Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Trachyphyllia met lange (20cm) haarfijne "tentakels"

Jvsoest89

ZeewaterForum lid
Sinds kort mijn Trachyphyllia overgezet van mijn nano naar de nieuwe grotere bak.

Hij heeft het goed naar zijn zin en staat er prachtig bij.

Wat mij echter de laatste tijd in de nano opviel was dat er een haarfijne draad onder uit het koraal kwam. Toen nog zo'n 10cm. Ik ging er vanuit dat dit een onderdeel van het koraal was (ik dacht aan een vechttentakel, verder geen aandacht aan besteed). Nu 2 weken in de nieuwe bak staat het koraal er prachtig bij maar heeft nu 2 van deze slierten van zeker 20cm lang die gedurende de hele dag zichtbaar zijn. Ik twijfel nu of dit wel onderdeel van het koraal hoort te zijn. Iemand die dit kent? Ik heb het op foto proberen te zetten, maar het is lastig omdat het zo fijn is.
 

Bijlagen

  • IMG_20210130_130822_98.jpg
    IMG_20210130_130822_98.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 169
  • IMG_20210130_130732_68.jpg
    IMG_20210130_130732_68.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 168
  • IMG_20210130_130714_35.jpg
    IMG_20210130_130714_35.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 167
Op de eerste plaats mijn complimenten voor de foto's. Dit laten mooi zien wat er aan de hand is.

Weet je zeker dat deze "draden" uit het koraal komen. Ik bedoel is het bijv. niet een vermited snail die zich onder het koraal heeft verstopt?
 
Dat zijn vangnetjes die worden uitgeworpen door kleine, kan er even niet opkomen,ik dacht sessiele wormpjes.
Geen vermetid snail maar wel hetzelfde principe.
Mvg Tony
 
Op basis van de foto's die ik zie concludeer ik dat er 1 of 2 van deze jongens onder mijn koraal huizen. Nu even verder lezen of ze kwaad kunnen. Bedankt!
 
Ik heb eens eentje gehad. ook in een Trachyphyllia en inderdaad, het is een ribkwal. Ze kunnen absoluut geen kwaad, de mijne heeft jaaaren zo geleefd. De ribkwal leeft niet ónder de Trachyphyllia, maar onder de huid van het dier. Mocht er animo zijn, zal ik een foto plaatsen

 
Laatst bewerkt:
Sinds kort mijn Trachyphyllia overgezet van mijn nano naar de nieuwe grotere bak.

Hij heeft het goed naar zijn zin en staat er prachtig bij.

Wat mij echter de laatste tijd in de nano opviel was dat er een haarfijne draad onder uit het koraal kwam. Toen nog zo'n 10cm. Ik ging er vanuit dat dit een onderdeel van het koraal was (ik dacht aan een vechttentakel, verder geen aandacht aan besteed). Nu 2 weken in de nieuwe bak staat het koraal er prachtig bij maar heeft nu 2 van deze slierten van zeker 20cm lang die gedurende de hele dag zichtbaar zijn. Ik twijfel nu of dit wel onderdeel van het koraal hoort te zijn. Iemand die dit kent? Ik heb het op foto proberen te zetten, maar het is lastig omdat het zo fijn is.
Ik wil het weer opzoeken.

Dat heb ik in mijn jonge jaren (ongeveer 33 jaar geleden als ik me goed herinner) in mijn eerste zeewater bak meegemaakt.
Deze dieren zaten
of in de basis van mijn Sarcophyton
of op de steen waar de Sarcophyton groeide.
Ik kon die slierten lang zien worden en opeens werden ze snel ingetrokken.
Dit zak ik meerdere keren op een dag en weet niet meer of het gebeurde bij een voerbeurt.
Toen wist ik niet wat ik zag.
Jaren later maakte ik het nog mee en toen kon ik het zoeken op internet.
Ik heb het toen gevonden met foto's erbij maar ik kan me niet meer herinneren wat het is, wellicht een soort hydroid.

Ik probeer het nog eens en als ik wat erover vind kom ik hierop terug
 
Nog niet gevonden maar via onderstaande link zie elkaar kantines dat meemaken
 
Bovenaan