Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vis uit aquarium gesprongen, meteen opgepakt...

MVW

Senior Forumlid
Pech, aquarium is overdekt met gaas, echter een klein deel vh aquarium was niet afgedekt omdat ik bezig was met voeren.
Springt vis eruit, bewoog wel op de vloer.
Meteen terug gezet.

Echter wat is de kans van overleven?

Wat voor vis is het? Hoe doet hij het nu?

Ik heb destijds een lipvisje 3x terug gezet die er uit gesprongen was , de 4e keer werd hem noodlottig.
was een heel klein exemplaar die door het de gaten van het stekkenrooster op de bak paste , daarna heb ik het rooster vervangen door een fijn net....

Ik heb helaas een paar keer een pijlvis op de vloer gehad, en een keertje een midas blenny. Een keer een pijlvis, waarvan ik geen idee heb hoe lang hij er al lag (maar hij bewoog nog) Het is vast niet goed voor ze, maar ik ben er nog nooit eentje aan verloren. (en ja ik heb een klep op de bak, maar die pijlvissen, weten via de overloop, en dan via de wierenbak op de grond te komen.

Ik kwam een keer thuis en zag toen een lipvis op de grond liggen, was al helemaal droog, eerste reactie was terug gooien. maar zonk als een baksteen naar de bodem.
Dus lange tang gezocht om hem weer te verwijderen en zag toen heel langzaam de kieuwdeksel bewegen. heb hem toen even laten liggen en na een uur kwam er wat beweging in. later op de dag zwom hij weer wat. in de weken daarop is hij zijn hele huid en schubben kwijt geraakt was echt een gedrocht om te zien maar alles is weer terug gegroeid en zwemt inmiddels al weer een paar jaar. ziet er niets meer van.
Geen idee hoe lang hij gelegen heeft maar hij was droog en lag geen water op de grond dus moet wel erg lang geweest zijn. soms gebeuren er wonderen in het aquarium.

Wat voor vis is het? Hoe doet hij het nu?

Paracheilinus Mccoskeri - Mccoskeri's Lipvis​

Onvoorstelbaar, de vis is van circa 150cm hoogte op de vloer gevallen, direct teruggezet in 't aquarium.
Liet zich afdalen naar de bodem, en verstopte zich voor circa 15 minuten.
Vervolgens zwom de muiter gelukkig weer actief rond.

Onvoorstelbaar, stel je is voor, in verhouding, dat een mens van dertig hoog valt. Ik snap er niks van hoe de vis dit kan overleven.
Tevens stomverbaasd hoe de vis op de plek terecht is gekomen.
Omdat alleen een klein deel aan de zijkant vh aquarium onafgedekt was en de licht armatuur vlak boven het gehele aquarium hangt.

Ik heb destijds een lipvisje 3x terug gezet die er uit gesprongen was , de 4e keer werd hem noodlottig.
was een heel klein exemplaar die door het de gaten van het stekkenrooster op de bak paste , daarna heb ik het rooster vervangen door een fijn net....
Dat is lullig, wel afgedekt maar net door erdoorheen.
Ik neem aan ook van een behoorlijke hoogte, op tapijt of harde vloer?
Ik heb helaas een paar keer een pijlvis op de vloer gehad, en een keertje een midas blenny. Een keer een pijlvis, waarvan ik geen idee heb hoe lang hij er al lag (maar hij bewoog nog) Het is vast niet goed voor ze, maar ik ben er nog nooit eentje aan verloren. (en ja ik heb een klep op de bak, maar die pijlvissen, weten via de overloop, en dan via de wierenbak op de grond te komen.

Dat is wel lastig als de klep open gezet wordt voor onderhoud, dat ieder moment er weer een eruit springt

Onvoorstelbaar, stel je is voor, in verhouding, dat een mens van dertig hoog valt. Ik snap er niks van hoe de vis dit kan overleven.
Hehe, wel eens geprobeerd om een mier dood te laten vallen?

Stel dat een lichaam van een mens/dier 10% gecomprimeerd kan worden zonder serieuze schade aan het lichaam. Die compressie komt door een lineare kracht (snelheid door zwaartekracht * gewicht vs stationaire vloer) maar de grootte van die kracht wordt dus bepaald door het gewicht van het lichaam. Get gewicht van het lichaam is een volume, L*B*H, dus het gewicht van een groter dier is in verhouding met zijn lengte véél meer dan van een kleiner dier. Bijvoorbeeld, een muis is maar 20 gram op 8cm. Ik ben, zeg, 20x zo lang, maar ik weeg een stuk meer dan 450gram, ongeveer 170 maal zo veel, dus voor mij komt een val van gelijke hoogte zo'n 170 maal zo hard aan.
Ik denk niet dat die vis iets over houdt van die val :) Het niet in het water zijn, zal een groter probleem zijn.

Paracheilinus Mccoskeri - Mccoskeri's Lipvis​

Onvoorstelbaar, de vis is van circa 150cm hoogte op de vloer gevallen, direct teruggezet in 't aquarium.
Liet zich afdalen naar de bodem, en verstopte zich voor circa 15 minuten.
Vervolgens zwom de muiter gelukkig weer actief rond.

Tevens stomverbaasd hoe de vis op de plek terecht is gekomen.
Omdat alleen een klein deel aan de zijkant vh aquarium onafgedekt was en de licht armatuur vlak boven het gehele aquarium hangt.
Fijn te horen dat het goed is afgelopen! Als je zoiets mee maakt, snap je het nut van een afgedekte bak. Gelukkig was je er op tijd bij en kon je bij de vis.

Fijn te horen dat het goed is afgelopen! Als je zoiets mee maakt, snap je het nut van een afgedekte bak. Gelukkig was je er op tijd bij en kon je bij de vis.
Klopt Tanne, ik had het geluk dat ik 't gelijk opmerkte, stond in de keuken en hoorde de vis in de woonkamer op t laminaat spartelen.
Ik hoop dat ieder z'n bak afdekt, als de vis eruit springt is t de schuld vd mens.
Gr.

Ja, die vissen zijn zo dom , ze denken waarschijnlijk te evolueren door uit het water te springen en dan maar naar lucht happen heb er ook al een enkele verloren doordat ze de droogkamer van binnen wilden bekijken

Back
Bovenaan