Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Terug van weggeweest?

leonmur

ZeewaterForum gebruiker
aquarium Leon Mur 2002.jpg

12 jaar geleden heb ik afscheid genomen van deze prachtige hobby maar nu begint het dan weer te kriebelen. De diverse fora weer aan het afstruinen naar de stand van zaken mbt de techniek en de waterchemie. Ik nam afscheid met een aquarium (zie foto) die goed draaide met een H&S afschuimer een kalkreactor, HQI verlichting en doseerde regelmatig NO3 en sporenelementen. Je keek goed naar de groei van de koralen en de rode kalkalgen en mede ook op basis van meetgegevens voegde je elementen toe en voerde je waterwissels toe. Gelukkig is er de laatste 10 jaar veel veranderd op het gebied van licht en is de methodiek steeds meer gebaseerd op meten is weten.
In het najaar wil ik weer gaan starten en ben met de voorbereidingen bezig. Vooralsnog ziet het wensenlijstje er als volgt uit;

- aquarium 1.40 (L) x 70 (B) x 60 (H).
- Hybride verlichting (LED/T5) of full led (Orphek Atlantik 2.1)
- BBK afschuimer, 300 intern
- RD3-Speedy opvoerpomp
- Start met levend steen
- Balling/Trinton methode

Na de vakantie dan gaan we de definitieve keuze maken mbt het systeem. Tot die tijd genieten van de prachtige bakken die op het forum staan beschreven en veel leren van alle info.

Groet,
Leon
 
Welkom terug Leon. Het is lang geleden, maar ik geloof dat ik me jouw mooie aquarium nog herinner.

Uiteraard kun je op de manier zoals jij het destijds deed (en dat was de manier die destijds het meest high-end was) nog altijd een prachtige bak neerzetten. Met jouw genoemde nieuwe lijstje techniek zal één en ander waarschijnlijk nog makkelijker gaan. En energiezuiniger en geruislozer.

Ik heb destijds ook jaren lang met een kalkreactor gewerkt. Dit weekend heb ik nog een prachtige bak gezien die op een enorme reactor (ik heb het niet gevraagd of berekend, maar ik schat zo'n 200-300 liter inhoud in de reactor!) draait. In verband met stabiliteit en minder werk ben ik zelf een jaar of zeven geleden op Balling overgestapt. Ik ben in januari verhuisd en de nieuwe bak draait op Triton, m.i. een geavanceerde variant op Balling. Nog minder werk en meer stabiliteit.

Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken. Succes!
 
Welkom terug Leon. Het is lang geleden, maar ik geloof dat ik me jouw mooie aquarium nog herinner.

Uiteraard kun je op de manier zoals jij het destijds deed (en dat was de manier die destijds het meest high-end was) nog altijd een prachtige bak neerzetten. Met jouw genoemde nieuwe lijstje techniek zal één en ander waarschijnlijk nog makkelijker gaan. En energiezuiniger en geruislozer.

Ik heb destijds ook jaren lang met een kalkreactor gewerkt. Dit weekend heb ik nog een prachtige bak gezien die op een enorme reactor (ik heb het niet gevraagd of berekend, maar ik schat zo'n 200-300 liter inhoud in de reactor!) draait. In verband met stabiliteit en minder werk ben ik zelf een jaar of zeven geleden op Balling overgestapt. Ik ben in januari verhuisd en de nieuwe bak draait op Triton, m.i. een geavanceerde variant op Balling. Nog minder werk en meer stabiliteit.

Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken. Succes!

Beste Tanne,

Dank je wel voor je reactie! Mijn voorkeur ligt ook bij Trinton omdat ik een enorme voorstander ben van de 'Meten is Weten' methode. In 'mijn' tijd was dat men name op betrouwbare wijze gebaseerd op Ca, KH, pH en NO3. Voor de rest deden we maar wat met sporenelementen en was vooral gebaseerd op observeren en trail en error. Nu kunnen we veel meer meten en op basis van de analyse gegevens corrigeren tot de 'natuurlijke' / gewenste waardes. En als moleculair bioloog ben ik daar natuurlijk gek op. Ik heb er dus zin in!
Mocht je nog advies hebben m.b.t. aquariumbouwer met een goede prijs kwaliteit verhouding dan hoor ik dat graag.
Je boekje heb ik overigens een paar weken geleden aangeschaft. Gefeliciteerd met het prima resultaat! Een goed beknopt overzicht!
groet,
leon
 
Ook als biologiedocent spreekt de Triton-methode me aan. Weinig werk maar wel controleerbaar en beheersbaar, voor mij een zeer aantrekkelijke combinatie. De resultaten die ik er tot nu toe mee behaal zijn ook gewoonweg goed. De opzet van hun systeem zit slim in elkaar en lijkt erg op wat ik al tijden lang doe en adviseer, alleen voegen zij een refugium toe. Of dat voor alle systemen meerwaarde heeft weet ik niet maar de resultaten mogen er zijn. Baat het niet dan schaadt het niet 😉

Aquariumbouwers: ik heb bij Aqua Compleet offertes opgevraagd. Uiteindelijk hebben zij de bak door Aquaja laten bouwen. De bouwer heeft strak werk geleverd en zich uitstekend aan de afspraken gehouden, ik zou daar zo weer bestellen. Natuurlijk zijn er meer goede bouwers, maar als gewone hobbyist bestel je niet vaak een bak dus is zelf vergelijken erg lastig.

Bedankt voor het compliment over m'n boekje, zeker van een oude rot die hoge eisen stelt is zoiets mooi te horen!

Ben je van plan er een gemengde bak van te maken?
 
Bovenaan