Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stugge alg probleem

mario66

ZeewaterForum lid
Goede dag allemaal,

Tussen de takken van mijn acro groeit een hele stugge alg die niet door mijn egels, scopas wordt gegeten. Het overwoekerd langzaam het koraal. Ik draai het nu elke keer met een lange pincet eruit, moet dit voorzichtig doen want het zit ongelofelijk vast. Als ik niet oppas til ik het koraal en steen eraan op..
Zou het zonde vinden om het hele koraal te verknippen om het eruit te krijgen.
Wie weet wat het is en hoe het te bestrijden?

20191221_112336.jpg20191221_112004.jpg

Groetjes Mario

Deze heb ik ook een keer meegekregen met een stukje wier, vrezelijk rot spul (groeit het beste op donkere plekekn)..je krijgt het niet weg, is in mijn steen gaan zitten. Heb op het laats de steen uitgekookt en ben er zo vanaf gekomen. Ik weet niet hoe deze wier/alg heet. En weet ook verder niet wat het beste te doen. Ik zou het koraal knippen en het eruit halen en opnieuw stekken, maar misschien heeft een ander een betere oplossing..dat het weg moet is een ding wat zeker is.

Koolstofje
Dank je voor je antwoord, had al zo'n vermoeden... heb dit vorig jaar ook in mijn pagina cactus gekregen en die heb ik ook niet kunnen redden.
Ik vermoed dat het turtle weed is, dat spul groeit ongeacht de waterwaarden.. het schijnt een soort van bitter te zijn dat de algeneters niet lekker vinden.. heb hem nu gestekt in 8 takken die nog niet aangetast waren.

Patrick_nl

Wat je zegt heb ik vorig jaar met de cactus geprobeerd en heeft niet gewerkt.. Dit spul overleefd volgens mij nog een atoombom.. heb het aangetaste stuk laten drogen op mijn balkon en de alg die erop zit zit nog steeds muurvast maar dan gedroogt..zie de foto

Bijlagen

• 15769443241621478421469.jpg
    15769443241621478421469.jpg
    133,6 KB · Weergaven: 22
Stukje verder, geloof dat dit hem is :

Screenshot_2019-12-21 Aquarium Creations Privacy Policy.png

Species in this genus, and related ones, cling to the rock, and spread from a runner. The branches do not get tall, and they are often found with hobbyist frags or on live rock.

Manual Removal - Difficult. Macros that have fragile runners and creep along the rock are the hardest to manually remove. Do the best you can. Get a dental pick and get it all the first time and be done with it.

Clean Up Crew- Rock Boring Urchins, Emerald Crabs, Turbos, and Sea Hares occasionally pick on it, but it dont seem particularly interested in it.

Starving it out - It seems to be particularly good at adapting to nutrient lulls, and it is unlikely that a small amount of the algae here and there will be starved out of your tank.

Fortunately these algae species tend to grow slowly, and aren't particularly common.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan