Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verbruik

Sandra en davy

ZeewaterForum lid
Beste
Ik ben met de crisis en andere onderliggende problemen met aquarium gestopt met het oog op mijn energie verbruik.. nu mis ik dat..
Ik heb een blue marine 200 compleet toen grr er kocht en heb die nu nog…
Mijn vraag is heeft iemand deze ook en weet er iemand hoeveel deze juist verbruikt want ik ben degelijk bang van de factuur van deze rit
Help ik moet tegen morgen beslissen wegens omstandigheden

Beste
Ik ben met de crisis en andere onderliggende problemen met aquarium gestopt met het oog op mijn energie verbruik.. nu mis ik dat..
Ik heb een blue marine 200 compleet toen grr er kocht en heb die nu nog…
Mijn vraag is heeft iemand deze ook en weet er iemand hoeveel deze juist verbruikt want ik ben degelijk bang van de factuur van deze rit
Help ik moet tegen morgen beslissen wegens omstandigheden
Ligt een beetje aan je apparatuur maar rond de 50 euro . Rest ligt aan je zelf 😎

ligt heel erg aan alle apparatuur inderdaad, ook hoelang het allemaal aanstaat. bijvoorbeeld hoe lang je lampen branden. wat je kan doen is een stroommeter gebruiken om dit vast te leggen in KWh

Ik begrijp je tekst niet helemaal, maar als je wilt opstarten en je hebt weinig te besteden dan zou ik nu niet beginnen..
Draait je aquarium al en zou je liever stoppen ivm de hoge energieprijzen? Zet dan alles rustig te koop, een paar weken meer of minder doordraaien zal niet veel verschil uitmaken op de totaalrekening.

Ik begrijp je tekst niet helemaal, maar als je wilt opstarten en je hebt weinig te besteden dan zou ik nu niet beginnen..
Draait je aquarium al en zou je liever stoppen ivm de hoge energieprijzen? Zet dan alles rustig te koop, een paar weken meer of minder doordraaien zal niet veel verschil uitmaken op de totaalrekening.
Ik wil herstarten maar wil weten wat het zal kosten

Energie zal zo rond de 50 euro zijn per maand. Let op wel met ledverlichting. Maar apparatuur afschrijving en verbruiksspullen kosten ook zo nog minimaal 50 per maand. Dan komt daarna nog koraal/vis wat natuurlijk vrij in te vullen is maar het kost momenteel wel allemaal de hoofdprijs.

Ik heb een aquaja diamond line 400 (neto zo'n 300 liter) en heb daar de afgelopen maande een kwh meter tussen gehad, het verbruik hiervan ligt tussen de 3,9 en 4,5 kwh per dag. De schommeling ligt natuurlijk aan het weer waardoor de verwarming vaker of minder vaak bij hoeft te springen.
We hebben wel vloerverwarming in huis waardoor s'nachts de temperatuur in de woonkamer nooit onder de 19 graden komt, als je de verwarming in de woonkamer s'nachts op 15 graden zet zal het verbruik van het aquarium ook zeker hoger zijn.

Ik zou uitgaan van 4 kwh per dag, dus 120 kwh per maand.
Blijf je binnen het prijs plafond dan kom je dus uit op 48 euro per maand.
Komt je totaal verbruik boven het plafond uit van 2800kwh per jaar dan is het afhankelijk van je energie leverancier maar kan dus oplopen tot het dubbele.

Als de kostprijs van energie een limiterende factor is zou ik eerlijk gezegd helemaal niet heropstarten.
De elektriciteitsprijs is namelijk een deel van de totaalkosten zoals hier reeds vermeld werd, je moet de bak nog onderhouden en koraal + vis is niet goedkoop.
Ga je voor een basic setup en wat ledertjes zijn die onderhoudskosten en aankoop van koralen relatief laag maar het hangt er vanaf wat jouw doelstelling is met de bak.

Grtz,
Matthijs

Ik zou uitgaan van 4 kwh per dag, dus 120 kwh per maand.
Blijf je binnen het prijs plafond dan kom je dus uit op 48 euro per maand.
Komt je totaal verbruik boven het plafond uit van 2800kwh per jaar dan is het afhankelijk van je energie leverancier maar kan dus oplopen tot het dubbele.
ik zat tegen 100 euro per maand rekening stroom enkel aquarium (zelfs met zonnepanelen), dat is het me echt niet waard om een vis te zien zwemmen. Vandaar dat ik nu ook eerst ga optie’s verkennen om energie op te slaan en eventueel te maken als er geen zon is. Als deze investeringen achter de rug zijn denk ik terug aan een aquarium.

ik zat tegen 100 euro per maand rekening stroom enkel aquarium (zelfs met zonnepanelen), dat is het me echt niet waard om een vis te zien zwemmen. Vandaar dat ik nu ook eerst ga optie’s verkennen om energie op te slaan en eventueel te maken als er geen zon is. Als deze investeringen achter de rug zijn denk ik terug aan een aquarium.
Vind persoonlijk dat als je naar de kroeg gaat geen vissen ziet zwemmen maar dubbel zo duur uit bent !
Dus zwemmen mijn visjes heerlijk rond , en ik blijf uit de kroeg 🤗

Denk dat de topic starter gewoon een idee wil hebben over de mogelijke stroomkosten van een aquarium. Dan kan er zelf een beslissing gemaakt worden. Ik zou zeggen ga eens kijken in de winkel en schrijf van alle apparatuur op hoeveel ze gebruiken. Houd er rekening mee dat niet alle apparatuur op 100% hoeft te draaien en het verbruik wat minder zal zijn als het maximaal opgegeven wattage. Tel alles bij elkaar op en kijk ff naar jouw huidige tarieven van je stroomleverancier dan is het zo uitgerekend.

Grt Marco

Ik denk dat de topicstarter al opgestart is gebaseerd op zijn volgende topic.
Aan de topicstarter, volgende keer even een kort berichtje daar over, duimpje of bedankje voor de mensen die de moeite nemen een berekening te maken is wel zo sympathiek.

Back
Bovenaan