Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Never Ending Story (continues)

Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Zoals de sump nu ingedeeld is met deze schotten, kun je ze er net zo goed uithalen want al het water loopt er onderdoor. door de verdamping zal het waternivo over de gehele sump gaan dalen.

Staat er in de gebruiksaanwijzijng van de afschuimer of hij ook een bepaalde waterhoogte met hebben?
Begrijp nu wat je bedoeld Nico, ik heb maar even voor de zekerheid (zolang de schotten niet zijn aangepast) een zwart stiftstreepje op de sump gezet, zodat ik weet hoe hoog het niveau moet zijn en zodoende dan het niveau kan bijhouden met aanvulling van osmosewater als dit niveau gedaald is.

De opstart verloopt inmiddels heel anders dan gepland.

In dit topic http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=30013&page=1&pp=25 is te lezen waarom.

Ik heb dus heel plots een groot deel van een bestaand aquarium overgenomen.
Veel steen was erg slecht en zat vol deelanemonen. Deze heb ik dan ook niet in gebruik genomen. Maar een deel zag er behoorlijk uit en na wat verwijdering van enkele deelanemonen door bikken, hakken en spuiten met azijn, bleek dit deel overgebleven steen (zo´n 50 a 60 kg) nog bruikbaar.
Hierdoor zijn er ook enkele leders, paddestoelen, rood wier (?), fungia en gorgoon (met dank aan Bas Arentz voor de benaming), paar kleine stukjes steenkoraal, slangensterretjes e.d. meeverhuisd. Wat me enige zorgen baart is dat er ook 4 visjes mee zijn gekomen en of die alles wel zullen overleven.
Vooral de mandarijnvis ben ik erg bezorgd om. De andere visjes zijn een anemoonvisje (welke weet ik nog niet) en een koppeltje pyamabaarsjes.

Dit alles is tijdelijk in een ander aquarium hier ondergebracht en per dag ga ik nu bekijken wat er gebeurd. O.a. of te verwachten pieken zullen komen en hoe het bestand dan zal reageren.
Ik hoop dat alles spoedig zal verlopen en ik mettertijd beetje voor beetje kan gaan overplaatsen in mijn grote aquarium.

Wel zal ik binnen 1 a 2 weken het grote aquarium al vullen met vers levend steen, zodat het verloop dan geleidelijk kan gaan plaatsvinden naar dit aquarium.

Wat betreft die vissen (en zeker het pitvisje) goed in de gaten houden. Als je waterwaardes goed zijn moeten ze het gewoon kunnen overleven. Mocht het pitvisje niks eten dan kun je 2 dingen overwegen :

1 Verkopen/onderbrengen in een gerijpte bak..

2 Naupli (net uitgekomen artemia eitjes) voeren, nagenoeg alle vissen hebben dat gegeten toen ze jong waren dus dat moeten ze normaal ALTIJD accepteren. Hiervoor moet je wel zelf de artemiaeitjes laten uitkomen maar dat is niet zo moeilijk.

suc6 Ron,

Ik heb wat foto´s gemaakt, die dateren van 2 dagen na het plaatsen.

Kunnen jullie mij helpen met de namen van dit alles, want zelfs met de database kom ik daar nog niet uit.

Bijlagen

• DSC04323.JPG
    DSC04323.JPG
    149,4 KB · Weergaven: 87
  • DSC04324.JPG
    DSC04324.JPG
    154,3 KB · Weergaven: 91
  • DSC04333.JPG
    DSC04333.JPG
    146,3 KB · Weergaven: 85

Nog wat foto´s, waarvan ik met name zou willen weten wat het groene soort wier/alg is en of dat kan blijven zitten of verwijderd moet worden.

Bijlagen

• DSC04325.JPG
    DSC04325.JPG
    154 KB · Weergaven: 90
  • DSC04334.JPG
    DSC04334.JPG
    149,8 KB · Weergaven: 89
  • DSC04332.JPG
    DSC04332.JPG
    154,3 KB · Weergaven: 90

En hier 3 foto´s van voor mij echt onbekende ´dingen´.Bij de foto met het lederkoraal gaat het om de rode ´balletjes´ in het midden van de foto.

