Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

T'gaat nu echt goed fout jonges ik sla alarm doe ik normaal nooit

Als er gif in het water zit, dan zit dat ook in je steen wat steeds weer gif aan het (verse) water zal afgeven. Daarom mijn redenering om langdurig waterverversing uit te voeren. Hiermee verdun je iedere keer het gif wat in je bak zit. Bij mij is het gelukt (dit was gif wat in de bak terecht wat gekomen door het lakken van mijn vloer).



Wim B.
 
Waterverversen helpt natuurlijk alleenmaar als het probleem in het water zit, bij ALLE andere problemen maak je het met waterverversen alleen maar erger omdat het verse water behoorlijk aggresief is...Zowieso als de donder kool erin en verder even afwachten wat Peter zegt...
 
Ik ga morgen gelijk even kool halen ik heb nu niks liggen
 
peterenleida zei:
Ik ga morgen gelijk even kool halen ik heb nu niks liggen
tja, dat had jij wel aan peter kunnen vragen toch ?
hoe langer men wacht ,hoe meer schade aan de dieren !!!

dus ik zou er toch iets voor proberen te doen hoor ;)
 
peterenleida zei:
Mensen ik zit met een probleem,
Na wat problemen gehad met de planaria,heb ik concurat gebruikt,
ik heb nog wel wat planaria maar dat is het probleem niet mijn probleem is,
alles gaat dood het is niet meer te redden lijkt wel per dag dat er van alles dood gaat zoals,
Druivjes koraal,
Blaasjes koraal,
Cupkorallen,
Acro's alles heeft het moeilijk ik kan wel janken
Ik kan niks ondekken mijn waterwaardes zijn nu

nitraat 0
ph 8,1.5
fosfaat 0
calsium 430
kh 7,5
Zout is wat hogergeweest 1.025,nu is hij 1.023
temp is van 24 naar 25.7 maximaal
Lijkt me allemaal goed wat zie ik over het hoofd brr ik word er gek van,

Er is vorige week wel een zeeegel dood gegaan
Dit is wel genoeg om de muren op te kruipen. Ik hoop mee voor jou dat het binnen een paar dagen de goede kant opgaat.

Veel sterkte,
Domien
 
:confused: Ik lees nu pas het bericht! Al eerder heeft een soort gelijk probleem op het forum gestaan!!! De muizenbak. Kijk eens goed in en rond de sump,en plaats een muizenval voor de zekerheid! Het is niet gezegt dat het de oorzaak is maar het kan.Een muis kan in een bak van 5000 liter al het koraal kapot laten gaan. Mijn advies pas op voor muizen
 
Hoi aquaspijk,

Nee het kan geen muis geweest zijn de sump is heel goed afgeloten,
En wij hebben geen muizen,gelukkig niet

Ik kan geen keutels vinden nergens,me vrouw is net tante sidonia die loopt de helle dag te poetsenoveral.dus dan was het haar wel opgevallen,
 
Niet ergens een kopervergiftiging opgetreden, leidingwater uit koperen buizen misschien. Ik probeer ff mee te denken, dit is echt klote wat je gebeurt!! Sterkte!!
 
Water komt altijd uit koperen leidingen,

na zoutaanmaak mag het niet meer in contact komen met koper
 
Misschien een stomme vraag, maar je hebt toevallig niet in huis iets geverfd of gelakt? Dat kan ook een slechte uitwerking op de bak hebben.

Hans
 
hoi
osmose water zou ik niet door koperleiding laten lopen
heb dit gezien bij iemand om zijn osmose water van boven naar beneden
te laten lopen
ik hoop dat je snel de oorzaak weet.
gr kees
 
nee niks gelakt of geverft alleen me planaria heb ik bestreden,

verder niks anders gedaan dan normaal
 
rijmpje zei:
ik denk dus ook dat je te snel en te vaak concurat en levamisol heb gebruikt, in een te korte periode.

dit zijn produkten die niet zomaar uit je water gaan en ik denk dat je nu een ophoping heb van al dat vergif bij elkaar.
Ik denk dat Rijmpje het aan het juiste eind heeft. En dat juist de afstervende planaria de grootste boosdoener is (lees maar is op de site van Peter Aqua Tech Online)
 
peterenleida zei:
Mischien zie ik ook spoken


Maar het lijkt ook wel of het water wat flash /wittig van kleur is
Ook de kleur van de acro's alles is weg ze zijn nu bruin en tja worden allemaal wit,
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad toen ik mijn bak verhuisd heb, water bleef ook wit/melk achtig en de dieren zagen eruit zoals op jouw foto's en aan de vissen was niks te merken. Weet tot heden nog steeds niet wat de oorzaak is geweest. Heb toen alles wat bijna dood was eruit gehaald, al het water eruit gepompt tot een 2 cm na (voor de vissen konden zo nog net blijven zitten) en direct opnieuw gevuld met vers aangemaakt water op temperatuur. Probleem was direct opgelost. Dieren (die nog redelijk waren) stonden de dag erna weer mooi open.

