Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Toch nog een vraag over draagkracht van de vloer…

CasperZeeaquariumfan

ZeewaterForum gebruiker
Goedendag,

Op dit forum heb ik al verschillende forums gelezen over de draagkracht van een gemiddelde vloer.
Echter kom ik dan op 200-350 kg per m2, ik woon gelijkvloers in een gehuurd appartement van zo’n 30 jaar oud, ik woon in een hoek appartement, boven mij zijn geen appartementen alleen een kleine zolder.
In het verleden heb ik zonder hierop te letten wel een 200 liter zoetwater aquaria gehouden met onderkast.(een aqualantis).
Hier heb ik nooit problemen mee gehad gelukkig.
Echter vraag ik mij af of die gewichten van 200-350 kg per m2 wel kloppen?
Het lijkt mij zo weinig , de vloer is een gemiddelde beton vloer met een normale dikte pakket erop.
Voor nu ben ik pas weer begonnen met een zeeaquarium opstarten(28 juni 2025 ), deze wil ik uiteraard eerst rustig aan gaan gebruiken , maar het begint mij wel te jeuken en droom er al van ooit een 300 tot 500 liter rif aquarium te willen gaan houden zodat ik een dwergkeizer kan houden of misschien zelfs een kleine doktervis.
Echter wil ik natuurlijk geen problemen krijgen op den duur , dus is mijn vraag , kan ik gewoon een 300 tot 500 liter aquarium houden op een gemiddelde vloer of moeten er dan bouwtechnische aanpassingen worden gedaan ? (Dit laatste zal niet gaan dus dan zie ik er vanaf , maar stel dat een 300-500 liter niet kan , tot hoeveel liter zou ik dan max kunnen gaan ? ).

En nog een vraag hoe hoog moet een aquarium minimaal voor koralen en vissen ?
Qua breedte heb ik Max 1,50 breedt ik denk dan aan een minder hoog aquarium zodat die minder zwaar wordt.

Groetjes,
Casper

Laatst bewerkt:
Hoi Casper.

Bij twijfel zou ik toch professioneel advies inschakelen. Niemand hier weet precies de specificaties van je woning.
Ook zit er wellicht draagkracht verschil in waar je het gaat belasten (tegen de muur bij de dragers of midden van de woonkamer)

Ik heb zelf een woning uit '86 met een betonnen vloer en mijn 385L staat tegen de muur aan, zonder problemen

succes!

Ah super 😁 ik denk dat het wel moet kunnen maar ga nog wat meer onderzoek doen voorlopig hou ik het sowieso eerst bij de 120 die ik nu aan het opstarten ben

Ik woon in een huis uit 1936. Gewoon de houten balken hebben wij in de vloer. Ik kon zelfs de foto's nemen toen het appartementen onder ons helemaal gerenoveerd moest worden. Enkele van die foto's had ik ook in mijn dagboek geplaatst. Mijn nieuwe bak van 535l. staat nu al ruim 3 jaar langs de draagmuur.

Oh dan moet het bij mij makkelijk kunnen ik heb een beton vloer met parket erover en zit dus op een begane grond hoek appartement 😃😃😃👍🏻 mega bedankt LALA

Laatst bewerkt:
de belastbaarheid van een vloer die 200Kg/m2 is houd in dat de hele vloer tegelijkertijd met 200 kilo per M2 belast kan worden.
Dus even een reken voorbeeld als die vloer dus 10 m2 meter is kan hij in zijn totaal met 2000 KG belast worden.

de belastbaarheid van een vloer die 200Kg/m2 is houd in dat de hele vloer tegelijkertijd met 200 kilo per M2 belast kan worden.
Dus even een reken voorbeeld als die vloer dus 10 m2 meter is kan hij in zijn totaal met 2000 KG belast worden.
Klopt maar als je vloer bijvoorbeeld 10 m2 met een belastbaarheid van 200kg/m2 is wil het niet zeggen dat je dan dus 2000 kg op 1 m2 langdurig kan zetten in het midden van de vloer. Dan ga je er zo doorheen.

Voor de topicstarter:
Je vergelijkt verder een houten constructie uit 1936 met een betonvloer en komt tot de conlusie dat dit kan.
Afhankelijk van de houtsoort, de constructie en de dikte kan het meer gewicht houden dan een beton constructie. Alles afhankelijk van de manier van bouwen, dikte, materialen, etc etc.

Niemand op dit forum kan uitgegaan van jouw verhaal een zinnig antwoord geven anders dan: huur een civiel bouwkundig constructeur in om dit even te bekijken en met je uit te denken. Niet zomaar 500 kg of meer ergens midden in je vloer pleuren voor langere tijd (of zelfs kortstondig) en verwachten dat het goed gaat zonder gedegen onderzoek. Je hebt gelukkig al door dat jij dat gedegen onderzoek niet kan doen. En de rest hier ook niet.
Ga naar een expert. Zeker bij een huurwoning (en al helemaal als het goedkope sociale bouw is van 30 jaar oud). God weet wat je op je schouders haalt als daar wat mis gaat. Als het dan toch misgaat en je hebt een expert erbij gehaald kan je tenminste jezelf verdedigen.

