Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

sump boven aquarium

jehonnes

Senior Forumlid
Na mijn mislukte avontuur met twee anemonen wil ik proberen de kwaliteit van het zeewater in mijn aquarium te verbeteren. Tot nu toe draai ik zonder eiwitafschuimer. Alles wat er nu verkeerd gaat wijt men nu dus aan het feit dat er geen eiwitafschuimer is. Dus toch maar aan de afschuimer.

Het gaat om een ex zoetwater aquarium, 100 x 40 x 45.

De water kwaliteit is op dit moment niet optimaal, maar ook niet slecht. Ik ververs wekelijks minimaal 10 a 15 % en als er reden voor is nog meer, met osmose water met Reef Cristals zout. Ik filter over actief kool, dat meteen als aeroob filter werkt. Ik heb relatief veel levend steen, dus er is voldoende plaats voor denitrificerende bacteriën. Dat blijkt ook want de NO3 waarde in het aquarium is lager dan het verversingswater (vervelend maar waar vrees ik):

Nitriet en Ammoniak is niet detecteerbaar laag
soortelijk gewicht: 1.024
temperatuur 25 C
nitraat: 2.5 a 5 mg/l
fosfaat: 0.25 mg/l (probeer ik nu dmv extra waterverversing naar beneden te brengen)

pH, kH, DH kan ik op dit moment niet betrouwbaar meten (had test stripjes van eSHa, die ik best goed vond, maar nu heb ik ze van HS en dat vind ik waardeloze dingen), maar door mijn regelmatige waterverversingen denkt ik niet dat hier afwijkingen in zijn.


Verleden week ben ik bij Aquacompleet geweest. Heb een zeer positieve indruk van ze gekregen, zowel van kwaliteit als prijsniveau. Uitvoerig gesproken over mijn aquarium, waaraan ik een goed gevoel heb overgehouden. Niet zoals me overkwam bij een andere zaak (die van de anemoon van een eerder topic van mijn), waar ik het gevoel kreeg dat ze me van alles probeerden aan te smeren (nieuw aquarium, UV filter, nitraat filter etc: budget 600 Euro? -> Ha, ha ha).

Ik opperde bij Aquacompleet mijn plan om de sump boven in plaats van onder het aquarium te bouwen. Ik stelde die vraag met enige schroom omdat ik had verwacht dat ik zou worden uitgelachen. Tot mijn verrassing vond de medewerker het geen raar idee. Gesterkt door zijn steun, wil ik plan verder uitwerken. Misschien overrompelde ik hem met mijn idee en zien we iets over het hoofd, daarom zou ik graag de inbreng van het forum wil gebruiken.

Het aquarium wat ik nu heb heeft geen overloop en ook geen plaats voor een sump direct onder het aquarium. Ik zou het wel op de grond naast het aquarium kunnen zetten. Je zou dan kunnen werken met een overflowbox. Ik ben daar echter niet kapot van: duur ding en krijg problemen met mijn lampenkap.

Ik wil boven, naast het aquarium een plank aan de muur maken en daar de sump (lengte 50 of 60 cm) op zetten. Er komt een gat in de bodem van de sump en het water loopt met een overloop en een leiding naar het aquarium (dus precies andersom dan gebruikelijk). In de sump komt de eiwit afschuimer. Er komt een opvoer pomp die het water uit het aquarium in de sump pompt.
Ik zou de pomp in de sump kunnen plaatsen, maar dan zou hij het water uit het aquarium moeten zuigen. Het lijkt mij het beste de opvoerpomp onder het aquarium de zetten zodat hij het water moet persen (persen is voor een pomp altijd makkelijker dan zuigen). Ik wil de pomp droog opstellen zodat hij niet al z'n warmte afstaat aan het water (lijkt me met name tijdens deze warme dagen beter). Kan deze pomp meteen werken als venturi pomp voor de eiwitafschuimer?

