Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sulfaat So4

onno

Senior Forumlid
In zeewater zit ongeveer 2700 mg So4 per liter
In mijn water zit 3962 mg per liter.
Te veel dus.
Nu vraag ik mij af waar de So4 vandaan komt.
Ik maak zelf een oplossing van Magnesiumchloride en Magnesiumsulfaat. Verhouding 1000 gram Magnesiumchloride en 125 gram Magnesiumsulfaat op 5 liter water. Deze oplossing zou 100 liter water met 2,5 mg/l verhogen.
Nu heb ik wel eens gehoord dat de Magnesiumsulfaat weggelaten kan worden. Klopt dat, en zou het te hoge sulfaat van de Magnesiumsulfaat af kunnen komen ?

Het is een afweging: de toevoeging van het MgSO4 wordt vaak gedaan om een ophoping van CL- (uit de MgCL2) te beperken. Als je met deze zouten je Mg gehalte op peil moet houden of brengen, moet je erg veel MgCl2 toevoegen wat je ionen balans kan verstoren. Je kan prima met enkel MgCl2 toe.

Als je dit dusdanig vaak zou moeten doen dat je een overmaat SO4 (en dan valt nog te bezien wat een overmaat is) dan zou ik toch eens fors water verversen.

Anders zou je kunnen denken om Mg korrels bij te voegen in je kalkreator.

Heb mijn brouwsel voorzien van een lager gehalte Mg sulfaat. Kijken wat dat brengt.
In mijn reactor zit wel wat Mgkorrels Dolimite van AM. Deze kan het verbruik niet bijhouden.

Back
Bovenaan