Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

vossekop

Hoi AquaGlenn,

goeie vraag, heb dit ook al ondekt bij de pyjama-lipvisjes. (schoonheidsvlekje?!) ;D
de ene heeft zwarte stip bij zijn staart en de andere niet, mijne heeft het wel...tot op heden heeft nog niemand mij hier antwoord kunnen opgeven.

groetjes
Maya

De stip bij een Vossekop is erg variabel. Groot, klein, rond, grillig, zwart, grijs of helemaal geen vlek. Zie het een beetje als de vlekken bij een koe, die zijn ook nooit gelijk.
Er wordt nog gestreden over het feit of een vossenkoppen met of zonder vlek twee verschillende soorten zijn. Zonder vlek zou dan de Lo vulpinus zijn en met vlek de Lo unimaculatus. Uitgebreid onderzoek heeft echter (los van de vlek die toch al erg variabel is) geen verschillen aangetoond.
Vandaar dat het nu vrijwel gemeengoed is dat deze vissen als 1 soort, Lo vulpinus, worden aangeduid. Ze komen ook in dezelfde gebieden.

mvg Hans

[attachment deleted by admin]

[quote author=aquaglenn link=board=24;threadid=3880;start=0#msg26581 date=1050091059]
hoi, :wiggle2:

ik vraag mij af waarom sommige vossekoppen een zwarte vlek achteraan hebben en sommige niet ?

Heeft dit iets te maken met geslacht of met afkomst of is er een andere reden ?

[/quote]

De vossekop Siganus vulpinus stamt uit Indonesië en heeft geen zwarte vlek achter onder zijn rugvin

De vossekop Siganus unimaculatus daarentegen heeft wel een zwarte vlek en is o.a. afkomstig van de Filippijnen.

[quote author=AquaTechOnline link=board=24;threadid=3880;start=0#msg26588 date=1050092462]
De vossekop Siganus vulpinus stamt uit Indonesië en heeft geen zwarte vlek achter onder zijn rugvin

De vossekop Siganus unimaculatus daarentegen heeft wel een zwarte vlek en is o.a. afkomstig van de Filippijnen.

[/quote]

Beide soorten (die steeds meer als 1 soort, Lo vulpinus worden aangeduid) komen uit de Indonesie, Australie en het oosten van de Pacific.

mvg Hans

[quote author=Hans link=board=24;threadid=3880;start=0#msg26589 date=1050092708]
Beide soorten (die steeds meer als 1 soort, Lo vulpinus worden aangeduid) komen uit de Indonesie, Australie en het oosten van de Pacific.

mvg Hans
[/quote]

Ik ga voor het noordwesten van de Pacific tot en met japan Hans ;D

Wat de soorten betreft, denk ik dat jij gelijk hebt. Het verschil (vlek geen vlek) is volgens mij uitsluitend en puur geografisch

[quote author=AquaTechOnline link=board=24;threadid=3880;start=0#msg26591 date=1050093290]
Ik ga voor het noordwesten van de Pacific tot en met japan Hans ;D

Wat de soorten betreft, denk ik dat jij gelijk hebt. Het verschil (vlek geen vlek) is volgens mij uitsluitend en puur geografisch

[/quote]

oost, west, links, rechts gooi wel eens vaker wat door elkaar ??? je hebt gelijk links is west :D

[quote author=Hans link=board=24;threadid=3880;start=0#msg26600 date=1050095315]
oost, west, links, rechts gooi wel eens vaker wat door elkaar [/quote]

Zolang het niets ernstigs betreft,...is er niets aan de hand ;D

[quote author=AquaTechOnline link=board=24;threadid=3880;start=0#msg26591 date=1050093290]

[/quote]

Inderdaad. Onder water staat ook :bounce:niemand met een bordje van "hier geen vossekoppen met vlekken"

Back
Bovenaan