Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

uv-c noodzakelijk?

jeff1986

Senior Forumlid
Beste forumleden,

Ik heb nu een bak van 200 liter.
Ik ga hier vooral koraal in doen en misschien 6 kleine visjes.
Waaronder nemos misschien wat juffers en opruimers.
Geen dokters want me bak is te klein.
Is het noodzakelijk om dan uv-c te gebruiken? Om stip mogelijk te voorkomen of andere ziektes?

Mvg jeff

Beste forumleden,

Ik heb nu een bak van 200 liter.
Ik ga hier vooral koraal in doen en misschien 6 kleine visjes.
Waaronder nemos misschien wat juffers en opruimers.
Geen dokters want me bak is te klein.
Is het noodzakelijk om dan uv-c te gebruiken? Om stip mogelijk te voorkomen of andere ziektes?

Mvg jeff

In dat opzicht lijkt mij het antwoord duidelijk en is NEE.
Met UV voorkom of behandel je geen ziektes.

Ok. En waarvoor gebruiken veel mensen het dan? Om alg tegen te gaan op je ruitje?

Ik gebruik hem tegen alg.
Werkt onwaarschijnlijk goed.
Had de laatste tijd veel last van groene alg en rode en groene flap, moest haast dagelijks de ruiten doen.
Toen bedacht ik dat de uv lamp die ik heb ( 5 watt op een bak incl sump van 150 liter) al meer dan een jaar oud was.
Lamp vervangen, alg geheel weg en water mooi schoon.
Ook schijnt het stip en andere parasieten tegen te gaan, maar dat kan ik niet ervaringstechnisch onderbouwen.
Mijn bak draait verder zeer stabiel.
Groet
herman

Mensen die witte stip gehad hebben weten wel beter. Ik heb ook een uvc-lamp in mijn koeler en durf hem niet meer uit te zetten omdat er af en toe hier op het forum berichten verschijnen van mensen met witte stip en bijna hun hele vissenbestand verliezen. Tevens had ik al goede ervaring met uv-c in vijverwater en in mijn zoetwateraqua en heb nu dus ook voor uv-c gekozen en kan deze wel aan of uit zetten maar sinds de laatste maanden staat hij aan en gaat ook niet meer uit. Tevens gaan hier ook op het forum fabels de ronde dat je met uv-c ook goede bacteriën zou beschadigen en doden, ik heb hier zo mijn vraagtekens bij, en het zal misschien ook nog wel voor een gedeelte gelden maar een vissenbak met witte stip lijkt me niet geweldig. Dus ben voorstander van UV-C

Zelf gebruikte ik met mijn toenmalige rsm 130 Ozon tegen de parasieten, en een UV tegen de alg

Effect leek goed, Maar de bron was daar niet mee weg de alg is ontstaan door veel P04 en N03

In mijn nieuwe bak heb ik de eerste 2 weken veel heel veel last gehad van bruine smeer alg en groene alg op de ruiten En ook nog eens opkomende draad alg werkelijk waar het ineens vandaan kwam joost mag het weten, maar gewoon stevig door filteren met een wervelbedje over fosfaat verwijderaar en de afschuimer lekker z,n werk laten doen \
en ja hoor al twee dagen helemaal alg vrij ( de voedselbron van de algen is op )

Dus over UV, ? ja het zou kunnen je maakt wellicht meer goede bacteriën stuk dan nodig is, Ik zou als ik jou was de oorzaak bestrijden en niet het gevolg

Tevens gaan hier ook op het forum fabels de ronde dat je met uv-c ook goede bacteriën zou beschadigen en doden, ik heb hier zo mijn vraagtekens bij, en het zal misschien ook nog wel voor een gedeelte gelden maar een vissenbak met witte stip lijkt me niet geweldig. Dus ben voorstander van UV-C
Even een vraag denk je dat de goede en ''slechte'' bacteriën de UV-C herkennen een soort oorlog, de ene kan wel tegen de straling en de ander draagt een beschermend pakje ... haha ... Of ze doden bacteriën of ze laten ze met rust,

Maar onderzoek verteld het volgende;

UV-C licht. Het licht verandert het DNA van micro-organismen waardoor bacteriën, virussen en huisstofmijt op slag dood zijn wanneer ze met UV-C licht worden beschenen. Wel dient u ervoor te zorgen dat u nooit UV-C licht rechtstreeks op uw huid, op anderen of op uw huisdieren etc. schijnt, omdat dan uw huidflora wordt beschadigd.Het UV-C licht heeft een steriliserende werking en doodt maar liefst 99% van de bacteriën,.

