Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

wat voor opvulsteen

• Topicstarter Topicstarter ice_flame
  • Startdatum Startdatum
I

ice_flame

Guest
goede dag
ik heb een vraag wat is het beste opvulsteen voor in een zeeaquarium

groet niels

ik bedoel dus naast levend steen

ik weet dat steen preuts;) moet zijn ik hoor over lava steen,maan steen maar wat is echt goed ja dood levend steen maar dat zie je niet echt veel te koop dus daarom mijn vraag

ik heb geen zin in gevaarlijk metaal in mijn bakje straks wat in somige steen zit

Lavasteen bevat metalen dus onbruikbaar. Ziet er ook niet mooi uit in een zeebak maar da's een mening.

Maansteen mits goed schoongemaakt is goe bruikbaar, niet duur duur, grote stukken van te koop dus een beetje uitzoeken levert aardig materiaal (platte stukken) om een stabiele ondergrond mee te stapelen. Na verloop van tijd zie je het verschil niet tot nauwelijks meer.

Natuurlijk is echt levend steen de ultieme manier om op te starten maar ook wel de duurste. Oud levend steen ziet er natuurlijk uit maar kán een fosfaatbron zijn.
Wat je ook doet, naast je vulsteen blijft uiteraard een hoeveelheid echt vers levend steen van het grootste belang voor een goede opstart.

vg Jan

Het allerbeste zou idd zijn alleen vers levend steen.

Maar weinigen doen dat.
Dood levend steen kan veel verontreiniging bevatten.
Indien je uit kostenoverweging zou besluiten deels vers steen en de rest voor het volume aanvullen, dan zou ik toch proberen om aan 2e hands levend steen te komen wat nog redelijk jong is uit een bak waar van je weet of redelijkerwijs mag aan nemen dat het steen gezond is en niet verontreinigd door bv medicijn gebruik. Met regelmaat wordt er hier op het forum bruikbaar steen aangeboden.

Heel veel succes.

ja dat begrijp ik ik wil een bakje van 160x60x60 met 100 kilo levent steen maar hoeveel levend steen mag je er gelijk in doen voor de op start ze zeggen dat je het niet te gelijk er in mag doen dus in etappes klopt dat

Beide wegen leiden naar Rome. Of in normaal Nederlands, het kan alletwee.

In één keer heb je één opstart die je wellicht meer waterverversen gaat kosten maar een aantal keren weer een redelijk grote hoeveelheid levend steen inbrengen geeft eigenlijk steeds weer een opstart binnen een niet stabiel systeem.
Als eea een jaar stabiel draait en je zet er een mooi stuk steen bij van bijv. 2 kg dan zul buiten het toevoegen van een verse bacteriecultuur er niets van merken.

Ik ben mijn huidige bak in één keer met vers levend steen opgestart (2 dozen)met uitzondering van een paar erg mooie platte stukken uit m'n oude bak en was redelijk snel door de nitriet/nitraatpiek heen. Waarschijnlijk geluk maar geen algenexplosie gehad wat ook weer niet betekend dat er natuurlijk niets in groeide maar dit was goed bij te houden voor de heremietjes e.d

vg JAn

bedankt voor de info alle maal ga er zeker over denken of ik het met alleen levend steen ga doen kost wel wat maar dan heb je ook wat ik ga het zo en zo heel rustig aan pakken ik denk dat het nog wel 1 jaar ga duuren voor ik ga beginnen eers veel vragen stellen en goede info verzamelen en de techniek verzamelen kost ook een hoop nog maals bedankt :goed:

Het advies om het steen in fases in te brengen is mogelijk om er voor te zorgen dat negatieve waardes lager blijven waardoor er meer aan leven en cultuur overblijft.

Ik start , zo dadelijk voor de derde keer, een bak op met water uit de buitenkant van de "neeltje jans" daarna verversen iedere keer met zelf aangemaakt water.
Ik heb nog niet ene keer een bijzondere nitriet waarde en algen fases meegemaakt, ik verwijt dit aan het gebruik van natuurlijk zeewater.
Ook anderen die het zo bewust doen hebben hetzelfde beeld, met als positieve bijkomstigheid :
Minder afsterven leven
Sneller door opstartfase

Dit is dus ook een overweging waard.

Als je dit wilt doen stuur dan een pb dan zal ik je de plaats wijzen waar je het beste water kunt scheppen. Ook tankwagens voor dierentuinen en tussenhandel worden daar geladen met natuurlijk zeewater.;)

hey anton ik ga zo en zo met vers zeewater opstarten. dus jij vindt dat ik het in fazes moet inbrengen het levend steenik heb al een plek gevonden waar ik het kan pakken mijn broer ging daar ook altijd maar ik wil toch eens testen hoeveel verschil er is met neeltje en het zeewater bij mij in de buurt is ook oosterschelden

Nee ik gaf het als voorbeeld waarom dat zou kunnen zijn.

Ik ben voorstander van alle steen er gelijk in en zeker als je met natuurlijk zeewater opstart.

Laat dat testen gerust achterwege want de waardes die wij zelf meten als zoutgehalte,Calcium, KH, Magnesium etc is niet waar het omdraaid.

Het gaat om het zuiverste water in de zin van vervuiling wel of niet.
Oosterscheldewater zou ik NIET gebruiken.

Pak werkelijk Noordzeewater waar het risico het kleinst is op ongewenste vervuiling.

Geloof me aan de buitenkant bij Neeltjejans kun je het gerust scheppen met minste risico, vrij van risico ben je niet of nooit laat dat wel duidelijk zijn maar dan krijg je een totaal andere discussie die hier op het forum al heel veel is terug te vinden.

Oosterschelde heeft een grote kans op vervuiling dmv Lozing en scheepsvaart.

Hallo.

ik ben sinds twee maanden bezig en het gaat redelijk goed.

Alleen zou ik meer steen willen hebben omdat het steen dat ik nu heb niet hoog opgebouwd kan worden.Heb een bak van 1meter 40.En heb er 18kilo levend steen ingedaan bij opstart.de vissen zitten erin en er is al wat koraal in.Hoe kan ik nu steen bijleggen en welke steen??

Vriendelijke groetjes

Ik heb dood levend steen (heb me dus geen zorgen hoeven maken over wat er in maan/lava-steen zit) overgenomen en dit samen met vers levend steen ingebracht. Ik heb het dode steen gekookt, gespoeld en gespoeld.
Algen groeiden vooral op het dode steen in de opstartfase. Daar hadden ze natuurlijk een vele grotere kans door minder concurrentie op het oppervlakte.
Ik zou het dode steen zoveel mogelijk onderin gebruiken; daar is minder licht en heb je dus minder last van algen. Je levende steen profiteert dan ook meer van het licht.

Oh ja. Ik heb nitriet/nitraat gemeten voor en na het inbrengen van het gekookte/gespoelde dode levend steen; het verschil was nihil (~0 voor en na).

Back
Bovenaan