Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

vieze smerige bak, heeeellllpp!!!!

cobra

Senior Forumlid
Ik heb al maanden last van een vieze bruine algen begroeing het lijkt wel rode flap maar dan met een factor van 100 keer erger
Wat ik wegzuig zit er binnen 1 uur weer en dat gaat al een paar maanden lang
de waardes
nitraat 0.0
nitriet 0.0
calcium 320 (te laag)
kh 10
jodium 0.06
strontium 12
sg 1.022
fosfaat nietmeetbaar

alles is goed allen het calcium is ver beneden peil maar toen dat op peil was was de kwaal er ook al
er wordt wekelijks 25 liter water ververst op een bak van 650 liter bruto
de bak heeft een sproeifilter en verder geen materiaal in het bioloog wel een overmaatse eiwitafschuimer
er zitten plus min 10 visjes in en weinig lagere dieren (max 8 )
er zit kiezelzuurkiller in (silicarbon)

wie weet er iets
ik heb geprobeerd het zo gedetailleerd mogelijk te doen

Dat je geen nitraat en fosfaat meet is normaal, het word immers vrijwel direct opgenomen door de overvloed aan algen.
Maar reken erop dat er toch een behoorlijke hoeveelheid beschikbaar is, want anders konden de algen gewoonweg niet gedijen.
Als je de algen handmatig uit de bak verwijderd, verwijder je niet alleen algen en daarmee de opgenomen nitraten en fosfaten, maar ook een heel skala aan sporenelementen die door planten en dus algen worden opgenomen, iets om zeker rekening mee te houden...

Lagere dieren zijn voedselconcurenten van alsgen, misschien een paar leders erbij of bv een tridacna.
Deze dieren nemen dezelfde stoffen op als algen, die daardoor dus minder kans krijgen.

Je schrijft niets over wat voor vissen erin zitten en hoe vaak en wat je ze voert, ook daar is meestal winst te boeken.
Ook schrijf je niets over wat voor soort water je gebruikt, natuurlijk, osmose of kraanwater en welk soort zout.

Verder kun je "fosfaat-killer" van Salifert eens proberen, een bijzonder krachtig medium tegen fosfaat (denk erom, dus NIET fosfaat eliminator van hetzelfde merk)

Ook schrijf je niets over (de kleur van) je verlichting, bij een verkeerde kleur groien algen harder.

Waterverversen kun je misschien beter minder vaak doen, maar een grotere hoeveelheid, dit zet veel meer "zoden aan de dijk" dan veel kleine beetjes.
Denk hierbij aan 20% per maand ineens.

Als laaste, maar zeker erg belangrijk...de stroming...
Behalve genoeg stroming om te zorgen dat zich nergens vuil ophoopt, moet de stroming ook zo staan "afgesteld" dat het vuil de overloop goed kan bereiken.

De verlichting t5 2x wit 2x blauw

er wordt 1 x per week gevoerd

er zit een tridacna in en deze groeit wel redelijk goed niet dat je centimeters per week boekt maar toch je kan het zien
verder zit er wat kroeppoekleder in sterpoliepen en gewone poliepen een keniaboompje en een paar oortjes
1x gele dokter hoogvin
1 salarias
1 aalgrondel
2x pyama baarzen
1 rifwachter
1 juffertje
2 chromis viridis
verder word er bijgevuld met osmose water
en ververst met sera zout daar dit in het verleden het beste "werkte".

Er zit fosfaat "killer"van A.M. in

de stroming is zodanig afgesteld dat het vuile water zich verplaats naar de afvoer(pusmin een stoming van 9 kuub per uur dat is incl doorstoming sump van 2500l/h)

:Mijn eigen bevinding is dat er absoluut niet veel vis in zit want als ik om me heen kijk heeft iedereen veel meer vis en lagere dieren

[quote author=cobra link=board=28;threadid=4382;start=0#msg30349 date=1053802329]
Er zit fosfaat "killer"van A.M. in
[/quote]

In geen enkel opzicht te vergelijken met het "spul" waar ik het in mijn vorige re over had.
Ik durf zelfs wel te stellen dat het 100x krachtiger is.

Dennis

Als ik jou dus goed begrijp is fosfaat het probleem
Wat is dat fosfaatkiller van Salifert dan precies voor spul en wat doet het en is het van A.M. niet goed?

ps het fosfaat is niet te meten hoe zit datdan precies?

Fosfaat is inderdaad waarschijnlijk het grootste probleem, zonder fosfaat, kunnen algen niet woekeren, zelfs niet met voldoende nitraat.
Wel is het zo dat fosfaat is opgeslagen in algen, en inmiddels is gebonden aan steen.
Beide zullen nog geruime tijd fosfaat weer afgeven aan het water, geef een behandeling met fosfaat killer dus wel wat tijd.

Het "spul" wat ik bedoel is gebaseerd op een heel andere werking.

In principe bind fosfaat overal aan, dus hoe groter de oppervlakte, hoe meer fosfaat ergens aan blijft "plakken".
Op dat principe is het spul van AM gebaseerd.

Het middel van salifert is gebaseerd op de werkelijk enorm veel grotere aantrekkingskracht tussen ijzeroxide en fosfaat.

Gebruik de zoekfunktie van het forum en zoek eens op "staalwol" als sleutelwoord en ga een paar honderd dagen terug.
De werking van ijzer(oxide) en fosfaat staat elkers op t forum uitvoerig beschreven o.a. in

http://www.zeewaterforum.net/forums/index.php?board=1;action=display;threadid=390;start=0#msg3350

Dat bericht is overigens van VOOR het middel waar ik het over had op de markt was, het is nl "splinternieuw" en m.i. een doorbraak in fosfaat verwijdering (en dus algenbestreiding) in zeewateraquaria.

Hallo
Ook wij hadden erg veel last van algen.
op aanraden van leden van het zeewaterforum hebben we fosfaatkiller van S. erin gedaan en de resultaaten zijn geweldig.
Het fosfaat gehalte is nu 0,04.
Ondanks iedere week 120 liter van de 700 liter water te verversen zaten we toch nog steeds op 0,1 of net daar onder.
Nu komen onze stenen met de kalkalgen weer langzaam te voorschijn. je ziet echt iedere dag weer verbetering.verder hebben de koralen en vissen geen problemen.Blijven voorlopig met iedere week water verversen doorgaan.Dit water halen we dan uit de oosterschelde met hoogwater. De koralen zijn er nog nooit zo mooi geweest zins we dit doen!!!!
Groetjes Henk en Ria

Beste Cobra,

Probeerm is een tijdje met een ander zout , want ik heb namelijk geen goede ervaringen met Sera-zout ! Mijn koralen stopten met groeien en waren een stuk minder gekleurd. Goed zout is zeker een doorslaggevende factor bij het onderhouden en opstarten van een zeeaquarium.

suc6,
Erwin

Back
Bovenaan