Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vivarium 2025

Laatste keer ?

Laatste keer ?
Ja, ze stoppen er helaas mee. De organisatie wordt gedaan door een hoop vrijwilligers die dit al jaren oppakken en tot een groot succes hebben gemaakt. De regelgeving en organisatie die daarbij hoort tegenwoordig samen met de stijgende kosten maken het steeds moeilijker. Omdat het haast een baan naast het 'andere' werk begint te ijken en er wat vrijwilligers zijn afgehaakt vanwege hun leeftijd hebben ze besloten dat dit de laatste keer is. Vivarium 2025 zal de laatste zijn.

Echt ontzettend jammer. Ik liep er graag een hele dag rond. Ik ben nog aan het overwegen of ik mijn camera weer meeneem om nog een mooie laatste film te maken maar gewoon lekker rondstruinen zonder op zoek te zijn naar mooie shots is ook wel lekker..

Ik heb helaas geen faceboek meer , mijn ipad werd er steeds trager door 😩
speciaal voor jou dan Don:

copy/paste:
ONE MORE TIME!
We hadden gehoopt deze mededeling over het weekend heen te tillen; maar helaas gaat de vertrouwelijke informatie al te veel rond. Daarom bevestigen wij langs deze weg de geruchten; er komt geen Vivarium & MACE at Vivarium in 2026. De toekomst daarna is nog niet 100% duidelijk, maar ook in de jaren daarna zullen wij hoogst waarschijnlijk niet terug komen met ons evenement zoals iedereen dat tot op dit moment kent.
Alhoewel wij eerder dicht bij dit punt waren, willen wij iedereen er op attenderen dat dit besluit ons zwaar valt en dat dit niet lichtzinnig is genomen. Want dit is geen besluit waar we op terug komen. En tegelijkertijd; het is goed zo. Wij kijken met enorme trots terug op de afgelopen 18 jaar en straks in November 15 edities.
"Maar waarom dan?" zullen velen zich af vragen. "Jullie hebben meer Partners/sponsoren dan ooit, meer bezoekers dan ooit en Autotron moet inmiddels aangevuld worden met een extra tijdelijke hal om alle standhouders een plek te geven." En ja, dat klopt allemaal. Alle redenen bij elkaar zijn divers, maar laten zich uiteindelijk splitsen in 2 onderwerpen; haalbaarheid en relevantie. En ok, toegegeven, die zijn vermengd met principes waar we steeds meer moeite mee krijgen die opzij te zetten.
Op het gebied van haalbaarheid zijn de conflicten met die principes het duidelijkst aanwezig. Want bij Vivarium is het nooit om het geld gegaan, want ons enige doel is altijd hobbypromotie en plezier geweest. Toen wij met Vivarium begonnen hadden we ooit de illusie het gratis toegankelijk te maken voor bezoekers. Dat dat niet lukte was nog logisch. Maar inmiddels hebben een aantal van onze leveranciers ons evenement in het oog als duidelijke melkkoe. Dat resulteert vervolgens in eindeloze discussies over prijzen, waarbij jaarlijks weer vele extra trucs worden gehanteerd om nog meer geld bij ons of onze bezoekers vandaan te trekken. Let wel, er zijn ook uitzonderingen zoals onze standbouwer, maar helaas is dat een uitzondering. Dit alles resulteert in niet alleen eindeloze kosten- (en risico-) stijgingen, maar ook jaarlijks weken van negatieve energie die het kost om met dit soort partijen te onderhandelen. Want wij willen niet mee in deze trend en willen met zo laag mogelijke entree- en standprijzen het evenement toegankelijk houden voor iedereen. En oh ja, wij doen dit nog steeds niet betaald en naast onze full-time banen.
Daarbij komt op het gebied van haalbaarheid dat onze vrijwilligers er na 18 jaar ook niet jonger op worden, En zonder in details te treden ook niet altijd gezonder. En zonder onze fantastische vrijwilligers willen wij zeker niet verder. En op een persoonlijke noot; na al die intensieve jaren en de groeiende negatieve energie die bepaalde aspecten vragen is de koek wel op. De pijp is leeg, de emmer stroomt over. Excuses aan iedereen die dat niet snapt of er begrip voor op kan brengen en denken dat wij rijk worden of geworden zijn door Vivarium.
