Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

sump inhoud

ikbenhet

ZeewaterForum lid
mijn bak staat lekker in te draaien, maar als ik om me heen kijk dan zie ik de meeste sumps met enkel wat matten, soms een gafzak en wat grote stenen (en natuurlijk een afschuimer)

mijn sump heeft een hoop vakken dus heb ik ook 2 afdelingen gevuld met ander spul, 1 met keramiek pijpjes en 1 met kleine steentjes , heeft dat nog wel zin, of word dat niet meer gedaan ?

je zou toch zeggen dat het juist meer plek geeft voor de bacteriën om te groeien net zoals bij zoet water, of is er met zout water dan toch anders. wellicht dat de juiste bacteriën meer stroming nodig hebben.
Ik verbaas me er eigenlijk over dat enkele grote stenen wat toevoegt aangezien het meeste water er gewoon langs gaat en niet doorheen

Eén van de lastiger dingen in een zeeaquarium is de balans vinden tussen nutriënten/afval import en export.

Een gemiddelde rifopbouw met zandbodem biedt voldoende biologisch actief oppervlak om in de sump genoeg te hebben aan een stevige afschuimer.

Naarmate de rifopbouw luchtiger wordt, en/of een bodembedekking dunner of helemaal wegblijft (bare-bottom) kan de behoefte ontstaan aan extra oppervlak voor bacteriën.

Dit kan dan in de sump. (Ex) Levend steen (vind ik) de meest elegante oplossing.
Koraalbreuk/keramiekpijpjes/filtersponzen/watten zijn zwaar onderhevig aan vervuiling. Dat waren de condities in de jaren 80 en 90 met biologische filters. Bijzonder onderhoudsgevoelig en enorme nitraat/fosfaat fabrieken.

Als je (erg) veel voert kan een vliesfilter, of gafzakken (mits goed ingezet) veel afval exporteren voordat het je systeem gaat belasten.

Wil je een paar foto's van je systeem zetten.
Er wordt wel negatief over gepraat, maar er zijn ontzettend veel systemen die wel de nodige extra biologische massa hebben.
Ik zelf heb dit ook.
De Eheim inspira heeft hier zelfs een apparte vak voor.
Mocht je in de gelegenheid zijn om eens naar Corrall land fisstore tegaan in Breda te gaan zul je een super mooie bak zien met een aparte ruimte voor de extra biologische massa

ik ben het al aan het aanpassen want ik had ook mijn afschuimer in een afdeling staan die niet continu dezelfde waterhoogte heeft. dat werkt niet

Waarom heeft 1 kamer niet continu de zelfde water hoogte? Het is een systeem die altijd constant is qua waterhoogte.
Denk dat je opvoerpomp en overloop niet op elkaar zijn afgesteld.

Heb zelf een 3 vals sump en vak 2 en 3 zijn onderlangs met elkaar verbonden. Dus wet van communicerende vaten.

Jep. Had zelf ook niet helemaal bedacht dat je natuurlijk meerdere soorte sumps hebt😅😅😅
Meerdere soorten sumps staat hier los van.
als je vak 2 en 3 onderlangs verbonden hebt, is het eigenlijk 1 vak. Dus logisch dat als je opvoer in vak 3 staat, ook je vak 2 zakt. 'normale' sumps hebben 2 of 3 van elkaar gescheiden vakken. Dan zakt alleen het laatste vak

Back
Bovenaan