Het potfilter wil ik gewoon laten zitten en als mechanisch filter/ stromingpomp gebruiken (aktief kool eruit) of voor incidenteel gebruik.

Zie dit alles op onderstaand getekende plan.

Is dit een goed plan of zijn er verbeteringen denkbaar?
 

Bijlagen

  • aquarium plan.jpg
    aquarium plan.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 63
Een sump boven je bak kan zeker goed werken, Mike had ook zo'n opstelling op zijn oude bak en dat werkt perfect, echter jij wil gaan werken zonder overloop in de bak en dat is minder effectief.

De meeste vervuiling zit n.l. aan de oppervlakte en die neem jij niet mee er ontstaat zo een kaamlaag die je dan wel weer kapot kan slaan met veel oppervlakte stroming, maar dat blijft verre van optimaal.

Ik denk dus dat je niet zonder overoop moet werken, maar dan vervallen voor jouw een aantal voordelen van de hoog geplaatste sump, overigens heeft de eerdere genoemde bak wel een overloop maar die werkt met een soort tussen sump onder het aquarium.

Andre nee niet uit Spijk :D
 
Bijna alles is te doen :)

Ik zou wel een overloop nemen, maar dan eentje die genoeg bufferwater kan bevatten om ervoor te zorgen dat je pomp niet droog gaat lopen; op deze manier werkt het systeem hetzelfde als het gemiddelde systeem met en sump onder het aquarium.

O.a. een nadeel...waterpeil in sump blijft constant als het water verdampt, maar in het aquarium zelf zakt het nivo...

Groet,
Stefan
 
Bedankt voor jullie reacties

Is het effect dat je niet de bovenlaag in je aquarium filtert echt zo groot? Je hebt toch heel veel menging in het aquarium. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je echt concentratie verschillen krijgt in je bak. Zelfs een drijflaag kan je 'wegkloppen' door je uitstroming van het (pot)filter deels iets boven het wateroppervlak te laten uitkomen (dat pas ik toe). Het gaat per slot van rekening wel om een relatief klein aquarium, waar straks zeer veel stroming in komt (de eiwit afschuimer van Aquacompleet die ik op het oog heb is overgedimensioneerd).

Hoe zou ik zo'n overloop maken zonder gat in aquarium en zonder overflowbox (want dan kan ik beter de sump naast onder het aquarium plaatsen)?

Het klopt dat je met de sump boven je aquarium het waterpeil in je aquarium daalt. Dat is extra lastig voor je overloop in het aquarium, lijkt me, je zou een drijvende overloop moeten hebben? Zo redenerend weer een reden om je sump onder het aquarium te zetten.

Als ik het potfilter nou eens laat draaien (al is het leeg) zoals op de tekening, 'duw' ik dan niet het oppervlakte water wat naar de toevoer van de opvoerpomp toe.

Ik ben geneigd het zonder overloop te proberen en als het rendement niet voldoende blijkt alsnog iets te verzinnen.
 
Plaats gewoon een oppervlakteafzuiger (eheim) op de zuigzijde van de potfilter

Gedaan met een kaamvlies!!
En in plaats van hem leeg te laten draaien ,zou ik zo vlug mogelijk fosfaatkorrels inbrengen, want je hebt een hoog fosfaatgehalte..
 
Je kan inderdaad een overloop maken in een hoek van het aquarium, alleen gaat het water nivo dan daar in varieren, wat gezien het geringe volume betekend dat je een automatische opvul nodig hebt, passen trouwens zeker met zo'n klein bakje maar hele kleine pompjes in.

Ik begrijp niet waarom je geen overloop maakt de kosten van het gat kunnen het niet zijn want, wat je nu allemaal gaat bedenken kost volgens mij meer en de kosten van het gat staan niet in verhouding tot de kosten van een zeeaquarium.

Maar het mooie van deze hobby is dat jij het gewoon mag proberen.