Euhm oké , maar stel ik wil een aquarium van 300 liter (in de hoop dat ik dan een doktersdienst ooit kan houden via de website van Coral and fish raden ze zelfs 500 liter aan maar dat kan ik sowieso nooit kwijt dus dat zal dan niet gaan ), maar stel een aquarium van 300 liter met de afmeting van 1,20 bij 50 bij 50 , die zou dan toch te zwaar zijn per m2? Of zou je zelf op zeg een kamer oppervlakte van 10 m2 op 1,20 m2 een aquarium van 300 liter kunnen houden omdat het gewicht via de vloer verdeeld wordt ?

Ik dacht zelf dat je bij een draagkracht van 200 kg per m2 niet boven die 200 kg op 1 m2 mocht uitkomen , maar als ik het totaal van de kamer qua aantal m2 moet doen x die 200 kg per m2 dan kan ik dat zat doen want mijn kamer is 30 m2 dus wat is nu het juiste antwoord ?

- 200 kg per m2 oppervlakte ? ( dan zou een aquarium van 300 liter met de afmetingen 1,20 bij 50 bij 50 te zwaar worden).

- of 30 m2 woonkamer x 200 kg per m2 draagkracht = 6000 kg ?

Niet alleen het gewicht maakt uit.

Die absurde "x kg/m2" slaat eigenlijk al nergens op. Dat is een soort vage richtlijn voor als je eens een feest in je appartement geeft met veel mensen. uitgegaan van die 200 zou ik dus al niet met drie volwassenen op 1 m2 in jouw appartement kunnen staan. Ik kan je vertellen: dat gaat ons gewoon lukken.

Ten eerste:
Langdurige belasting is een totaal andere belasting dan kortstondige belasting voor materiaal.
Ten tweede:
De draagkracht van een vloer wordt groter naarmate je dichter bij de dragende muren komt.
Ten derde:
Verschillende typen materialen hebben verschillende elastische werking en belastbaarheid. Dus zijn beter of minder geschikt voor verschillende type belasting. Bepaalde staal is bijvoorbeeld heel slecht in langere periode "klappen vangen". Vermoeiingsschade/cyclyschade door hoogte verschil en auto's die de brug op klappen is wat in 23 de merwedebrug deed sluiten. Haarscheuren in de boogconstructie.
Staal kan (zo even heel bleu uit mijn hoofd) goed trekkrachten vangen, maar slecht duw krachten. Vandaar dat je ze veel ziet in hangende constructies van Bruggen. Maar niet tegen klappen. Beton kan goed tegen langdurige gelijkmatige belasting. Maar slecht tegen kortstondige puntsbelasting (de bunker Buster die Iran laatst ontmoet heeft is daar een mooi voorbeeld van). Bepaalde typen hout is super elastisch en kan heel goed tegen kortstondige bewerkingen maar juist weer heel slecht tegen langdurig. Vandaar dat je een wilgentak honderd keer kan ombuigen en een paperclip 10. en zo kan ik nog even doorgaan.

Om maar aan te geven. Het maakt uit waar je je aquarium plaatst, welk materiaal je vloer exact van gemaakt is, is deze gewapend, hoe is de draag constructie etc etc etc. En dat kan niemand van ons zo even zeggen. Expert is het devies

Laatst bewerkt:
Top dankje wel OscarKo, ik ga het eens bij de verhuurder vragen of die het weet , het is een sociale huurwoning inderdaad , wel vond ik via de AI van Google die tegenwoordig komt dat aquaria tot 380 liter vaak geen probleem zij. Voor een betonvloer maar wat je zegt het ligt aan de constructie en gebruikte soort beton waarschijnlijk.

Top dankje wel OscarKo, ik ga het eens bij de verhuurder vragen of die het weet , het is een sociale huurwoning inderdaad , wel vond ik via de AI van Google die tegenwoordig komt dat aquaria tot 380 liter vaak geen probleem zij. Voor een betonvloer maar wat je zegt het ligt aan de constructie en gebruikte soort beton waarschijnlijk.
Ja en AI is getrained om te papegaaien met welke data het getrained is.

Alhoewel super nuttig en heel zinnig is het net zo goed te vertrouwen als mij of iedere andere vreemde op het internet.

Je verhuurder weet hier ook niks van. Civiel bouwkundige zijn de mensen hiervoor. (Ook niet joop de timmerman van op de hoek met jaren ervaring)

Die absurde "x kg/m2" slaat eigenlijk al nergens op. Dat is een soort vage richtlijn voor als je eens een feest in je appartement geeft met veel mensen. uitgegaan van die 200 zou ik dus al niet met drie volwassenen op 1 m2 in jouw appartement kunnen staan. Ik kan je vertellen: dat gaat ons gewoon lukken
Dat dit nergens op LIJKT te slaan komt omdat dit de totale belasting van de vloer aangeeft afhankelijk van het oppervlak.
En niet hoeveel er per individuele M2 op de vloer kan staan.
En dat vele verhuurders niet zo happig zijn op plaatsen van een Aquarium is niet omdat het door de vloer zou zakken maar vanwege lekkage gevaar.

