Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vinrot? Help!!

D--Fact

ZeewaterForum gebruiker
Na vanochtend eens goed mijn vissen te hebben bekeken vrees ik nu toch het ergste, het betreft de Vossekop, de Gele Zeilvin en de Vijlvis....

Ik heb al van alles gelezen maar word er niet echt wijs uit wat ik nu moet doen want lees overal verschillende dngen :-(

Wie kan mij helpen??

DSC_4354.jpgDSC_4360.jpgDSC_4362.jpgDSC_4363.jpgDSC_4366.jpg

DSC_4372.jpgDSC_4373.jpgDSC_4374.jpgDSC_4376.jpgDSC_4380.jpg

Als het vinrot is... Hier een paar snapshots uit Bassleer.

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1390125115007.jpg
    uploadfromtaptalk1390125115007.jpg
    22,6 KB · Weergaven: 75
  • uploadfromtaptalk1390125204104.jpg
    uploadfromtaptalk1390125204104.jpg
    28,1 KB · Weergaven: 76
  • uploadfromtaptalk1390125243554.jpg
    uploadfromtaptalk1390125243554.jpg
    35,5 KB · Weergaven: 65
  • uploadfromtaptalk1390125281159.jpg
    uploadfromtaptalk1390125281159.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 83
Waar krijg ik die middelen dan iemand een idee? Moet ik hiervoor naar de dierenarts?

Niet met middelen gaan rommelen. Super schoon maar vooral stabiel water is essentieel. Vooral goed in de gaten houden of ze niet stiekem elkaars vinnen aan het slopen zijn. Chemisch bombarderen is nu echt geen optie. Groetjes Rob Charite

Verstuurd vanaf mijn LT26i met Tapatalk

Geen chemicaliën nee maar zie iets staan van penicilline, ik weet gewoon niet hoe ik het eruit moet krijgen en ik wil niet dat alles naar de kloten gaat.
Zie net dat mijn zandhapper ook al een stuk uit zijn staart mist.

En als het aan de waardes van het water zou kunnen liggen wat zou het dan kunnen zijn?

Niemand hier ervaring mee? Ik hoop niet dat mijn hele bak nu naar de filistijnen gaat :-(

Ik zou gewoon gaan zoeken wie de schuldige is? Wat zijn je water waarden? En je komt niet weg met " die zijn goed " hoe meer details? Des te beter het antwoord groetjes Rob Charite

In quarantaine kun je gericht behandelen. In het aquarium kun je alleen maar hopen op het beste.

@Rob,
Wat hoop je te bereiken met welke waarden? Het is immers een bacteriële aandoening.

Ik zou gewoon gaan zoeken wie de schuldige is? Wat zijn je water waarden? En je komt niet weg met " die zijn goed " hoe meer details? Des te beter het antwoord groetjes Rob Charite

Nou mijn waardes waren ronduit slecht te noemen. En mijn thermometer was ook al een tijdje stuk dus nu kwam ik er eergisteren achter dat de temperatuur maar 23 graden was.
mijn waardes wat ik gemeten heb mijn de Sera Marine testkoffer:

Temp: 23
PH: 8
KH: 11
NH4: 0
NO2: 0,5
NO3: 50
PO4: 0,5
CA: 300
MG: 1560

Heb nu inmiddels deksel op maat gemaakt zodat alleen mij ledarmatuur eruit steekt en het water is op dit moment 23,9 C en stijgend.
Ook heb ik van de week een wervelbedfilter gevuld met fosfaatkiller die heeft het fosfaat flink laten dalen want bij mijn vorige meting was het 2!!

En nog een wervelbedfilter in de sump geplaatst met bio-pellets.

Ook heb ik gisteren een nieuwe zak actief kool in de sump geplaatst.

Ik draai btw een 600 Liter aquarium met een Aqua Medic A-Cone 1.5
Pacific Sun Metis Hyperion II
De twee Wervelbedfilters
Kunstof filterringen
wat levend steen in de sump en actieve kool.

Kun je hier wat mee of heb je nog meer info nodig?
Voeding krijgen ze uit de diepvries van alles wat.

Gr. Daniel

In quarantaine kun je gericht behandelen. In het aquarium kun je alleen maar hopen op het beste.

@Rob,
Wat hoop je te bereiken met welke waarden? Het is immers een bacteriële aandoening.
Hoe komen die bacteriën daar ?
Hoe komen ze aan die happen ?
een bacteriële " vinrot" is veel geleidelijker dan de happen die ik zie ?
Vertel dan eens waarom je zeker weet dat bacterieel is ?
Het kan immers ook een schimmel infectie zijn die altijd ( net zoals een bacteriële aandoening ) secundair is.
zonder de bron los je niks op en in een aquarium al helemaal niet .
Dus niet behandelen en parameters stabiel houden dus .
Tot je weet wat we echt aan de hand is .
we gaan ook niet naar de tandarts voor een gebroken arm tenslotte .
groetjes Rob Charite

Een paar water verversingen zal de waardes weer binnen de parameters krijgen. Een verhoogde nitraat waarde zal niet zo snel dodelijk zijn voor vissen. Hou de vissen goed in de gaten. Herstel de parameters en als het echt moet? De vissen in quarantaine en behandelen. Antibiotica discrimineerd niet en sloopt alle bacteriën dus ook de nitrogene.die ringen kan je verwijderen. Je hebt levend steen om biologisch te filteren. Groetjes Rob Charite

@Rob,

Kan ik niet in de gehele bak behandelen dan? wellicht zijn er meer vissen met de bacterie maar zie ik het (nog) niet als ik dan de zieke vissen apart zet worden ze bij terugkomst wederom ziek toch? :(

Ja dat kan wel maar :
1) lastig te doseren door teveel variabelen
onderdoseren en het effect is nul en in het ergere geval raken de bacteriën immuun
2) effect op eventuele koralen .
3) zoals ik al zei " antibiotica discrimineerd niet en sloopt alle bacteriën ".
dus ook de gene die goed zijn voor jouw Aquarium
Maar goed het is jouw aquarium dus doe er mee wat jouw het beste lijkt ?
de keuze is mijn inziens niet zo moeilijk
of mogenlijk de hele bak naar de knoppen .
Door vissen behandelen maar je weet niet voor wat ?
Of niet behandelen en alles op orde houden en kijken of alles hersteld .
ze zijn echt niet binnen een paar dagen dood door vinrot .
in m'n zoetwater tijd knipte we het slechte deel er gewoon af .
zolang de infectie maar niet tot aan de wortel zat .
terug in schoon water herstelde 99 %
maar de vissen waren wel makkelijker te vangen :)

groetjes rob Charite

Oke dan wacht ik het nog even af en hoop ik maar dat het goed komt nu! Bedankt voor de info! ;)

Back
Bovenaan