Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waardes na 2,5 week. Goed?

DOJO97

ZeewaterForum lid
na 2,5 week draaien van mijn bak wil ik graag even mijn waardes hier zetten zodat iemand even wil kijken of dit klopt/op schema is


Zout netjes op 1.024.
Nitriet zit tegen de 4.0 aan.
Ammoniak 0,15
Nitraat is 25?! (Te hoog?)

Buiten een paar bruine plekken en hele kleine alg sliertjes is er nog niet veel aan de gang.
Er zit gerijpte dutch reef rock in waaruit vele slakjes en andere micro organismes kwamen.
Ook zit mn bak vol met copepods nu (niet zelf toegevoegd)

Mijn bak draait met het volledig licht schema & heeft nog geen waterwissels gehad.

Bedankt allen :)
 
Je nitraat kan niet kloppen, je ammoniak-piek is niet eens voorbij en je nitrietwaarde is niet van deze planeet. Copepods overleven niet in deze waterwaardes (niets eigenlijk). Ik denk dat je even je testsets moet checken (zijn ze niet over de datum), werk je met zo'n kleurenset?
 
Je nitraat kan niet kloppen, je ammoniak-piek is niet eens voorbij en je nitrietwaarde is niet van deze planeet. Copepods overleven niet in deze waterwaardes (niets eigenlijk). Ik denk dat je even je testsets moet checken (zijn ze niet over de datum), werk je met zo'n kleurenset
Huh… serieus? Het zijn splinternieuwe Salifert setjes… niets over de datum.

Misschien morgen maar eens opnieuw testen dan, misschien een foutje gemaakt..
 
Salifert-testsetjes zijn in principe wel goed, dat maakt de interpretatie van je meting wel wat duidelijker. Het is wel belangrijk om de handleiding precies te volgen, dan heb je een betrouwbaar resultaat (inclusief de hoek om de kleur te bepalen). De kleurenkaart is soms wel wat moeilijk te interpreteren.

Je gemeten 4.0 is de NO2 ppm, een gezonde waarde is lager dan 0.3 mg/l(ppm) dus het lijkt erop dat je in de nitrietpiek zit. Dat is goed nieuws, want dat is de eerste fase van het nitrificatieproces. De tweede fase is het omzetten van nitriet naar nitraat. Je waarde van 25 nitraat is relatief al hoog, ik denk dat je die nog een keertje moet meten? Je zou mogen verwachten dat deze wat lager uit zou vallen bij de gemeten nitriet-waarde, mogelijk dat de kleurenkaart hier schuld aan is want die is wat moeilijk af te lezen qua kleur. Voor nitriet en ammoniak is het niet de moeite om te investeren in een digitale meter, maar voor nitraat (waar je straks vaker op gaat meten) is de Hanna HI782 HR (let op, de "high range" dus niet de H781 ULR "ultra low range"die een ingewikkelde meting doorloopt maar wel preciezer is) een aanrader.

Lijkt mij dus best goed te gaan 👍🏻, de waardes zullen zich deze week wel stabiliseren en dan ben je klaar voor "de ugly phase" 😜. Lees je vast in voor de volgende fase, want er moet een ammoniak-bron zijn om het nitrificatieproces aan de gang te houden. Ga je voor een passieve aanpak (ammoniak doseren, dode garnaal, etc) of de actieve aanpak (paartje clownvisjes bijvoorbeeld)?

Weet niet welke verlichting je hebt, maar moderne lampen hebben vaak een mogelijkheid om een "acclimatieperiode" in te stellen. Doe jezelf een plezier en gun jezelf een week of 5 om die te draaien, kun je toch wat zien in je bak en je hebt wat minder last van algengroei terwijl je bak verder rijpt want dat wordt gestimuleerd door licht (fotosynthese). Denk er ook aan om bacteriën bij te blijven voegen, ikzelf heb veel baat bij de (natuurlijke) producten van Ocean Art maar er zijn meerdere wegen naar Rome.
 
Laatst bewerkt:
Salifert-testsetjes zijn in principe wel goed, dat maakt de interpretatie van je meting wel wat duidelijker. Het is wel belangrijk om de handleiding precies te volgen, dan heb je een betrouwbaar resultaat (inclusief de hoek om de kleur te bepalen). De kleurenkaart is soms wel wat moeilijk te interpreteren.

