Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The 101 best Marine Invertebrates

annetje

OZ Medewerker
Het boekje: The 101 best Marine Invertebrates door Scott W. Michael is een aanrader.
Voor wie het Engels machtig is een klein en handzaam boekje wat je zo bij je steekt als je naar de zeewaterwinkel gaat. Op overzichtelijke wijze worden koralen, garnalen, zeesterren, slakken, krabben, kreeften enz beschreven. Aan de rand van elke pagina staat in een kleurcode aangegeven of het diertje geschikt is voor een klein (38 - 114 l), middel (190 – 285 l) of groot (380 – 684 l) aquarium, plus de aanduiding of het diertje zich vredelievend of agressief gedraagt. Achterin een 33-tal soorten die men dient te vermijden met een uitleg waarom:eek:. Het boek eindigt met een aantal voorbeeld aquaria met een lijst van bewoners. Een toegankelijk boekje met prachtige foto’s dat behulpzaam kan zijn bij het maken van de juiste keuzes.

Klinkt inderdaad wel interessant om je wegwijs te maken in de verschillende soorten voor wanneer je bv. als beginner in de winkel staat :goed:

Ik wilde dit boek bestellen maar ik ben vooral geinteresseerd in de "bewegende" ongewerfelden (krabben, garnalen etc) dus vroeg ik mij af hoeveel van de 101 beschreven soorten bewegende diertjes zijn. De meeste boeken concentreren zich namelijk op koralen.

Ik wilde dit boek bestellen maar ik ben vooral geinteresseerd in de "bewegende" ongewerfelden (krabben, garnalen etc) dus vroeg ik mij af hoeveel van de 101 beschreven soorten bewegende diertjes zijn. De meeste boeken concentreren zich namelijk op koralen.
Die staan hier wel degelijk in beschreven hoor.

Nog een aanrader maar met meer diepgang is: Reef Invertebrates, an essential guide tot selection, care and compatibilitly door Anthony Calfo and Robert Fenner.

Dank je wel Annetje,
Dat ze beschreven worden in het boek was duidelijk :),
De vraag was meer hoeveel (ongeveer natuurlijk) van de 101 beschreven soorten bewegende diertjes zijn. M.a.w. is het boekje meer gericht op koralen of meer op bewegende ongewervelden? Meestal gaat het overgrote deel over koralen in dit soort boeken vandaar.

Over de 101 best M.I kan ik niet spreken maar Reef Invertebrates van Calfo en Fenner zijn alleen over ongewervelden, dus niet koralen. Je vindt ook een artikel over Refugium methodologie en macroalgen.

Reef Invertebrates is absoluut een aanrader evenals Book of Coral Propagation van Calfo. Enige nadeel is de beschikbaarheid...

*Sent from my Samsung Omnia 7 Mango*

Dank je wel Annetje,
Dat ze beschreven worden in het boek was duidelijk :),
De vraag was meer hoeveel (ongeveer natuurlijk) van de 101 beschreven soorten bewegende diertjes zijn. M.a.w. is het boekje meer gericht op koralen of meer op bewegende ongewervelden? Meestal gaat het overgrote deel over koralen in dit soort boeken vandaar.
Hoi, ik heb het even voor je nagekeken. Er staan ongeveer 60 koralen beschreven en ruim 50 bewegende ongewervelden.

Dank je wel annetje! Heel vriendelijk :o
Ik ga het boekje bestellen. Het is een leuk formaat en handig om mee te nemen als je naar een winkel gaat dacht ik.

Ook bedankt voor de tip over Reef Invertebrates. Het lijkt mij een geweldig boek en ook die ga ik bestellen! Precies wat ik zocht

Back
Bovenaan