Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

UV wel of niet ? En plaatsing UV ?

Met name als je stipgevoelige vissen wilt gaan houden, is uv aan te raden.
Of je uv voor of juist achterin je sump plaatst maakt niet uit.
Wat wel van belang is, is dat de capaciteit is afgestemd op het bakvolume en dat ook de doorstroom is afgestemd. Om preventief te werken tegen stip moet de bestralingstijd voldoende zjn. Bij te snelle doorstroming is de verblijftijd te kort en de uv dosis te laag. De volledige capaciteit van je opvoerpomp ook door je uv filter is zinloos. Beter is het voorzien van een bypass met kraan richting uv filter.

Je zult het ongetwijfeld wel vaker tegenkomen in deze hobby .... dat de één iets wel heeft en de ander niet ;)

Maar het maakt niet uit waar je hem plaatst, bij mij staat/hangt/ligt hij in de onderkast boven de sump. (en is preventief/standby)
En als hij preventief wordt gebruikt, is dat als de hoofdverlichting uitgaat - dat is het moment van de wisseling van de wacht van de parasiet zeg maar,
dan komt hij in de waterkolom terecht - en dus de grootste kans op een ontmoeting van de UV-c lamp ;)

Het kan tegen stip helpen, maar dan heb je het over een dusdanig sterke lamp die in staat is om de parasiet minimaal te steriliseren zeg maar.
Een "zwakkere" lamp met de juiste (lagere) doorstroming (ook t.o.v. de inhoud) zou dus een preventieve werking kunnen hebben.
Het gaat om de tijdsduur die een parasiet blootstaat aan de UV-c straling, is die te kort, dan heeft het voor dat doeleinde in ieder geval geen nut.
Is de verblijftijd van de parasiet lang genoeg maar de doorstroming t.o.v. de inhoud te laag, dan heeft het misschien gedeeltelijk nut.
De lengte van de lamp is dus ook bepalend, en meestal gaat dat samen met het wattage van de lamp, maar niet altijd.
En dus heeft iedere lamp/merk z'n eigen gebruiksaanwijzing met verschillende doorstroomsnelheden voor diverse doeleinden.

In ieder geval wordt het water meestal kraakhelder omdat er fenolen/zweefalgen worden afgebroken die het water een gelige kleur kunnen geven.
Succes.

M.v.g Jimmy

super, dank je.

Wat betekent dit in je onderschrift: AquaMediic Helix 36W (nacht)
Heb je dan je uv alleen 's nachts aan ? Zo ja, waarom ?

klopt, bij afwezigheid van zichtbare stip denk ik dat het voldoende is om alleen in de nacht de uv aan te zetten. De parasiet die zich in het substraat heeft vermeerderd zou uitsluitend in het donker opzoek gaan naar een gastheer. Dat is dan de het moment dat ie vrij rond zwemt en dus mogelijk de uv passeert.
Spaart de helft aan stroom (of je kunt met het zelfde energieverbruik een uv lamp installeren met het dubbele vermogen en de standtijd verdubbeld. (over dat laatste verschillende meningen, omdat vooral het opstarten de lamp laat verouderen (= spectrumverschuiving))

Ben het geheel eens met Anthony en Jimmy. Mijn ervaring is dat een UV-lamp alleen toegevoegde waarde heeft wanneer je (erg) gevoelige vissen wil houden. Je hebt dan wel een erg krachtig armatuur nodig. De veel verkochte armatuurtjes van 9-11 watt zijn leuk voor aquaria tot zo'n 100 liter, meer niet. Er wordt wel eens verteld dat UV 'niet goed is omdat het nuttige bacteriën doodt'. Dat is onjuist, de nuttige bacteriën zitten vast aan het substraat.

De gemiddelde aquariaan kan prima zonder. Er zijn andere filters die effectiever werken. Visziekten kun je met deze lamp niet voorkomen maar alleen het kiemgetal verlagen wat inderdaad voor sommige vissen (witborst, achilles, picasso bijvoorbeeld) nuttig kan zijn.

Edit knop kan ik even niet vinden, maar voor een bak van rond de 1000liter; 36 watt voldoende ? Of voor de 55 gaan ?
Wat wil je bereiken? Voor de helderheid heb je het niet nodig. Kool kan je water ook ontkleuren en heb je sowieso nodig. Als profylaxe tegen visziekten de 55, hoewel ik dat dan minimaal zou vinden. Ik zou het geld liever in de spaarpot stoppen en bij het budget voor een goede afschuimer leggen.

Om in te haken op de discussie. Ik heb uit mijn oude zoetwater bak nog een hele simpele 9watt UV-C over.
In eerste instantie dacht ik er aan deze te verkopen voor wat nieuwe zeewater hardware.
Maar nadat ik vanmiddag deze berichten las, ben ik gaan twijfelen om hem toch weer op te hangen via een by-pass vanaf mijn overloop en hem op een heel trage doorloopsnelheid af te stellen om een kleine hoeveelheid water toch een langere contacttijd te geven.

Maar nu lees ik dat het eigenlijk niet veel uithaalt op mijn 550 liter.
Dat begrijp ik goed, maar ik vraag me af of er ook maar een minimale meerwaarde is als ik een dergelijke lamp toch maar heb rondliggen. Verkopen levert namelijk toch nauwelijks iets op.

Is het de moeite van het ophangen niet eens waard, of baat het niet, schaad het niet?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Om in te haken op de discussie. Ik heb uit mijn oude zoetwater bak nog een hele simpele 9watt UV-C over.
In eerste instantie dacht ik er aan deze te verkopen voor wat nieuwe zeewater hardware.
Maar nadat ik vanmiddag deze berichten las, ben ik gaan twijfelen om hem toch weer op te hangen via een by-pass vanaf mijn overloop en hem op een heel trage doorloopsnelheid af te stellen om een kleine hoeveelheid water toch een langere contacttijd te geven.

Maar nu lees ik dat het eigenlijk niet veel uithaalt op mijn 550 liter.
Dat begrijp ik goed, maar ik vraag me af of er ook maar een minimale meerwaarde is als ik een dergelijke lamp toch maar heb rondliggen. Verkopen levert namelijk toch nauwelijks iets op.

Is het de moeite van het ophangen niet eens waard, of baat het niet, schaad het niet?

Net als bi het toevoegen van ieder ander stuk techniek aan je aquarium, zul je je ook in dit geval moeten afvragen wat je wilt bereiken doelmatig kan worden ingezet. Persoonlijk zie ik geen nuttige toepassing voor een UV sterilisator met een dergelijk klein vermogen op een bak met het genoemde volume. (of het zou de inzet ten een zweefalgje moeten zijn). Inzet voor ontkleuring van water heeft geen zin, dat doe zoals eerder al genoemd met kool. Van de inzet voor een preventieve werking tegen stip verwacht ik niets (bij een doorstroomsnelheid die nog effectief is steriliseer per uur een veel te klein aandeel van je aquariumvolume. Ondertussen maak je wel kosten, die nergens toe leiden, denk aan je jaarlijkse lampvervanging en stroomkosten. Dit zal bij elkaar ook al gauw 30-40 euro bedragen. Zonde van geld, daar kun je beter iets anders mee doen.

Helemaal waar, terug op marktplaats dan maar 😃

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Back
Bovenaan