Je gemeten 4.0 is de NO2 ppm, een gezonde waarde is lager dan 0.3 mg/l(ppm) dus het lijkt erop dat je in de nitrietpiek zit. Dat is goed nieuws, want dat is de eerste fase van het nitrificatieproces. De tweede fase is het omzetten van nitriet naar nitraat. Je waarde van 25 nitraat is relatief al hoog, ik denk dat je die nog een keertje moet meten? Je zou mogen verwachten dat deze wat lager uit zou vallen bij de gemeten nitriet-waarde, mogelijk dat de kleurenkaart hier schuld aan is want die is wat moeilijk af te lezen qua kleur. Voor nitriet en ammoniak is het niet de moeite om te investeren in een digitale meter, maar voor nitraat (waar je straks vaker op gaat meten) is de Hanna HI782 HR (let op, de "high range" dus niet de H781 ULR "ultra low range"die een ingewikkelde meting doorloopt maar wel preciezer is) een aanrader.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik ga vanavond alles nog een keer uitgebreid testen en m’n vriendin ook even naar de kleurtjes laten kijken als dubbel check, dan zet ik de waardes hier nog een keer in als reactie op jou 😀
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik ga vanavond alles nog een keer uitgebreid testen en m’n vriendin ook even naar de kleurtjes laten kijken als dubbel check, dan zet ik de waardes hier nog een keer in als reactie op jou 😀
Oke, leer ik ook weer van! Ik ben zelf in december gestart dus ook lerende, maar heb wel opgepikt om me niet blind te staren op de exacte waardes tijdens de opstart. Met name fosfaat en nitraat stabiliseren zich pas na langere tijd, maar het is wel evident dat je geen levend materiaal moet toevoegen zolang je nog ammoniak en/of nitriet meet! Tot die tijd hoef je eigenlijk niets te doen.... anders dan wachten. Waterwissels hebben nut als je vervuiling hebt, of basisstoffen moet toevoegen door verbruik. Dat is nog niet aan de orde, dus zou dat ook nog niet doen zolang je nog in de eerste fase zit. Denk dat je opstart vlot verloopt met het levende steen, van die keuze ga je denk ik wel plezier hebben 👍🏻!

Ik heb nog wat extra tekst toegevoegd hierboven waar je misschien wat aan hebt. Wat ik nog wilde toevoegen is dat het in het begin allemaal best veel tijd kost, je hebt er nog geen "handigheid" in en ook qua benodigde spullen en aanpak ben je als "newbie" nog zoekende. Het blijft veel werk, maar ook dat wordt beter 😉... start in ieder geval wel met het meten van alkilinity, calcium, magnesium, nitraat en fosfaat en schrijf deze waardes met datum op in een logboekje (zijn ook apps voor) zodat je het gedrag van je bak leert kennen. Je ziet dan vanzelf wanneer het moment daar is om te starten met wekelijkse waterwissels van 5-10% (of zelfs doseren wanneer dat niet meer voldoende is door verbruik) en je krijgt er dus handigheid/routine in.
 
Salifert-testsetjes zijn in principe wel goed, dat maakt de interpretatie van je meting wel wat duidelijker. Het is wel belangrijk om de handleiding precies te volgen, dan heb je een betrouwbaar resultaat (inclusief de hoek om de kleur te bepalen). De kleurenkaart is soms wel wat moeilijk te interpreteren.

Je gemeten 4.0 is de NO2 ppm, een gezonde waarde is lager dan 0.3 mg/l(ppm) dus het lijkt erop dat je in de nitrietpiek zit. Dat is goed nieuws, want dat is de eerste fase van het nitrificatieproces. De tweede fase is het omzetten van nitriet naar nitraat. Je waarde van 25 nitraat is relatief al hoog, ik denk dat je die nog een keertje moet meten? Je zou mogen verwachten dat deze wat lager uit zou vallen bij de gemeten nitriet-waarde, mogelijk dat de kleurenkaart hier schuld aan is want die is wat moeilijk af te lezen qua kleur. Voor nitriet en ammoniak is het niet de moeite om te investeren in een digitale meter, maar voor nitraat (waar je straks vaker op gaat meten) is de Hanna HI782 HR (let op, de "high range" dus niet de H781 ULR "ultra low range"die een ingewikkelde meting doorloopt maar wel preciezer is) een aanrader.

