatsApp Image 2020-12-31 at 10.57.45.jpegWhatsApp Image 2020-12-31 at 10.57.44.jpeg

Heb je alg-etende vissen of heremietjes of slakken? Dit spul eet algen. Grote stukken alg afplukken, doet je afschuimer het goed?

Hoe deze alg precies heet weet ik niet.
Maar ik klooi hier al dik een jaar mee.
Mijn nitraat en fosfaat staan op ‘0’, en ik
Wordt volledig genegeerd door de doktersvissen en konijnvis.
Heremiet, slak, zee-egel negeren het. Pas na het plukken komen ze weer ter plaatse grazen.

Het is handmatig makkelijk te verwijderen met vingertoppen, pincet, tandenborstel.
Dus relatief beheersbaar.
Voorkom dat het tussen koraaltakken komt.
Het spul verstikt je koralen van binnenuit. Vraagt veel gepriegel met pincet en tandenstoker om het daar weer weg te krijgen.

Mijn nitraat en fosfaat staan op ‘0’, het heeft dus weinig om te kunnen groeien.
Of Vibrant de oplossing is weet ik niet.
Na een 16Oz. fles was het nog niet weg.(Wordt vervolgd).

Wekelijks een rondje plukken door de bak (discipline vereist) helpt in ieder geval enorm.

Heb je alg-etende vissen of heremietjes of slakken? Dit spul eet algen. Grote stukken alg afplukken, doet je afschuimer het goed?
Algeneters: Henkie(zeg maar HENK met enorme vette buik), 2 spot gobie en 5 nassarius slakken in. de gele blenny wil ook nog wel eens wat van het steen happen.
Afschuimer werkt naar behoren en schuimt donker bruin/ zwart af.

Laatst bewerkt:
Hoe deze alg precies heet weet ik niet.
Maar ik klooi hier al dik een jaar mee.
Mijn nitraat en fosfaat staan op ‘0’, en ik
Wordt volledig genegeerd door de doktersvissen en konijnvis.
Heremiet, slak, zee-egel negeren het. Pas na het plukken komen ze weer ter plaatse grazen.

Het is handmatig makkelijk te verwijderen met vingertoppen, pincet, tandenborstel.
Dus relatief beheersbaar.
Voorkom dat het tussen koraaltakken komt.
Het spul verstikt je koralen van binnenuit. Vraagt veel gepriegel met pincet en tandenstoker om het daar weer weg te krijgen.

Mijn nitraat en fosfaat staan op ‘0’, het heeft dus weinig om te kunnen groeien.
Of Vibrant de oplossing is weet ik niet.
Na een 16Oz. fles was het nog niet weg.(Wordt vervolgd).

Wekelijks een rondje plukken door de bak (discipline vereist) helpt in ieder geval enorm.

Bedankt voor je reactie,
We willen het het liefst zo natuurlijk mogelijk oplossen. Maar als dat niet kan, dan uit een flesje.
Het vreemde is juist; waar het meeste licht op valt, zit het minst van deze alg.

Je zou ook een zeehaas kunnen proberen. Ik heb ook zoiets in mijn stekkenbak. Ik heb een zeehaas in mijn display tank en die zet ik zo nu en dan over, en hij graast dan alles mooi kaal.

Bedankt voor je reactie.
Het vreemde is juist; waar het meeste licht op valt, zit het minst van deze alg.
Herkenbaar.
Het groeit hier idd ook beter op de minder belichte plaatsen.
Maar als je er niks aan doet (handmatig) groeit het uiteindelijk overal wel.

Of ‘een flesje’ dé oplossing is weet ik nog niet.
Wel staat het co-existeren van bacteriën en algen in nauw verband met elkaar.
En zoals bacteriën elkaar beconcurreren, zo doen ook algen dat.
Deze ‘fluffy’ algen profiteren dus simpelweg van omstandigheden (in het totaal van het specifieke aquarium milieu) die voor hen gunstig zijn.

Zomaar een paar foto’s van die alg bij mij in de bak zit.
De kleur is niet consistent op de foto’s. Dan weer wat groener, bruiner, roder (maar geen groene of rode pluisalg).
A2302EE3-4E25-4697-A8A3-BEEB0E0F6328.jpeg183BDFB4-9648-46F1-B419-8A43458CB67D.jpeg183BDFB4-9648-46F1-B419-8A43458CB67D.jpegC9F13108-2983-42E0-AE2B-A3BD021EA472.jpeg9A7B1BD9-0DB5-4A69-8CCF-E99BDCEE5A88.jpeg89209BFA-3607-4F99-8A62-F8228B80BD5A.jpeg

Ik heb ook een steen waar dit op groeit. De alg is meegekomen met de steen, 2e hands uit een ander aquarium... Inderdaad ook aan de zijkant en een stukje onderzijde. Ook herkenbaar dat na het plukken de konijn en keizer ook weer even wat komen grazen. Maar het zijn weldoorvoedde "gemaksvissen" dus echt aanvallen erop doen ze ook niet.
Mijn bak draait ook op lage nutrientwaardes en ik zou hier toch ook wel graag eens af willen komen.

Ik heb ook die alg, volgens mij. Vind ik dat identificeren best moeilijk. Ze lijken voor mijn gevoel zo op elkaar. Ik dacht dat het opstart haaralgen waren. Aangezien mijn bak nog maar een jaar draait. Ik vond het wel vreemd dat het vooral groeit op plekken met weinig licht. Ik kan het zo weg poesten met een tandenborstel. Het lijkt dan haast op te lossen. De grote plukken dwarrelen dan uiteraard wel door de bak. Ben nou inmiddels een half jaar lang aan het poetsen. Het lijkt wel minder te worden. Heeeeeeeel langzaam. Ik heb een leger aan heremietkreeften en slakken ingezet. Die kunnen er in ieder geval niet tegen eten. Ik heb ook een zeehaas gehad, maar die heeft het helaas niet overleefd, ondanks dat er voldoende te eten was voor hem. Ik probeer fosfaat en nitraat zo laag mogelijk te houden om de alg te laten verhongeren. Ben benieuwd of ik inderdaad dezelfde alg in de bak heb.

Bijlagen

• 20210103_112813.jpg
    20210103_112813.jpg
    152,4 KB · Weergaven: 37
  • 20210103_112848.jpg
    20210103_112848.jpg
    180,9 KB · Weergaven: 37
@Kai.K en @Maaike 1977,
Pappen en nathouden.
Of het wel ignite wordt gegeten blijft een vraag.
Vanaf een bepaalde lengte verliezen de algeneters in ieder geval hun interesse in de graasplekken.

Nou het gekke is, dat het alg hier niet meer wordt, maar juist minder.
We proberen hier het fosfaat op niveau te houden, en nitraat zijn we omhoog aan het halen in de afgelopen week.
Dus voor hier werkt dit, tenminste het lijkt erop.

Lijkt ren beetje op baardalg of zie ik dat verkeerd?

Ik zou ook stoppen met alle dagelijkse automatische toevoegingen. Deze kunnen voeding zijn voor de algen.

Back
Bovenaan