Andre nee niet uit Spijk :D
 
pete zei:
Plaats gewoon een oppervlakteafzuiger (eheim) op de zuigzijde van de potfilter

Gedaan met een kaamvlies!!
En in plaats van hem leeg te laten draaien ,zou ik zo vlug mogelijk fosfaatkorrels inbrengen, want je hebt een hoog fosfaatgehalte..
lijken mij goede plannen. de oppervlakte afzuiger (knde ik niet) zou dan op de toevoerpomp naar de sump moeten. Gaat dat?

andre zei:
Ik begrijp niet waarom je geen overloop maakt de kosten van het gat kunnen het niet zijn want, wat je nu allemaal gaat bedenken kost volgens mij meer en de kosten van het gat staan niet in verhouding tot de kosten van een zeeaquarium.
Er zijn wat praktische problemen met het maken van een gat nu. Dan moet ik de hele bak leegmaken. Ik moet het door een deskundige laten doen, er moet een nieuw meubel komen. Het is ter spake geweest voordat ik begon, toen werd het me afgeraden (dat was overigens wel in de zaak waar ze zeiden dat ik een nieuw aquarium moest kopen). Achteraf....
Maar ik denk toch dat ik het dan ook niet had gedaan. Was deze bak waarschijnlijk zoet water gebleven en had ik later er nieuw aquarium voor zeewater gekocht. Kan alsnog gebeuren, maar deze bak blijft dan ook gewoon draaien. Ik heb mijn hele leven lang al aquaria en ben steeds groter gegaan (zoet water). Alle aquaria zijn in gebruik, zelfs in het eerste van 40 cm dat ik heb sinds ik 10 jaar was (dus bijna 30 jaar geleden), zwemmen dwerg badisjes (die trouwens qua kleur met zeevissen kunnen concureren) en andere minivisjes.
M.a.w. ik wil liever niet deze bak verpesten met het boren van gaten in glas. Maar wil wel het beste van deze bak als zeeaquarium maken. En dan over een paar jaar bak nummer 5 van minimaal 1.50 erbij en dan wordt dat een echte zeebak die aan alle normen van de NBBZ voldoet!
 
lijken mij goede plannen. de oppervlakte afzuiger (knde ik niet) zou dan op de toevoerpomp naar de sump moeten. Gaat dat?




Deze is eigenlijk gemaakt voor aan de zuigzijde van je potfilter
Of dit op een opvoerpomp werkt;ik heb m'n twijfels (te groot debiet)
Maar je werkt toch al met een potfiltertje?
 
als ik de oppervlakte afzuiger op het potfilter zet komt het niet (direkt) in de eiwitafschuimer. Ik heb begrepen dat je juist de bovenlaag van je aquarium in de eiwitafschuimer wilt leiden. Ik blijf het vanuit mijn chemisch technologische achtergrond merkwaardig vinden dat het substantieel uitmaakt waar je je water wegtrekt met zo'n gigantische stroming in je aquarium. Tenzij je je juist in je aquarium die kaam laag probeert te creeeren. Dat kan denk ik goed door er voor te zorgen dat je pompen de drijflaag niet te veel verstoren, dan loopt je drijflaag mooi in je overloop en ik kan me er ook iets bij voorstellen dat juist die drijflaag geschikt is om mooi schuim te maken.

Daarnaast merk ik dat vele experts van dit forum van mening zijn dat een potfilter geen positieve bijdrage heeft. Dus als straks mijn opzet niet goed werkt zal het advies zijn: potfilter uit.

Ik zal alles doorspreken met de experts van Aquacompleet, heb dankzij dit forum weer nieuwe ideeen gekregen, waarvoor mijn dank!
 
Inderdaad ,potfilters hebben geen goede reputatie ,als men ze als biologisch filter gebruikt, zoals vroeger veel werd gedaan.

Met een vulling van kool en/of fosfaatkiller zijn het prima filters..
 