Lijkt mij dus best goed te gaan 👍🏻, de waardes zullen zich deze week wel stabiliseren en dan ben je klaar voor "de ugly phase" 😜. Lees je vast in voor de volgende fase, want er moet een ammoniak-bron zijn om het nitrificatieproces aan de gang te houden. Ga je voor een passieve aanpak (ammoniak doseren, dode garnaal, etc) of de actieve aanpak (paartje clownvisjes bijvoorbeeld)?

Weet niet welke verlichting je hebt, maar moderne lampen hebben vaak een mogelijkheid om een "acclimatieperiode" in te stellen. Doe jezelf een plezier en gun jezelf een week of 5 om die te draaien, kun je toch wat zien in je bak en je hebt wat minder last van algengroei terwijl je bak verder rijpt want dat wordt gestimuleerd door licht (fotosynthese). Denk er ook aan om bacteriën bij te blijven voegen, ikzelf heb veel baat bij de (natuurlijke) producten van Ocean Art maar er zijn meerdere wegen naar Rome.
Mijn initiele plan was om zodra de nitriet & ammoniak waarde op 0 is (voor ongeveer een week) om dan een klein opruimploegje te halen. dat paartje anemoonvisjes lijkt me eerder iets voor later?
 
Ervan uitgaande dat de waardes redelijk kloppen. Wat ik me afvraag:
Gerijpt steen? En dan dit soort waardes? Waarin heeft dat steen dan liggen rijpen?
Of heb je nog allerlei andere producten toegevoegd? Ghost feeding?
 
Ervan uitgaande dat de waardes redelijk kloppen. Wat ik me afvraag:
Gerijpt steen? En dan dit soort waardes? Waarin heeft dat steen dan liggen rijpen?
Of heb je nog allerlei andere producten toegevoegd? Ghost feeding?
Steen komt nat van coral and fish store, deze lag in een van hun bakken vol met andere steen

Geen producten of ghost feeding.
 
Ervan uitgaande dat de waardes redelijk kloppen. Wat ik me afvraag:
Gerijpt steen? En dan dit soort waardes? Waarin heeft dat steen dan liggen rijpen?
Of heb je nog allerlei andere producten toegevoegd? Ghost feeding?
Waarom vraag je dit? :)
 
Salifert-testsetjes zijn in principe wel goed, dat maakt de interpretatie van je meting wel wat duidelijker. Het is wel belangrijk om de handleiding precies te volgen, dan heb je een betrouwbaar resultaat (inclusief de hoek om de kleur te bepalen). De kleurenkaart is soms wel wat moeilijk te interpreteren.

Je gemeten 4.0 is de NO2 ppm, een gezonde waarde is lager dan 0.3 mg/l(ppm) dus het lijkt erop dat je in de nitrietpiek zit. Dat is goed nieuws, want dat is de eerste fase van het nitrificatieproces. De tweede fase is het omzetten van nitriet naar nitraat. Je waarde van 25 nitraat is relatief al hoog, ik denk dat je die nog een keertje moet meten? Je zou mogen verwachten dat deze wat lager uit zou vallen bij de gemeten nitriet-waarde, mogelijk dat de kleurenkaart hier schuld aan is want die is wat moeilijk af te lezen qua kleur. Voor nitriet en ammoniak is het niet de moeite om te investeren in een digitale meter, maar voor nitraat (waar je straks vaker op gaat meten) is de Hanna HI782 HR (let op, de "high range" dus niet de H781 ULR "ultra low range"die een ingewikkelde meting doorloopt maar wel preciezer is) een aanrader.

