Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vissen ademen zwaar, dokters en anthiassen zijn zeer snel gestorven

Ik heb in het verleden wel vloeibare ijzer gebruikt maar dit werkte voor mij niet, en dit is toch al een tijdje geleden. Nu gebruik ik nog wel Rowaphos.
En idd Willem, er zijn gelijkenissen wat er gebeurd bij mij en wat er bij jou was.

Ik was al water aan het aanmaken en ik ga morgen 25% vervangen, en dit vrijdag of zaterdag nog eens...

Kan ik dan best al het substraat verwijderen? Mag ik dit snel terug vervangen of moet er een rust periode zijn?


Het wierenvak wordt van 17u tot 09u verlicht.
 
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de vissen maar het koraal gaat op het moment ook dood. Ik denk toch meer aan vergiftiging, wellicht toch een kopere schroef o.i.d. in het aquarium gevallen?

Er wordt Triton getest en wordt door ts geen melding gemaakt van verhoogd koper... Een koperen voorwerp dat in de bak is gevallen lijkt dan ook niet aan de orde. (lagere dieren zijn veel gevoeliger voor koper dan vissen, het wordt immers niet voor niets als medicijn gebruikt.)
 
Ik heb in het verleden wel vloeibare ijzer gebruikt maar dit werkte voor mij niet, en dit is toch al een tijdje geleden.

Grote kans dat de deels niet te verwijderen ijzerdrab in op/je substraat is neergeslagen, iets wat feitelijke niet te voorkomen is. In de meeste gevallen zal dit weinig kwaad kunnen, maar toch zijn er omstandigheden te bedenken waaronder een opgebouwde ijzervoorraad toch weer in oplossing komt. Dit zou kunnen onder invloed van een (plaatselijke) wat extremere pH daling (denk mn aan het subtraat)

Je meldt een pH van 7,8. Dit is tamelijk laag. Op welk moment van de dag is dit gemeten?
 
de Ph is tijdens de middag gemeten.

Bij de Triton test is er geen koper waargenomen. Heb ook alle pompen en magneten gecheckt op enige vorm van corrosie maar niets gevonden.

Morgenvroeg doe ik een waterwissel en probeer is zoveel mogelijk substraat te verwijderen alles in 1keer gaat moeilijk zijn.
 
Hey heren,
ik heb wat goede raad nodig.

Een paar weken geleden zijn er enkele vissen zwaar gaan ademen, dan stoppen ze met eten en een paar dagen later sterven ze 1 voor 1. Er leeft enkel nog een rifwachter en hij ademt extreem zwaar, eet niet maar is niet schuw.
Buiten het zwaar ademen vertonen ze geen uiterlijke tekenen van ziekte. Geen stip, verkleuringen of zwellingen.
Nu doen enkele koralen het ook niet goed meer, acro's worden wit, euphilia koppen gaan kapot en ducan wil ook niet helemaal meer open, zoa's en doopvont staan nog goed.

Heb eerst alle waardes zelf gecheckt, maar vond hier niet direct een probleem. Ik heb dan maar enkele waterwissels gedaan, 3 x 15%, nu ook Triton uitslag aangekregen.
Extra zuurstof inbrengen helpt ook niet, dacht zelf eerst aan een te hoge saliniteit maar deze is ook ok, gecheckt met 2 winkels.

wat info over mijn systeem
afmeting 200 x 80 x 60
Sump 120 x 60 x 25
bbk 300 interne afschuimer
gyre 150, 2 x jebao RW-20
wierenvak van een 40 liter in de sump
wervelbed met Rowaphos en ook active kool
gieseman Aurora 4 x 85 led en 4 x 80w t5, en nog 4 x 24w t5
jebao 4 Kanaalstraat doseerpomp
voeg Triton elements toe

waardes
no3 : 7-8
po4 : 0,07
kh: 8,4
ca: 515
mg: 1380

Uit de Triton test blijkt dat ik een cobalt waarde van 2,26 en een ijzer waarde van 2,5 heb. Kan dit de oorzaak zijn? Ik weet dat een te hoge Fe waarde wel overeenkomt met wat er gebeurd, maar voeg geen ijzer toe. Vanaf welke waarde is dit gevaarlijk?

merci alvast voor eventuele input

mvg,
Stephan
Heey,

Wat is je no2 (nitriet) waarde en je nh3/nh4 waarde?


Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Hey heren,
ik heb wat goede raad nodig.

Een paar weken geleden zijn er enkele vissen zwaar gaan ademen, dan stoppen ze met eten en een paar dagen later sterven ze 1 voor 1. Er leeft enkel nog een rifwachter en hij ademt extreem zwaar, eet niet maar is niet schuw.
Buiten het zwaar ademen vertonen ze geen uiterlijke tekenen van ziekte. Geen stip, verkleuringen of zwellingen.
Nu doen enkele koralen het ook niet goed meer, acro's worden wit, euphilia koppen gaan kapot en ducan wil ook niet helemaal meer open, zoa's en doopvont staan nog goed.