Beste,

Nooit gedacht aan de oplossing om gewoon een Afschuimer aan de kant van je bak te hangen? En je potfilter te behouden ivm kool en fosfaatkiller. Het is verre van perfekt maar zou wel je waterkwaliteit probleem oplossen. Een Tuboflotor multi sl bvb Deze maakt veel turbulentie boven de pomp wat ook al veel vuil meeneemt.

Johan
 
ik heb wel gedacht aan een aanhang of interne eiwitafschuimer. Sump heeft als voordeel dat ik nauwelijks iets hoef te doen het aquarium. In feite hoeft ik alleen een aanzuiging erbij te maken. De afdekplaat van de TL bak staat bij mij altijd voor een deel open (voor ventilatie bij warme dagen en voederautomaat) dus de afvoer kan gewoon van boven af in het aquarium.
Bovendien betekent de sump een vergroting van het watervolume wat ook gunstig is en de overige (gebruikelijk) voordelen van een sump.
Een aanhangoplossing zou natuurlijk wel goedkoper zijn (iets goedkoper, want het apparaat wat jij voorstelt is nauwelijks goedkoper dan de totaal oplossing waar ik nu aan denk), maar ik wil het liefst iets flexibels maken en dat mag wel wat kosten.
By the way die aanhang/interne afschuimer zuigt toch ook niet de bovenlaag van je aquarium aan, of vergis ik me hier?

[font=&quot]
[/font]
 
Wel eens gedacht aan een flowbox/hangon overloop of iets dergelijks? Doet denken aan zo'n rugzakfiltertje maar dan anders. Mits goed afgesteld werkt 't uitstekend en kan de sump gewoon onder het aquarium, zonder gaten te hoeven boren.
 
was eigenlijk mijn eerste idee, maar ik las onder andere op dit forum dat die overflow boxen nogal duur zijn en de zelfmaak voorbeelden die ik verder tegen kwam op internet leken mij nogal 'gecompliceerd'.

Zo'n overflow die jij bedoeld kan je die gewoon kopen? Het is in ieder geval niet iets waar ze bij Aquacompleet mee aan kwamen. Als je het hebt over 'mits goed afgesteld' dan wordt wel wat onrustig, tenminste als je bedoelt dat als je het niet goed afsteld, je aquarium of sump overloopt. Het MOET een systeem zijn waarbij de kans op calamiteiten minimaal is.

Tot nu lijkt mij de hoge sump nog de elegantste oplossing voor mij. Zie je bezwaren? Het hoeft super kwaliteit te leveren, ik wil gewoon graag iets moois op de stenen hebben staan. Het mag het makkelijkste van het makkelijkste zijn. Als een anemoon daar niet bij hoort, dan maar geen nieuwe anemoon meer. Het zou me niets verbazen dat het anemoonje wat ik nu heb snel gaat groeien als de waterkwaliteit wat toeneemt, dus dan zijn de anemoonvisjes ook weer tevreden.
 
Het grootste nadeel van een sump boven de bak lijkt mij het feit dat er met het terugspoelende water belletjes meekomen. De oppervlakte-afzuiging is inderdaad ook een probleem, maar als je een bak met makkelijk houdbare koralen wil is de effectiviteit voldoende zolang je een GOEDE afschuimer gebruikt.

Prijs van zo'n overflow-box schat ik rond de 100 euro.
 
Tanne zei:
Het grootste nadeel van een sump boven de bak lijkt mij het feit dat er met het terugspoelende water belletjes meekomen..
Is een hele goede! Zou inderdaad een probleem kunnen zijn. Zal met Aquacompleet moeten bespreken wat voor capaciteit ze verwachten. De afvoer zal overigens wel achter een stapel levend steen uitkomen, dus of belletjes een echt storend zijn weet ik niet. Maar als het wel storend is dan heb ik wel een probleem! Of zou ik dan nog kunnen denken aan een soort syphon op de uitloop?
Tanne zei:
De oppervlakte-afzuiging is inderdaad ook een probleem, maar als je een bak met makkelijk houdbare koralen wil is de effectiviteit voldoende zolang je een GOEDE afschuimer gebruikt.
Denk aan de Aquacompleetafschuimer model 500

Tanne zei:
Prijs van zo'n overflow-box schat ik rond de 100 euro.
Dacht ik ook, is niet niks toch?
 
