Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stromingspomp. Welk merk is de beste?

MVW

Senior Forumlid
Ik vind het lastig een keuze te maken welk merk?
Hydor, Tunze of Sicce, of een ander merk?

Stromingspomp i.c.m. een wavemaker.

Is het zo lastig dat je 5 topics moet openen voor stromingspompen?....

Hydor bevalt mijn overigens prima, maar de Jebao vind ik ook niet slecht. Lekker goedkoop en bij mij zijn ze fluister stil.
Afwerking van de controller valt mij alleen tegen. Voelt goedkoop en oogt goedkoop.

Klopt.
Zoveel tegenstrijdige meningen, en beter 1x geld uitgeven.
Er is geen test te vinden op het internet, Tunze schijnt een goede keuze te zijn, echter veel duurder dan Sicce of Hydor.

Wat is wijs? Als ik uitga van Tunze, i.c.m. een wavemaker dan kost een setje met 2 stromingspompen al gauw een paar honderd euro, geen punt, echter onnodig geld uitgeven als een Hydor die veel goedkoper is een betere kwaliteit/prijs heeft.

Hydor bevalt mijn overigens prima, maar de Jebao vind ik ook niet slecht. Lekker goedkoop en bij mij zijn ze fluister stil.
Afwerking van de controller valt mij alleen tegen. