Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tropic Marin

tom1984

ZeewaterForum gebruiker
Bij het toevoegen van all for reef merkte ik dat ik steeds meer onbalans kreeg en allerlei extra componenten moest toevoegen.
Als KH stabiel was had ik veel te hoog calcium en veel te laag magnesium.
Als ik dan op calcium stuurde moest ik weer KH toevoegen en nog meer magnesium.

Daarom ben ik gewoon overgestapt op de 3 componenten van TM + de A en K supplementen.

Heeft er iemand een goede referentie van de hoeveelheid A en K die ik moet toevoegen in functie van de andere toevoegingen?
Ik voeg nu dagelijks 2ml toe al een 2 maanden ongeveer.
Op de fles staat 2ml/100L dus dan zou ik 10ml moeten toevoegen.
Ik heb vooral nog kleine en middelgrote stekjes dus gaat dat volgens mij te veel zijn.

Heeft iemand een idee?

Ik wil best een ICP opsturen maar niet iedere week.
Als mijn koralen groeien of ik zet er nieuwe bij is de ICP weer achterhaald.

Grtjs,
Tom
 
Ergens op een website van Tropic Marin is te vinden dat je A- kan toevoegen aan de KH-oplossing en K+ aan de calciumoplossing.
Beide 50mL/Liter. Scheelt weer een paar doseerkoppen en bij mij werkt dit veel beter dan los doseren.
 
Laatst bewerkt:
Ergens op een website van Tropic Marin is te vinden dat je A- kan toevoegen aan de KH-oplossing en K+ aan de calciumoplossing.
Beide 50mL/Liter. Scheelt weer een paar doseerkoppen en bij mij werkt dit veel beter dan los doseren.
Ik ga eens kijken! Dat zou inderdaad handig en in de meest gunstige verhouding zijn dan.

Bedankt voor de hulp.
 
  • Like
Reactions: Wim
Ha Tom, je kent mijn bak. Ik voeg 7 ml per dag toe van elk (omgerekend incl bactobalance waar ook K+ inzit). De ideale graadmeter volgens Hans Werner Balling zelf is voor K+ je strontiumwaarde en voor A- je iodine waarde. Dit klopt aardig bij mij in verhouding met de andere componenten in deze flessen en hun waarden.

Note : ik draai ook een wierenfilter welke een groot deel van de K+ consumeerd. Ik zou in jouw geval rond de 3 ml per dag doseren om te beginnen en eens een icp doen bij een maandje om te checken .....of je omhoog of omlaag moet. Beter om laag te beginnen en voorzichtig omhoog te gaan.

Je kan het idd bij je Kh en Ca doen maar dan kan je niet apart bijsturen welke erg gewenst is. Dus ik zie eigenlijk geen enkel voordeel in deze combi en ik kan ook geen enkele reden verzinnen waarom dit beter zou werken eigenlijk. Enkel om doseerkoppen uit te sparen. Mischien wel later als je weet welke dosering je bak nodig heeft ......
 
Ha Tom, je kent mijn bak. Ik voeg 7 ml per dag toe van elk (omgerekend incl bactobalance waar ook K+ inzit). De ideale graadmeter volgens Hans Werner Balling zelf is voor K+ je strontiumwaarde en voor A- je iodine waarde. Dit klopt aardig bij mij in verhouding met de andere componenten in deze flessen en hun waarden.

Note : ik draai ook een wierenfilter welke een groot deel van de K+ consumeerd. Ik zou in jouw geval rond de 3 ml per dag doseren om te beginnen en eens een icp doen bij een maandje om te checken .....of je omhoog of omlaag moet. Beter om laag te beginnen en voorzichtig omhoog te gaan.

Je kan het idd bij je Kh en Ca doen maar dan kan je niet apart bijsturen welke erg gewenst is. Dus ik zie eigenlijk geen enkel voordeel in deze combi en ik kan ook geen enkele reden verzinnen waarom dit beter zou werken eigenlijk. Enkel om doseerkoppen uit te sparen. Mischien wel later als je weet welke dosering je bak nodig heeft ......

Hey Marc,

Goeie opmerking.
Ik heb nog 4 doseerkoppen over dus dat maakt voor mij inderdaad niet uit.
De ICP test heb ik al in huis gehaald.
Nu voeg ik dagelijks 2ml toe en merk dat de zoa's en gonio's niet heel blij zijn.
Vermoedelijk zitten de Iodine en Mangaan dus toch wat aan de lage kant.

Ik ga vanaf nu 1 maand verhogen naar 3ml per dag en dan een test opsturen.

Component C van TM is eigenlijk ook een oplossing van stofjes die in het zout zitten maar dan zonder het zout zeg maar.
De A en K elementen + component C zouden moeten zorgen voor alle stofjes, maar dat zal een beetje zoeken zijn welke dosering "juist" is.
 
Hey Marc,

Goeie opmerking.
Ik heb nog 4 doseerkoppen over dus dat maakt voor mij inderdaad niet uit.
De ICP test heb ik al in huis gehaald.
Nu voeg ik dagelijks 2ml toe en merk dat de zoa's en gonio's niet heel blij zijn.
Vermoedelijk zitten de Iodine en Mangaan dus toch wat aan de lage kant.

Ik ga vanaf nu 1 maand verhogen naar 3ml per dag en dan een test opsturen.

Component C van TM is eigenlijk ook een oplossing van stofjes die in het zout zitten maar dan zonder het zout zeg maar.
De A en K elementen + component C zouden moeten zorgen voor alle stofjes, maar dat zal een beetje zoeken zijn welke dosering "juist" is.
Goed plan! Mocht je in deze bak ook met wieren aan de gang gaan zou ik wel je Potassium/Kalium checken en evt bijdoseren. Dit zit niet in A- en K+ en heb je dan wel nodig. Het verbruik bij mij is erg groot. Heb een oplossing gemaakt van 40 gram Kaliumchloride in 120 ml en daarvan doseer ik elke dag 2 ml ...... (Simpel zelf te testen met Salifert of Colombo)

Verdere ervaringen : er zit te weinig fluor in A- om het gewenst level te halen in je bak. Dit stofje verdwijnt heel snel en moet in theorie behoorlijk bijgedoseert worden. Ik heb zelf diverse pogingen gedaan om dit element los te verhogen maar blijf in de problemen komen met acropora. Heb ook overleg gehad met Hans Werner Baling. Hij heeft geen ervaring met het verhogen van deze parameter helaas. Het zit in A- in een kleine hoeveelheid overeenkomstig zijn metingen aan de samenstelling van de koralen. Met de kennis van nu gaat Tropic Marin hier ook niets aan doen/veranderen. Het zijn eigenlijk enkel Fauna Marin en Reef Moonshiners die dit goedje doseren in grote hoeveelheden. Op mijn vraag over mijn probleem aan Fauna Marin heb ik helaas geen antwoord gehad van enige betekenis ..... Maar heel hun kennis database staat vol met beweringen die nergens gestaaft zijn met enige vorm van onderzoek.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan