Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat voor verlichting in kweekbakje

nl_wim

ZeewaterForum lid
Hallo, ik heb een koppel kauderni zwemmen in 70 liter bak. Hierin heb ik wat stenen, wieren en een paar glasanemonen. En natuurlijk een namaak zeeegel.
Nu is mijn vraag als ik jonge kauderni's krijg en ik wil deze in een kweekbakje plaatsen. Wat voor verlichting moet daar boven. Is alleen wit licht voldoende?
Of moet er ook blauw licht bij?

Ik wil z'n kweekbakje gebruiken:

Alle advies is welkom.

Bijlagen

• 1601892892227.png
    1601892892227.png
    581,8 KB · Weergaven: 146
Laatst bewerkt:

MichaelBeek

ZeewaterForum lid
Hoi Wim,

Wit licht is voldoende, het licht maakt eigenlijk niet uit als het er maar is. De ruimte is wel belangrijk! Zo’n kweekbakje wordt al snel te klein, zijn toch baarsjes en moeten elkaar uit de weg kunnen gaan.

OP
nl_wim

nl_wim

ZeewaterForum lid
Bedankt, heb nog een 30 liter bakje staan. Die kan ik gaan gebruiken. Maar moet even kijken hoe ik deze kan aansluiten op groter systeem. Of elke dag kleine water wissel. Dit bakje heeft geen verlichting dus ga opzoek naar klein led balkje. Maar eerste eens kleintjes krijgen. Dan heb ik nog 3 weken de tijd.

MichaelBeek

ZeewaterForum lid
Bedankt, heb nog een 30 liter bakje staan. Die kan ik gaan gebruiken. Maar moet even kijken hoe ik deze kan aansluiten op groter systeem. Of elke dag kleine water wissel. Dit bakje heeft geen verlichting dus ga opzoek naar klein led balkje. Maar eerste eens kleintjes krijgen. Dan heb ik nog 3 weken de tijd.

Ja je kan bijvoorbeeld op het moment dat het mannetje de eitjes in de bek krijgt, iedere week bij de waterwissel van je hoofdsysteem daarvan 7,5 liter in je opgroeibak gooien. Dan heb je na 4 weken precies genoeg als het mannetje de jongen uitspuugt. Daarna zou je door kunnen gaan om wekelijks een wissel te blijven doen met water uit je hoofdbak, hoeft niet per sé dagelijks. Ligt er ook een beetje aan hoe vaak je voert.

Bovenaan