Bijlagen

• DSC04326.JPG
    DSC04326.JPG
    146,7 KB · Weergaven: 66
  • DSC04329.JPG
    DSC04329.JPG
    150,4 KB · Weergaven: 62
  • DSC04336.JPG
    DSC04336.JPG
    129,8 KB · Weergaven: 72

En de laatste waarvan ik niet weet wat dit zijn, in ieder geval vermoeden we dat het ´beest´ in het holletje helaas een mantis zal zijn, nav het getik in het aquarium en de ogen op stokjes om zomaar ff uit te leggen. En deze zat twee dagen lang in dit hol, totdat we thuis kwamen gister van een bezoekje aan SevenSeas en van Michel hadden begrepen hem beter te kunnen verwijderen en natuurlijk zat´ie er nu niet meer...dus nu maar wachten tot we hem weer zien of duidelijk horen.

Bijlagen

• DSC04315.JPG
    DSC04315.JPG
    147,3 KB · Weergaven: 94
  • DSC04313.JPG
    DSC04313.JPG
    152,7 KB · Weergaven: 89
  • DSC04380.JPG
    DSC04380.JPG
    151,1 KB · Weergaven: 79

Update mantis 21.45 uur: ik hoorde een half uurtje geleden het getik weer en wist de steen te lokaliseren. Ik heb een emmer met zoetwater gevuld en de steen erin gelegd. Helaas voor de liefhebbers van dit echt superenge beest (yak ik gril ervan!), lag hij binnen een halve minuut op de bodem van de emmer.

Ik zal morgen een foto plaatsen van de mantis, ik vond het dier best groot en heb gemeten: 7 cm.

Yakkie yakkie yakkie

Hey Marjan, beetje laat maar welkom op het forum, ik heb dezelfde achtergrond als jij, jaren cichlides gehouden en gekweekt. Het ziet er allemaal goed uit. Die bolletjes zou misschien valonia kunnen zijn met alg begroeit, zijn ze hard (niet stukknijpen!!!). Hoe is het eigenlijk met de vissen afgelopen? Zo'n pitvisje is toch wel een moeilijke kostganger. Als je eens zin hebt om mijn bak te komen bekijken dan roep je maar :D

gr,
Jochem

Ik kom graag eens bij je kijken Jochem! Bedankt voor dit gebaar :)

Verder heb ik nog even goed gekeken, maar de bolletjes zijn echt rood en er zit geen alg op. Is valonia altijd groen van zichzelf?

Verder doet het pitvisje het tot nu toe nog steeds goed. Ik denk toch dat er voor hem (maar ik denk een dat hem een haar is) genoeg voedsel aanwezig is. Ik zie het constant rond de stenen en bodem wat wegpikken en gisteravond zag ik dat er ook wat kleine krill naar binnen verdween. Ik hoop dat het zo blijft gaan en ik hem/haar niet hoef over te plaatsen naar een ander.

Hoi Marjan,

Heb je ook al een totaal foto van je bak?
Ben erg benieuwd hoe het totaal plaatje eruit ziet :D
Groetjes, Nathalie.

Ja ik heb even foto´s gemaakt zojuist.

Dit is het deel wat naar het grote aquarium is overgeplaatst (de rest van het overgenomen bestand is slecht van kwaliteit, vol rotzooi en andere ellende en is niet in dit aquarium geplaatst)

Foto van het geheel, foto linkerzijde en foto rechterzijde (sorry voor de kwaliteit van al mijn foto´s, maar ik kan niet met dit toestel overweg).

Zoals je ziet is er nog geen diepte of dergelijke of knap staaltje decoratieve inbreng aangebracht, want er moet nog zeker 80 kg levend steen worden bijgeplaatst.

Bijlagen

• DSC04424.JPG
    DSC04424.JPG
    156,7 KB · Weergaven: 187
  • DSC04425.JPG
    DSC04425.JPG
    153,8 KB · Weergaven: 114
  • DSC04426.JPG
    DSC04426.JPG
    153,2 KB · Weergaven: 106

Ziet er al goed uit ;) Hoeveel steen zou u er nog bij willen?. En heeft u mis nog een samenvatting van de techniek?