Laatst bewerkt:
Dat zou ik niet doen, een aquarium is statische belasting. Ik zou dit gewoon verder uitzoeken via de verhuurder. En als je echt een mega bak wilt zou ik een constructeur raadplegen.

Ik ga toch maar is via de gemeente achterhalen of ik wijzer kan worden , want de verhuurder weet het zo niet maar ergens lijkt mij dat een aquarium van 1 tot 1,50 bij 45 bij 45 gewoon moet kunnen deze standaard aquariums worden heel veel verkocht , en zit op benden verdieping met betonvloer de woning is ook pas 30 jaar oud maar ik ga dit verder uitzoeken😃

Aangezien ik wat ongedurig was (ik zit net las een weekje mijn huidige nano 120 liter op te starten 🤣, maar heb ik toch even de gemeente geraadpleegd deze kon mij helaas ook niet verder helpen, ze verwezen mij terug naar de verhuurder , maar goed die wil ik niet nu al lastigvallen omdat ik toch eerst alle tijd en rust wil nemen mijn nano 120 liter op te zetten.
Verder heb ik zelf een nieuw plan als deze nano goed draait , want ik wil er dan tzt als het goed draait toch een groter aquarium bij voor een dwergkeizer of koppel dwergkeizers .(dokters vissen worden toch te groot merk ik).

Mijn nieuwe idee is t.z.t. een aquarium op maat te laten bouwen met onderkast (mits dit financieel kan voor mij) met als aquarium maten : 1,50 breed 0,40 diep en 0,40 hoog. ( dit zou tot de rand gevuld neerkomen op 240 liter )maar ik wil 10 cm onder de rand gaan blijven dan zou het aquarium een inhoud van 180 liter hebben .

Per m2 komt dat neer op een water gewicht van 160 kg per m2 ( binnen de marge van minstens 200 kg per m2)

Een aquarium van 1,50 bij 50 bij 50 zou via google AI 20-30 kg wegen.

Even uitgaande van die gewichten het zou dus minder moeten zijn bij de maten die ik wil is dat 20 kg per m2 aquarium (30 kg Max wat een 1,50 bij 50 bij 50 weegt is 10 kg per 50 cm2 leeg aquarium )

Dan wordt dus de rekensom : 20 kg per m2 leeg aquarium plus 160 kg per m2 water gewicht = 180 kg per m2 (nog steeds binnen de marge van 200 kg minimaal en max 300 kg maximaal draagkracht betonnenvloer ).

Echter komt er natuurlijk nog een meubel bij die weegt ongeveer volgens Azaqua: 70 kg per m2 is dit dan :47 kg ongeveer.(46,6)

Dus dan wordt het gewicht : 20 kg per m2 leeg gewicht aquarium + 160 kg per m2 water + 47 kg per m2 meubel = 227 kg per m2

Dan rest nog het zand waar ik uitga van 20 kg per m2 en levend steen waar ik uit ga van 8 kg voor 160 liter .

Dan zou dus de rekensom worden:20 kg per m2 leeg gewicht aquarium + 160 kg per m2 water + 47 kg per m2 meubel + 20 kg zand per m2 + 8 kg levendsteen = 255 kg per m2

Echter neemt levendsteen natuurlijk ruimte in waardoor er minder water in kan volgens Google AI neemt 1 kg levend steen ongeveer 0,6 tot 0,8 liter water in. Dus voor 8 kg is dat uitgaan van 0,7 liter (8x 0,7 =3,92 liter )
Wat het gewicht per m2 laat komen op ongeveer 251 kg per m2.

Hier komt dan nog wel een eiwit afschuimer , heater en wat sponsen bij plus de levende have maar dit lijkt mij niet zo spannend qua gewicht .

Het zou dus ongeveer 51 kg over de gemiddelde draagkracht van een beton vloer komen per m2 maar aangezien ik het aquarium tzt tegen een dragende muur wil zetten lijkt mij dit geen probleem .

echter bedenk ik mij nu wel dat het aquarium natuurlijk geen 1 m diep is dus misschien moet ik de draagkracht per m2 delen door 100 x 0,4 om te weten wat de draagkracht is van het stuk onder het aquarium?

maar ik vind het wel bijzonder dat er zoveel standaard aquariums ook als rifaquarium verkocht worden en er een gemiddelde draagkracht is bij een betonvloer van 200-350 kg per m2 dat lijkt mij niet echt realistisch ook al geeft internet dit wel aan , ik verwqacht niet dat iedereen die een aquarium van ongeveer 200 liter rekening houdt met de draagkracht van een gemiddelde vloer, dit zou ik eerder bij uitzonderlijk grote/zware aquaria verwachten 500 liter of meer ofzo.

Laatst bewerkt:
Nogmaals die 200 kg/m2 is niet het maximum wat er op 1 m2 individueel mag staan.
Is een indicatie voor de totale draagkracht van de hele vloer.

Back
Bovenaan