Lol weer lekker uiteenlopende antwoorden :)

Goed. Ik heb straks een minimale visbezetten met veel koraal.

Ik ga eerst wel zonder proberen. :)

Ik zeg van wel, kan absoluut geen kwaad en zoals in de antwoorden al te lezen is hoef je voor je "goede" baccies niet te vrezen aangezien die toch in minimale mate in het water zweven.

In dat opzicht lijkt mij het antwoord duidelijk en is NEE.
Met UV voorkom of behandel je geen ziektes.

Zo zwart wit is het niet hoor ;)
Het helpt wel degelijk bij het voorkomen van ziektes zoals bijv. stip.

Dit is complete onzin en een algemene misvatting onder zeeaquarianen.

Het zou fijn zijn als deze stelling wat verder inderbouwd wordt, dan kan ik namelijk zo dadelijk de stekker er uit trekken. Ik ben benieuwd...

Voor zover ik weet zijn de meeste gebruikte uv-c lampen niet toereikend van wattage om echt effect te hebben op parasieten. Om hiertegen wat te doen moet je aanzienlijk hogere wattages gaan gebruiken, groter volume en lage doorstroming om de verblijftijd lang genoeg te maken. Wel zou het bij lagere wattages helpen om netelstoffen af te breken waardoor deze sneller/beter afgeschuimd kunnen worden.

Groetjes,
Iwein

Laat die stekker er nog maar even in hoor, het heeft wel degelijk zin. Bijv stip gaat door diverse stadia, waaronder een vrijzwevende waarin de larven ronddrijven op zoek naar een nieuw slachtoffer. Die gaan mooi dood van UV. Wat ook onzin is dat het ook goede bacteriën zou doden. Dat is inderdaad waar maar alleen die in het water zitten. De meeste zitten echter op het steen en in het substraat en daar doet het UV natuurlijk niets mee.

Ikzelf gebruik geen UV, wel ozon, maar UV kan zeker voordelen bieden.

Voor zover ik weet zijn de meeste gebruikte uv-c lampen niet toereikend van wattage om echt effect te hebben op parasieten. Om hiertegen wat te doen moet je aanzienlijk hogere wattages gaan gebruiken, groter volume en lage doorstroming om de verblijftijd lang genoeg te maken. Wel zou het bij lagere wattages helpen om netelstoffen af te breken waardoor deze sneller/beter afgeschuimd kunnen worden.

Groetjes,
Iwein

Heel goed Iwein.....topjes
En hier nog een linkje naar "Myths and Facts" v.w.b. stip.
http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html
Verder het onderstaande.........

Use of ultraviolet (UV) sterilization to kill theronts has been suggested, based on research involving Ichthyophthirius multifiliis (freshwater "ich"). The recommended UV dose for Ichthyophthirius theronts is 100,000 µWsec/cm[SUP]2[/SUP] (Hoffman 1974). However, UV doses required for Cryptocaryon irritans (are anecdotal or extrapolated, and range from 280,000 µWsec/cm[SUP]2[/SUP] (industry numbers) to 800,000 µWsec/cm[SUP]2[/SUP] (Colorni and Burgess 1997).

De verkochte UV sterilisators voor de hobby komen geeneens in de buurt van 280,000 µWsec/cm[SUP]2.
Dus nogmaals, UV in de hobby kan dan ook niet gebruikt worden ter voorkoming of behandeling van stip !!!

[/SUP]

Mensen die witte stip gehad hebben weten wel beter. Ik heb ook een uvc-lamp in mijn koeler en durf hem niet meer uit te zetten omdat er af en toe hier op het forum berichten verschijnen van mensen met witte stip en bijna hun hele vissenbestand verliezen. Tevens had ik al goede ervaring met uv-c in vijverwater en in mijn zoetwateraqua en heb nu dus ook voor uv-c gekozen en kan deze wel aan of uit zetten maar sinds de laatste maanden staat hij aan en gaat ook niet meer uit. Tevens gaan hier ook op het forum fabels de ronde dat je met uv-c ook goede bacteriën zou beschadigen en doden, ik heb hier zo mijn vraagtekens bij, en het zal misschien ook nog wel voor een gedeelte gelden maar een vissenbak met witte stip lijkt me niet geweldig. Dus ben voorstander van UV-C
Ben het met je eens Rene,
ook hier gaat die niet meer uit na de shock van de stipaanval hier :p

Back
Bovenaan