Lijkt mij dus best goed te gaan 👍🏻, de waardes zullen zich deze week wel stabiliseren en dan ben je klaar voor "de ugly phase" 😜. Lees je vast in voor de volgende fase, want er moet een ammoniak-bron zijn om het nitrificatieproces aan de gang te houden. Ga je voor een passieve aanpak (ammoniak doseren, dode garnaal, etc) of de actieve aanpak (paartje clownvisjes bijvoorbeeld)?

Weet niet welke verlichting je hebt, maar moderne lampen hebben vaak een mogelijkheid om een "acclimatieperiode" in te stellen. Doe jezelf een plezier en gun jezelf een week of 5 om die te draaien, kun je toch wat zien in je bak en je hebt wat minder last van algengroei terwijl je bak verder rijpt want dat wordt gestimuleerd door licht (fotosynthese). Denk er ook aan om bacteriën bij te blijven voegen, ikzelf heb veel baat bij de (natuurlijke) producten van Ocean Art maar er zijn meerdere wegen naar Rome.
Bacteriën toevoegen? ik lees vaak dat dit zeker niet hoeft bij het gebruik van levend/gerijpte steen en levend zand?
 
Waarom vraag je dit? :)
Omdat het onlogisch is dat gerijpt steen zo’n nitriet/nitraat piek veroorzaakt als er verder geen input van voedingstoffen is.

Als het gerijpt is, dan heeft die cyclus al plaatsgevonden en tussen de winkel en jouw bak hoort er niet zo veel af te sterven dat jij weer zoveel nitriet gaat meten.
 
Omdat het onlogisch is dat gerijpt steen zo’n nitriet/nitraat piek veroorzaakt als er verder geen input van voedingstoffen is.

Als het gerijpt is, dan heeft die cyclus al plaatsgevonden en tussen de winkel en jouw bak hoort er niet zo veel af te sterven dat jij weer zoveel nitriet gaat meten.
Hmmm... :( zou er dan meer aan de hand zijn? Ik ga vanavond weer een keertje fatsoenlijk meten maar nitriet is er wel degelijk...
 
Omdat het onlogisch is dat gerijpt steen zo’n nitriet/nitraat piek veroorzaakt als er verder geen input van voedingstoffen is.

Als het gerijpt is, dan heeft die cyclus al plaatsgevonden en tussen de winkel en jouw bak hoort er niet zo veel af te sterven dat jij weer zoveel nitriet gaat meten.
Ik ben hier even achteraan gegaan & de bak waaruit de steen komt wordt ook in gevoerd en dergelijke dus het kon/kan zijn dat de ene steen meer nitraat & fosfaat bevat dan de andere...
De winkel raadde me aan om een evt. een kleine waterwissel te doen en ghost feeding of bactostart.

Wat denk je hierover? :p
 
Ik ben hier even achteraan gegaan & de bak waaruit de steen komt wordt ook in gevoerd en dergelijke dus het kon/kan zijn dat de ene steen meer nitraat & fosfaat bevat dan de andere...
De winkel raadde me aan om een evt. een kleine waterwissel te doen en ghost feeding of bactostart.

Wat denk je hierover? :p
wat een verkoopsmoes!

niets erin wat lijkt op ghostfeeden, eerst je waarden goed testen.
Afschuimer controleren en goed afstellen, stroming nalopen eventueel bijstellen.

je levend steen is (bij deze waarden) lang niet zo levend als je zou willen..
 
wat een verkoopsmoes!

niets erin wat lijkt op ghostfeeden, eerst je waarden goed testen.
Afschuimer controleren en goed afstellen, stroming nalopen eventueel bijstellen.

je levend steen is (bij deze waarden) lang niet zo levend als je zou willen..
m'n afschuimer doet goed z'n werk, ik heb hem iets hoger hangen dan de handleiding aangeeft.
Wat zou er precies met de stroming moeten zijn? ik heb een SOW3 wavemaker die best wat stroming creëert.

Levende steen lang niet zo levend als ik zou willen? valt hier wat aan te doen? extra stukje wild levend steen erin?
 
Stroming moet ook stromen. Het zand moet net blijven liggen en er mag geen vuil ophopen (dit moet in de waterkolom blijven zodat het afgeschuimd kan worden).
Als je je afschuimer hebt hangen, dan ben ik al bang voor die goedkope afschuimertjes die weinig meer dien dan wat lucht in je water brengen... heb je geen foto's van je systeem?