De 500 is genoeg, maar vooral omdat je de schuimer (oppervlaktewater!) niet optimaal gebruikt zou ik liever voor de 1000 kiezen. Die is geloof ik niet heel veel duurder. Op mijn vorige bak (met sump totaal zo'n 200 L) had ik ook een AC 1000 schuimer. Werkte fantastisch!

Wat de capaciteit van de pomp die naar de sump pompt betreft: een Eheim die zo'n 1200 l/h doet moet wel genoeg zijn. Als je de leiding die van de sump naar de bak loopt aan het eind knijpt met een kogelkraan of als je een durso pijp gebruikt heb je niet veel lucht, maar luchtbelletjes ga je gegarandeerd zien. Ook als je deze pijp achter de stenen laat uitkomen. Je zou natuurlijk een soort kamertje in de bak kunnen maken waarin deze pijp uitkomt zodat de meeste bellen in dat kamertje blijven.
100 euro voor een overflowbox lijkt misschien veel geld, maar het scheelt je veel gedoe ten opzichte van een sump bóven de bak. Daarbij is 't optisch mooier: sump uit zicht, geen belletjes in de bak. En daarbij kan je dan makkelijk toe met een schuimer model 500. Of het dus veel scheelt? Denk 't niet :)
 
heb nog eens diep nagedacht en overlegd met Aquacompleet. Aquacompleet ziet de hoge sump helemaal zitten en de lage sump niet (overloopdingen zijn ondingen en hebben ze ook niet liggen). Ik heb de voor en nadelen eens op een rijtje gezet puur en alleen voor mijn situatie. (is als plaatje bijgevoegd (hopelijk leesbaar)). De balans staat voor mij toch door naar de hoge sump, met name omdat ik die overloopdingen niet zie zitten. Ik heb onderhand tientallen voorbeelden op internet zien staan en het komt bij mij allemaal niet bedrijfszeker genoeg over. Daarnaast zou ik nu problemen krijgen met mijn lampenkap. Beide punten gelden niet voor de hoge sump. Het prijsverschil tussen beide optie is niet groot alhoewel de hoge sump goedkoper uitval. Zeker wanneer ik, wat volgens AC kan, uitga van de AC500. Dan gaat het grapje me alles bijelkaar zo'n 350 Euro kosten dent ik.

Voor de aardigheid laat ik op de tweede foto een schetsje zien hoe het bij mij zal worden. Dan zie je ook dat zo'n hoge sump voor mij helemaal niet zo ongunstig uitvalt qua opstelling.
 

Bijlagen

  • voor-nadelen.jpg
    voor-nadelen.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 68
  • opzet-kl.jpg
    opzet-kl.jpg
    23,7 KB · Weergaven: 38
Voor dat geld zou ik overwegen om gewoon een compleet nieuw systeem te kopen met overloop en sump onder het aquarium.

Ik vind het een hele installatie en kostenplaatje is ook niet niks, maar goed, das mijn mening.

Suc6,

Stefan
 
Als ik een nieuw systeem koopt, dan heb ik dezelfde eiwitafschuimer met pomp en sump nodig (zelfs twee pompen ipv 1). Dit kost misschien 50 Euro extra en daar heb je volgens mij geen geheel nieuw systeem voor.
Dat nieuwe systeem komt er misschien over een paar jaar wel, maar dan wil ik wel een wat hoger budget reserveren dan 350 Euro. Denk eerder aan minimaal 2000. En ik heb het al eerder geschreven dan blijft ook dit aquarium gewoon draaien! Daarnaast vind ik dit gepuzzel ook gewoon leuk om te doen!
 
Bovenaan