Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

UV sterilizer, kan je te groot gaan?

(gesloten account)

ZeewaterForum gebruiker
Ik zou graag jullie mening horen over de grootte van een UV sterilizer voor mijn aquarium.

Het aquarium is een red sea reefer 250 met wat upgrades hierdoor ongeveer 270 liter water.

Hoe groot moet ik gaan met de sterilizer? En kan je te groot gaan? Door bijvoorbeeld een 36 watt erop te zetten of is dit alleen maar beter?

hoor het graag!
 
Te groot kan volgens mij niet. Wel maken dat je niet al je water er laat doorstromen & best trage doorstroming.
Want breekt ook goeie bacteriën af & langere contacttijd is the key om afbraak te hebben
 
11 of 18 Watt is meer dan genoeg op een 270 liter bak.

Dat een UV ook goede bacterien om zeep helpt valt best wel mee.

De goede bacterien zwemmen nagenoeg niet vrij rond in het water maar zitten op / in je steen en bodem.

groet,
Adri
 
Lijkt me geen kwaad kunnen, anders dan wat extra stroomverbruik, en opwarming van het water.
Helemaal mee eens.

Wat is je doel met het UV-filter? Afhankelijk van het antwoord op die vraag kan gezegd worden of het wel of geen meerwaarde heeft een groot UV-filter te plaatsen.
 
Helemaal mee eens.

Wat is je doel met het UV-filter? Afhankelijk van het antwoord op die vraag kan gezegd worden of het wel of geen meerwaarde heeft een groot UV-filter te plaatsen.

Ik wil met een aftakking van de opvoerpomp de UV voeden. Met als doel:

- Helderder water.
- Voorkomen van een ‘heftige’ stipuitbraak.
- Voorkomen van een algen uitbraak.
 
Bij mij lijkt 11 watt voldoende ik gebruik hem precies om de redenen die jij opgeeft en heb tot nu toe nog nergens last van gehad
 
Ik vraag me af hoeveel invloed de uvc heeft op bijvoorbeeld de populatie copepoden?

Ik gebruik een wierenfilter en hoop een natuurlijke voedingsbron op te bouwen door telkens levend voer uit te zetten. Maar maakt de uvc daar een einde aan?
 
Bovenaan