Allerbelangrijkste is nu om je waterwaarden nogmaals goed te meten (lees goed de handleiding.. ik had ook een tijd problemen met het meten van calcium omdat ik 1 ml toevoegde ipv 0,4 ml met een 1,0 ml spuitje..)

Levend steen is tegenwoordig een aanfluiting als het uit een winkel komt. Dood steen of uit stoppende bakken, geen filtering, geen stroming.. alle ellende van dien.
Als je een stuk levend steen wilt, neem dan iets van iemand met een goed draaiende bak, of neem een schep zand uit zo'n bak.

Maar voordat je in paniek schiet, je hebt het over copepods, slakjes etc... dan zal het met je waarden wel meevallen. Ik denk eerder aan een meetfout of een slecht setje. Na laten meten door iemand in de buurt of een winkelier kan uitsluitsel geven.
 
Stroming moet ook stromen. Het zand moet net blijven liggen en er mag geen vuil ophopen (dit moet in de waterkolom blijven zodat het afgeschuimd kan worden).
Als je je afschuimer hebt hangen, dan ben ik al bang voor die goedkope afschuimertjes die weinig meer dien dan wat lucht in je water brengen... heb je geen foto's van je systeem?

Allerbelangrijkste is nu om je waterwaarden nogmaals goed te meten (lees goed de handleiding.. ik had ook een tijd problemen met het meten van calcium omdat ik 1 ml toevoegde ipv 0,4 ml met een 1,0 ml spuitje..)

Levend steen is tegenwoordig een aanfluiting als het uit een winkel komt. Dood steen of uit stoppende bakken, geen filtering, geen stroming.. alle ellende van dien.
Als je een stuk levend steen wilt, neem dan iets van iemand met een goed draaiende bak, of neem een schep zand uit zo'n bak.

Maar voordat je in paniek schiet, je hebt het over copepods, slakjes etc... dan zal het met je waarden wel meevallen. Ik denk eerder aan een meetfout of een slecht setje. Na laten meten door iemand in de buurt of een winkelier kan uitsluitsel geven.
Afschuimer is een Tunze Doc 9001, best een prima ding denk ik zomaar? hij maakt af en toe leuke bruin groene thee.
Mijn stroming gaat best hard, toen ik hem net aan had ging m'n zand alle kanten op haha. dit heb ik teruggeschroeft naar wat net kon.

Het steen kwam trouwens wel uit een bak met stroming en een paar vissen in, deze heb ik zelf gezien.

Ik ga vanavond idd nog een keer goed testen & nogmaals posten, als je dan nog een keer mee wilt kijken apprecieer ik je enorm :).

Ik heb inderdaad verschillende slakjes en zelfs een klein wit soort zeesterretje (die zich het liefst verstopt)? Copepods zitten ook met meerdere op de glaswand & vliegen door de bak heen.
 
Laatst bewerkt:
wat een verkoopsmoes!

niets erin wat lijkt op ghostfeeden, eerst je waarden goed testen.
Afschuimer controleren en goed afstellen, stroming nalopen eventueel bijstellen.

je levend steen is (bij deze waarden) lang niet zo levend als je zou willen..
Helemaal mee eens!!!

Steen komt nat van coral and fish store, deze lag in een van hun bakken vol met andere steen

Geen producten of ghost feeding.
Er zijn een aantal winkels in NL die ik zelden bezoek, die ik alleen onder voorwaarden aanraadt en sowieso nooit of te nimmer aan zou raden aan een beginner. De winkel waar jij bent geweest staat heeeeel erg hoog op die lijst.
 
Helemaal mee eens!!!


Er zijn een aantal winkels in NL die ik zelden bezoek, die ik alleen onder voorwaarden aanraadt en sowieso nooit of te nimmer aan zou raden aan een beginner. De winkel waar jij bent geweest staat heeeeel erg hoog op die lijst.
Triest dat zoiets kan zijn... ik zit in regio Zeeland & een andere winkel zit niet echt in de buurt...

Maar ik hoop dat dit forum me dan in de juiste richting kan duwen straks :)
 
Bovenaan