Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verlichting aan of uit in de nacht

freek van gool

ZeewaterForum lid
Vandaag in een aquarium zaak geweest. Ze heeft geadviseerd om snachts mijn verlichting uit te zetten ipv op minimaal (maanlicht) ik heb er alleen een led verlichting boven hangen. Ik weet nu niet meer wat ik wel en niet kan en moet geloven omdat iedereen iets anders adviseert. Kan iemand mij hier advies over geven?

Alvast bedankt.

Natuurlijk maanlicht lijkt heel wat, maar is enorm zwak t.o.v. zonlicht, zelfs op bewolkte dagen.

Ledverlichting (ik generaliseer) op 1% is nog altijd vele malen sterker dan natuurlijk maanlicht.
Het geeft koralen en zooxanthellen niet de nachtrust die ze nodig hebben.

Ik, en vermoedelijk de meeste aquarianen met mij, heb 's nacht geen verlichting aan. Wel de gordijnen open.
Het beetje binnendringend strooilicht van straatverlichting is meer dan voldoende voor de vissen om zich te kunnen oriënteren.

Super bedankt! Dan ga ik hem idd uitzetten in de nacht.

slotje aub

Natuurlijk maanlicht lijkt heel wat, maar is enorm zwak t.o.v. zonlicht, zelfs op bewolkte dagen.

Ledverlichting (ik generaliseer) op 1% is nog altijd vele malen sterker dan natuurlijk maanlicht.
Het geeft koralen en zooxanthellen niet de nachtrust die ze nodig hebben.

Ik, en vermoedelijk de meeste aquarianen met mij, heb 's nacht geen verlichting aan. Wel de gordijnen open.
Het beetje binnendringend strooilicht van straatverlichting is meer dan voldoende voor de vissen om zich te kunnen oriënteren.

Ik ken mensen genoeg die 's nachts de LED op 1% blauw kanaal aan hebben staan (incl. mezelf) of een speciaal nachtlampje met 1 of een paar blauwe LED'jes.
Vooral aangezien ik een rimless bak heb met het water maar 2-3cm onder de rand, wil ik zoveel mogelijk voorkomen dat de vissen schrikken en springen.
Bak staat er verder prima bij en de groei zit er goed in, dus m.i. kan dit geen kwaad! Foto is overigens met HDR genomen, dus lijkt lichter dan in werkelijkheid.

Bijlagen

• IMG_20150917_194520.jpg
    IMG_20150917_194520.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 124
  • IMG_20150918_004932.jpg
    IMG_20150918_004932.jpg
    39,2 KB · Weergaven: 109
Afgezien van de rust voor de ongewervelden is de rust voor de vissen nog veel belangrijker. Met (teveel) licht in de nacht kan hun netvlies beschadigd raken wat blindheid tot gevolg heeft.

Een heel klein nachtlampje of strooilicht is prima, maar de verlichting zou ik niet 's nachts laten branden, ook niet op een zeer laag percentage.

Ik heb een led lampje met 1 ledje erin, is gewoon voldoende.

Ik denk dat het ledje 1 watt verlichting geeft en dat is ruim voldoende.

Mijn doktertje vindt het superfijn, ziet er altijd heel rustig uit

Afgezien van de rust voor de ongewervelden is de rust voor de vissen nog veel belangrijker. Met (teveel) licht in de nacht kan hun netvlies beschadigd raken wat blindheid tot gevolg heeft.

Een heel klein nachtlampje of strooilicht is prima, maar de verlichting zou ik niet 's nachts laten branden, ook niet op een zeer laag percentage.

blijven jouw orphek's geen minimaal licht geven dan?

Duivels dilemma lol lol lol
maar ik heb er wel een mening over ^^
Met te weinig nacht licht .
Zitten de zilverbladjes de volgende dag Helemaal onder de krassen en scheurtjes in hun vinnen .
met teveel teveel nacht licht blijven de dokters vrolijk rond crossen .
lijkt mij ook niet de bedoeling .
Wat ik gedaan heb is " het armatuur een hele maancyclus laten draaien "
Daarbij gekeken wanneer de dokters tussen de stenen bleven en wanneer ze er tussen uit komen .
bij 5 % gaan ze rond zwemmen .
Daar onder blijven ze tussen de stenen .
ik neem aan dat ze onder de 5 % als donker genoeg ervaren ?
Aangezien het actinic is ?? En de koralen het overgrote deel weerkaatsen ( snoep kleurtjes )
en gewoon dicht gaan ?? Lijkt het mij niet dat ze het licht " zien " en het dus gewoon donker is voor hen .
daarbij moeten we niet vergeten dat schaduwen van buiten af ( licht van het raam ) schaduwen werpen in een onverlicht aquarium . Lijkt mij heel stress vol ?
Maanlicht ( mits laag genoeg ) geeft dan wat tegen licht en minder schaduw
groetjes Rob Charite

Mijn aquarium staat gewoon in de kelder al 2 jaar waar bijna geen ramen zijn. Buiten een paar kelder raampjes die niet in het gedeelte van het vertrek van het aquarium staan. Ik heb mijn aquarium in de kelder gezet omdat boven in de living parket ligt en met dat zout water....
Ik heb mijn licht om 11u gewoon uit nadat het geleidelijk is overgaan van maanlicht. Ik heb dit al 2 jaar zo. En ik heb een open bak. En tot nu toe geen enkele vis is er uit gesprongen. Ik klop hier nu wel af want je weet maar nooit. Maar ik nachts met de zaklamp Ga kijken zitten ze allemaal verscholen tussen de stenen. Ik denk dat het op diepten in de zee tussen de riffen ook donker is. Misschien op de riffen juist onder de waterspiegel daar zal wel wat maanlicht doordringen. Tot nu toe werkt dit met mij het beste. Ik weet trouwens van iemand die in het rif aquarium in de dierentuin werkt dat ze daar het licht ook helemaal uitdoen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060I met Tapatalk

Ik heb mijn verlichting 's nachts uit, de vissen moeten ook pitten.

De maan heeft een uiterst belangrijke rol in het leven van alle dieren en organisme die in het open water leven.

Alleen is het zo dat vissen vanuit het water nooit kunnen zien of het volle maan is of halve maan of what ever. Daar breekt het licht te veel voor op het water oppervlak (in de golven)

Zij kunnen de maan dus nooit als een mooi rond bolletje of sikkeltje zien.

Wat zij waarschijnlijk wel kunnen is voelen wat de afstand van de maan tot de aarde is (Aantrekkings kracht) zij kunnen dus waarschijnlijk de maanstand voelen.

Dat lampje boven je bak is leuk voor de show, en het staat leuk.

maar geloof mij als ik je zeg dat de vis waarschijnlijk beter weet wanneer het volle maan is zonder hem te zien dan jij :-)

Bij mij ook de verlichting uit,
heb een tijd met led gedraaid en de leds op 1% laten branden, vaak bleven dan toch enkele koralen open staan.
Nooit gedacht dat dit erg zou zijn, nu verloor ik een tijd geleden koralen op een of andere manier, ze bleekte uit en stierven.
waardes goed, niks raars, ben ik verder gaan experimenteren.
toen besloten de leds geheel uit te laten gaan, ik zag met 1 week de sterk verbleekte koralen opknappen.
in mijn mening zijn ze met 1% nog steeds bezig met het opnemen van energie en word het te veel.
vanaf toen altijd lampen uit gedaan 's nachts

Back
Bovenaan