Heb eerst alle waardes zelf gecheckt, maar vond hier niet direct een probleem. Ik heb dan maar enkele waterwissels gedaan, 3 x 15%, nu ook Triton uitslag aangekregen.
Extra zuurstof inbrengen helpt ook niet, dacht zelf eerst aan een te hoge saliniteit maar deze is ook ok, gecheckt met 2 winkels.

wat info over mijn systeem
afmeting 200 x 80 x 60
Sump 120 x 60 x 25
bbk 300 interne afschuimer
gyre 150, 2 x jebao RW-20
wierenvak van een 40 liter in de sump
wervelbed met Rowaphos en ook active kool
gieseman Aurora 4 x 85 led en 4 x 80w t5, en nog 4 x 24w t5
jebao 4 Kanaalstraat doseerpomp
voeg Triton elements toe

waardes
no3 : 7-8
po4 : 0,07
kh: 8,4
ca: 515
mg: 1380

Uit de Triton test blijkt dat ik een cobalt waarde van 2,26 en een ijzer waarde van 2,5 heb. Kan dit de oorzaak zijn? Ik weet dat een te hoge Fe waarde wel overeenkomt met wat er gebeurd, maar voeg geen ijzer toe. Vanaf welke waarde is dit gevaarlijk?

merci alvast voor eventuele input

mvg,
Stephan
Je fe waarde kan ontstaan door je techniek. Hier bedoel ik mee je pompen, opvoerpompen en je wave maker noem maar op zit allemaal ijzer in

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Je fe waarde kan ontstaan door je techniek. Hier bedoel ik mee je pompen, opvoerpompen en je wave maker noem maar op zit allemaal ijzer in

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

De meeste pompen zijn zoiezo merendeels gemaakt van kunstof en plastic. Mocht er ergens in een pomp ijzer zitten dan zal dit toch nihil zijn neem ik aan.
Verder zijn de wave makers zoals ik ze ken (Denk aan controllers zoals jabao maxpect Sicce en tunze) meestal te vinden buiten de bak en niet in het water. Als er zo een rede is zal je toch eerder denken aan wat ik al eens voorbij heb zien komen: bijvoorbeeld led verlichting laten steunen op een metalen hoek profiel. Of lampen laten rusten op een rails. Door verdamping en druppelingen komt het zo het water is.
 
De meeste pompen zijn zoiezo merendeels gemaakt van kunstof en plastic. Mocht er ergens in een pomp ijzer zitten dan zal dit toch nihil zijn neem ik aan.
Verder zijn de wave makers zoals ik ze ken (Denk aan controllers zoals jabao maxpect Sicce en tunze) meestal te vinden buiten de bak en niet in het water. Als er zo een rede is zal je toch eerder denken aan wat ik al eens voorbij heb zien komen: bijvoorbeeld led verlichting laten steunen op een metalen hoek profiel. Of lampen laten rusten op een rails. Door verdamping en druppelingen komt het zo het water is.
Dat lijkt mij ook logischer inderdaad. Het was verder ook maar een suggestie! Ik zal iedergeval nitriet en nh3/nh4 ook even meten


Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Heb deze ochtend het meeste substraat verwijderd, en gelijk een waterversing van 25% gedaan ( 300 liter ).
De Rowaphos en vorige active kool is verwijderd en vervangen door 500gr nieuwe active kool.
Het substraat zag er wel niet al te goed uit er kwam idd een bruine smurrie uit.

Morgen heb ik terug water klaar staan en haal ik de laatste 20 kilo ofzo er ook uit en doe ik terug een verversing van 25%.

Ph waardes nog eens gemeten en om 4u deze ochtend 7,7 en om 14u 7,9

Hoelang zou ik de active kool laten zitten voor ik het terug vervang?

De laatste bewoners vertonen wel extra geïrriteerd gedrag vandaag.

Nitriet is al herhaaldelijk gecheckt niets te meten.
 
Het laatste substraat is weg nu en weer een flinke waterwissel gedaan, moet nu even wachten om verder waterwissels te doen want mijn ionenwisselaar moet geregenereerd worden.

ik heb wel enkele zandzevende zeesterren die nu zonder bodem zitten, kan ik deze beter opgeven voor adoptie of kan ik al een beetje nieuw zand toevoegen en ze wat extra voedsel geven?

Ik hoop snel wat verbetering te gaan zien.
 
Het laatste substraat is weg nu en weer een flinke waterwissel gedaan, moet nu even wachten om verder waterwissels te doen want mijn ionenwisselaar moet geregenereerd worden.

ik heb wel enkele zandzevende zeesterren die nu zonder bodem zitten, kan ik deze beter opgeven voor adoptie of kan ik al een beetje nieuw zand toevoegen en ze wat extra voedsel geven?

Ik hoop snel wat verbetering te gaan zien.

Kijk beter en verstandige keuze. Ik zou de zeesterren misschien aan iemand geven, verkopen of bij iemand tijdelijk in een bak plaatsen. Meestal zit er niet snel voldoende voeding in de bodem.
 
Even een update, al het zand is verwijderd evenals 60% van de levende steen en er zijn intussen 4 waterwissels van een 25 % gebeurd.
Maar ik zie weinig verbetering de laatste 2 vissen en een zee-egel zijn ook gestorven.
ik zie ook nog altijd dat de koralen in de late namiddag een klap krijgen, de dag van een waterwissel is dit beter maar de dag nadien is dit effect weer weg en krimpen de meeste koralen in de namiddag in.

Ik zie geen licht aan het einde van de tunnel en ben serieus aan het overwegen om de bak leeg te maken en opnieuw op te starten waren het niet dat ik wel enkel zoa kolonies en lobo's heb die ik graag zou houden.
 
Misschien een aparte opmerking en geheel niet relevant , maar welk type ionenwisselaar gebruik je ?
 
Is er dat eentje van Sacha (coral cave), lijkt me net een iets ander model .
Komt er toevallig een geur van je water af na regenereren ?
Je kation lekt wel te veel hars door zo te zien (echter is dat geen verklaring voor je probleem)
 
Bovenaan