Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verbleken nieuwe acros na een maand

ik dacht te menen dat als je kh ook in de nacht mee doseert je ph stabieler blijft
Als ik ongelijk heb hoor ik dat ook graag
Dat hangt er een beetje vanaf welke stoffen je gebruikt om je Kh op peil te houden .....er zit een ph verschil tussen natriumbicarbonaten en natriumcarbonaat of een mix van beiden ..... ati/triton lossen het weer anders op en zorgen voor een mooie ph dus ook in de nacht ..... sommigen kiezen ervoor om in de nacht kalkwasser bij te doseren om de ph op peil te houden .... een complex onderwerp eigenlijk .... zou me in het begin daar niet al te veel zorgen over maken ..... zijn puntjes op de i voor later :)
 
Draai zelf met ati essentials , dat zijn 2 flessen waar alles in zit wat je nodig hebt ( je zult er wel mee bekent zijn)
Dit doseer ik met 2 kamoerpompjes , fles #1 waar bv ook kh in zit doseer ik 12 keer per dag ongeveer 3.5 mll
Op die manier probeer ik de kh in de bak zo stabiel mogelijk te krijgen , doseer je bv 4x per dag dan zit er tussen 2 doseringen toch 6 uur en aangezien je bak 1 punt per dag aan kh kunt zakken zonder dosering betekent dat je bak nu met 4x doseren per dag je kh constant schommelt met 0.25 kh
Lijkt misschien niet veel en is wellicht ook te doen maar het kan beter , zeker voor de "sps specials" die je er in wilt.
Grtz Jack
Oke ja van gehoord, ik gebruik nu de toevoeging kh/ph buffee van dsr, magnesium van aquaforrest en calcium+strontium van dsr.

De ati essentials bevat kh en dus nog meer? Vind het lastig een merk/methode te kiezen joh! Zoveel namen
 
Oke ja van gehoord, ik gebruik nu de toevoeging kh/ph buffee van dsr, magnesium van aquaforrest en calcium+strontium van dsr.

De ati essentials bevat kh en dus nog meer? Vind het lastig een merk/methode te kiezen joh! Zoveel namen
Veel wegen naar rome ,
Wat ik wel weet is dat bij ati er alles in zit wat je nodig hebt , inclusief sporenelementen.
Verbruik daarvan is voor elke bak uniek , je zult dus na 3mnd draaien daarmee een labtest moeten opsturen om zo het verbruik en evt tekort in kaart te kunnen brengen.
Aan de hand van die uitslag kan je dan bijsturen/doseren wat er tekort in zit.
Enige wat ik zelf meet zijn de big 5 : kh,ca,mg,no3,po4
 
Veel wegen naar rome ,
Wat ik wel weet is dat bij ati er alles in zit wat je nodig hebt , inclusief sporenelementen.
Verbruik daarvan is voor elke bak uniek , je zult dus na 3mnd draaien daarmee een labtest moeten opsturen om zo het verbruik en evt tekort in kaart te kunnen brengen.
Aan de hand van die uitslag kan je dan bijsturen/doseren wat er tekort in zit.
Enige wat ik zelf meet zijn de big 5 : kh,ca,mg,no3,po4
Oke duidelijk, zon labtest wil ik ook doen als alles stabiel is.
Maar eerst maar zo kijken voor ik weeeeer verander haha ik heb gehoord dat ik mn gemak moet houden, rust en stabiliteit
 
Gisteravond wederom de kh getest en in de ochtend ook. Ik heb nu redelijk de tijd dus ik test deze 2x per dag, en eergisteren had ik hem aangevuld tot exact 8 en daar staat hij nog.
Ook het voeren heb ik wat opgevoerd, hierin zie ik in de fosfaat en nitraat nog niets terug
 
Oke ja van gehoord, ik gebruik nu de toevoeging kh/ph buffee van dsr, magnesium van aquaforrest en calcium+strontium van dsr.

De ati essentials bevat kh en dus nog meer? Vind het lastig een merk/methode te kiezen joh! Zoveel namen

Die buffer van DSR zal een mix zijn van natriumcarbonaat en natriumbicarbonaat. Natriumcarbonaat heeft als eigenschap om je ph in je bak te verhogen. De mate van succes heeft te maken met de hoogte van je Co2 in je bak en de tijdsfactor van doseren. Om dat ph voordeel mee te nemen is het belangrijk om de tijdsinterval zo klein mogelijk te maken en dus zo vaak mogelijk te doseren. Simpel gezegd : natriumcarbonaat komt in je water -> ph gaat omhoog -> co2 in je tank trekt de ph weer terug omlaag binnen een bepaalde tijd . Om je ph voordeel/verhoging waar te maken zul je dus de volgende dosering er eerder moeten zijn dan de ph verlaging door co2 .... dan is het eindresultaat een iets hogere ph. Dit spelletje geld ook voor je ati en triton welke anders in elkaar zitten maar als we het over ph hebben op hetzelfde neerkomen.

Vaker doseren over een kleinere tijdseenheid heeft dus als voordeel dat je ph iets hoger kan worden en dat je kh stabieler word over de dag.

Voor mensen die zelf maken : een start waarde tussen natriumbicarbonaat en natriumcarbonaat = 6 :1. Met experimenteren kan je checken hoeveel ph voordeel je kan halen. Alles staat en valt met de hoeveelheid co2 in je bak. Natriumcarbonaat lost wat moeilijker op in osmosewater op kamertemperatuur. Verwarmen kan helpen.
 
Gezien het doseeradvies en handleidingen van DSR KH buffer en pH+ en de daaruit af te leiden carbonaatconcentratie van de oplossing is KH buffer pH+ opgelost in water. En is dat een nagenoeg 100% natriumcarbonaat in een concentratie van ~113,6 gram/L.
 
Laatst bewerkt:
Nou .... merci voor de info ..... zo ver had ik niet gekeken ..... natriumcarbonaat noemen ze in de volksmond soda :)
 
Bovenaan