Had ik toen geweten wat ik nu weet had ik een week vroeger alle water eruit gepompt en meteen volledig vers water erin gedaan. Misschien is je levend steen dan wat minder 'levend' maar je dieren overleven het in elk geval wel. Ik heb daarna totaal geen last gehad van 'opstart' problemen of zo ... mijn bak draait nu beter dan ooit. Heeft er misschien niets mee te maken maar ik ben wel blij dat ik uiteindelijk zo drastisch heb ingegrepen.

Succes in elk geval, ik weet wat het is om je bak zo ten onder zien te gaan ...

mvgr,
Jean-Paul
 
peterenleida zei:
Zelf dat is al gebeurt veel water verversing,
hoeveel water heb je ververst in een keer, of in een paar keer een aantal liters.

als je kleine hoeveelheden ververst, dan zal het niet veel helpen omdat je ook steeds nieuw water uit je systeem haalt beter is het om een grote waterwissel in een keer te doen.
en dat te herhalen na een week of twee.
 
Heeft niemand een reserve bakje (quarantaine) draaien bij hem in de buurt om even zijn koralen in te verhuizen?
Zou spijtig zijn dat al dat moois doodgaat.
 
Peter, geef mij even je nummer waar je te bereiken ben, misschien dat ik iets voor je kan betekenen.


Groeten
Pierre
 
Zo,

Peter is geweest jongens,(bedankt peter 100 maal dank:goed: )
oorzaak,;)
Meer factoren,waarschijnlijk is de zeeegel de druppel,/met concurat/en verlichting/systeem kon deze klap niet aan/en was even zijn evenwicht kwijt,
Peter heeft de egel gezien:eek: al het vlees binnen in de egel is in de bak gekomen,
voor mij een leer en mischien voor een ander ook,twas een flinke egel

verder

Mijn eiwit afschuimer werkten niet na behoren,
Peter vond dat mijn branders de beste tijd hebben gehad,en raden
mij 10.000 kelvin aan,
Wat ik vandaag heb gedaan, is

de 2 afschuimer schoongemaakt en de venturi's weer aan de gang heb gemaakt(ze schuimen nu weer perfect peter) er zat inderdaat kalk in de venturi,Ik heb een deel water ververst,en ik heb aktieve kool aangebracht in een potfilter,

Morgen ga ik nieuwe branders halen,12.000 kelvin van gieseman,
Na 2 maanden zitten deze op 10.000 kelvin ,

Ik hou iedereen op de hoogte,

Groetjes
 
Maak je over de egel niet ál te veel zorgen, deze zijn bij leven en welzijn ook al bijna hol van binnen, verreweg het grootste deel van "de inhoud" is gereserveerd voor geslachtscellen...
 
Afschuimers waarvan de venturi dicht zitten, werken niet meer naar behoren.

Venturis gaan ook niet van de een op de andere dag dicht zitten, dit proces duurt wel wat langer, m.a.w., de luchttoevoer wordt gelijdelijkaan minder, met als gevolg, de werking van de afschuimer (bij peter waren het er twee) gaat steeds meer achteruit tot hij echt helemaal niets meer doet behalve water pompen.

Gezien het feit dat de "filtratie" uitsluitend uit deze twee afschuimers (naast een flink aantal kg levendsteen) bestond, weegt het dubbel zwaar als een dier in de bak sterft.

Er werd aardig wat water ververst om het e.e.a. te verhelpen, maar als de afschuimers niet werken, lijkt dit m.i. op "water naar de zee" dragen

Zoals Peter reeds zelf vermelde,...waren er nog een aantal dingen die verholpen moesten worden

Alles bijelkaar, een aardige klus voor Peter

Ik wens jou veel succes toe bij de aanpassingen Peter, en vooral,.....dat het resultaat van de aanpassingen spoedig zichtbaar worden
 
Bovenaan