En dan de relevantie. Hoe pijnlijk ook, er vallen partijen onder onze standhouders weg. Dat is op zich een natuurlijk proces en er komt ook bijna altijd wel weer vervanging. Maar kijk alleen maar naar dit jaar wie er niet meer bij zijn. Reef Products, Ocean & Lake, Aquabeek en ZooZajac zijn verkocht, gesloten of gaan sluiten. En zelfs de Discusvrienden zijn dit jaar kleiner aanwezig dan voorgaande jaren. En voor de toekomst lijkt dit voor meer partijen te gaan gelden. Stuk voor stuk zijn/waren dat partijen met een lange historie op Vivarium waarbij de band speciaal is/was.
Zonder heel veel geld te spenderen wordt het organiseren van wedstrijden steeds lastiger en influencers gaan steeds verder in hun eisen om langs te komen. Dat anderen daarin mee willen gaan mogen zij zelf weten, maar voor ons staat dat steeds verder af waar Vivarium voor staat. Het gaat in tegen waar Vivarium voor staat en wat wij zouden willen voor een toekomst.
Wat resteert zijn ook twee dingen.
Allereerst de enorme trots op en dankbaarheid voor 18 jaar en straks 15 edities. Toen wij al die jaren geleden begonnen was aantonen dat het zelfs in Nederland anders kon dan alleen een paar marktkramen in een sporthal. Nou, dat hebben we inmiddels wel bewezen lijkt ons.
Wij zijn inmiddels 's werelds grootste evenement voor de consument/hobbyist. Ieder zichzelf respecterend merk wil zichzelf bij ons aan het grote publiek tonen. En hobbyisten van over de hele wereld hebben zich ten doel gesteld minimaal 1 keer een bezoekje te brengen. En de speciale sfeer van Vivarium op te snuiven en te ervaren; want daarin zijn wij zéker uniek gebleken. Teruggrijpend op het punt van de relevantie, is dat ook hoe wij herinnerd willen worden. Als het evenement voor de aquarium- en terrariumhobby dat uniek en speciaal is en zijn gelijke niet kent. Niet het evenement waar over een aantal jaar mensen zeggen: "vroeger was Vivarium leuker/beter/specialer".
Samen met die trots is er dus de dankbaarheid. Aan al die partijen die jarenlang met ons het avontuur durfden aan te gaan. En ons op alle mogelijk wijzen ondersteunden om de droom levende te houden. Niet alleen in tijden waarin het makkelijk was om mee te liften op het succes, maar zeker ook in de jaren dat het lastig was. Dankbaarheid voor de steun, warmte, plezier en vriendschap die we met iedereen hebben gehad in al die jaren. De herinneringen daaraan en de dankbaarheid daarvoor zullen ons nog vele jaren bij blijven.
Het tweede dat resteert is onze drive en ambitie. Want wij gaan onder geen beding Vivarium uit laten gaan als een nachtkaars. Wij hebben ons tot doel gesteld van de komende editie er een te maken die alle 14 voorgaande zal overtreffen en de boeken in zal gaan als de beste editie ooit. Wij hopen dat al onze sponsoren, standhouders en ook bezoekers samen met ons dat doel na gaan jagen. Zodat we we over een aantal jaren zeggen: "Vivarium was al geweldig, maar die laatste editie was écht een knaller!"
Dus geen Vivarium 2026. En daarna? Geen idee nog, maar we denken nog aan een alternatieve manier om het merk/ de naam in de toekomst aan promotie van onze geweldige hobby te verbinden. Maar dan op een iets minder intensieve en risicovolle manier. graag
😉
.
Vandaar dus dat het thema van dit jaar wordt; ONE MORE TIME! Nog 1 keer geeft het vrijwilligersteam achter Vivarium alles om dit de mooiste editie van allemaal te maken en gaan we er uit met een knal. Onze 15e en daarmee jubileumeditie wordt tevens de laatste volgens het huidige concept.
En ja; al heel lang gebruik ik de uitspraak: geniet er van alsof het de laatste keer is. Nu is het zover, dus zorg dat je er nog 1 keer van geniet, met volle teugen en wetende dat alle herinneringen samen gebouwd worden. Want hier gaan we nog heel lang over praten en met warme gevoelens aan terug denken. Want of je nu kernteamlid, vrijwilliger, sponsor, standhouder of bezoeker bent, de Vivarium familie bestaat ook ver na onze laatste editie nog.

Thx bas , nu begrijp ik het beter ..

Potdorie. Wat jammer dat ik dit nu pas lees. Ik heb een kleine gekregen in juni en ben nu even te druk met kinderen. Mijn idee was volgend jaar weer te gaan... Jammer :(

Back
Bovenaan