Gr Thijs.

De techniek die ik nu gebruik:

ik ben gestart volgens het Berlin systeem (weet alleen niet of dat blijvend is, want ik ben inmiddels twijfelende over DSB) en gebruik een vrij kleine sump (bewust, omdat ik het Berlinsysteem echt wil toepassen zoals het hoort) met als eiwitafschuimer de H&S 200- 1260. Als opvoerpomp ligt daarbij een op zeewatergebied onbekende nl. een Messner, met een regelbare capaciteit van 3000 tot 5000 liter (ook hier is bewust gekozen voor een niet al te hoge opvoercapaciteit).
In het aquarium zitten verder twee Tunze streamers, de 6100 en de andere is een ouder type en daarvan weet ik het typenr niet (maar is 8000 ltr). Deze hangt er slechts tijdelijk in en moet plaats maken voor een tweede 6100 (welke ik wel al heb gekocht van een forumlid, maar er is helaas geen ophangbeugel meegeleverd en aan de zuignap bevestigen werkt gewoon niet).
Ik wil voldoende stroming in de bak en ook echt overal stroming, maar niet teveel, om zoveel mogelijk de juiste laag water over de overloop te krijgen. De kammen op de overloop staan dan ook vrij strikt afgesteld nu, zodat echt alleen de flinterdunne bovenlaag van het water erin valt.
Als verlichting brandt er nu 6 x Arcadia Marine White en 2 x Arcadia Marine Blue.
Er lagen ook nog 2 x 2 armaturen op met Aqua Science Special bij, maar deze heb ik voor nu even verwijderd, omdat het erg heet werd onder de kap en ik nog niet voor genoeg koeling kan zorgen.

Verder wilde ik in eerste instantie zo´n 150 a 200 kg totaal aan levend steen, maar daarvan ben ik teruggekomen.
Voor het Berlinsysteem is zo´n grote hoeveelheid niet nodig en ik denk er nu nog zo´n 50 kg ongeveer bij te plaatsen en de aquascaping erg luchtig te houden.
(Wat een wijsheid he, maar die bevat ik ook pas sinds gisteravond na het bezoek aan een lezing ;) )

Hoi Marjan,

Complimenten ziet er erg strak uit..!!!:goed:

Ik zou steen beperken, niet heel veel meer bijdoen. Dat kan nl. altijd nog. En ik begrijp je verhaal over zo weinig mogelijk opvoeren en dus ook automatisch afvoeren niet.

Dit zou wat mij betreft net wel moeten om je afschuimer zo optimaal mogelijk (en dus ook zoveel mogelijk) te laten afschuimen...OF heb ik iets gemist tijdens de lezing....;)

En ik zou op 1 of ander manier de overloop uit het zicht halen...(TIP)
Groet Ron,

Hai RoGi, ik ga me nu op heel gevaarlijk gebied begeven als starter :)
maar ik ben gisteravond naar een lezing geweest van Ron Hessing.
Daar is zowel het Berlinsysteem als werken met DSB uitgebreid besproken.
Van wat ik eruit begrepen had (en ook in de lees/leerfase voordat ik daadwerkelijk startte), is dat als je met veel kracht opvoert en afvoert, het water zo snel doorloopt, dat je niet goed filtert (het levend steen kan dat niet alleen aan) en er bijv. te veel detritus in de bak ophoopt.
Door iets langzamer op te voeren en de pompen iets lager te hangen, stroomt er een betere laag (echt de bovenste laag van je wateroppervlak) door de overloop en maak je zo optimaal gebruik van het juiste laagje water te filteren.
Verder zou dus een overloop over de hele breedte van de bak beter zijn, omdat je dan meer oppervlakte water kunt afvoeren en zijn die smalle overloopjes eigenlijk helemaal niet zo goed (maar ja dat verander je niet in draaiende bakken).

Back
Bovenaan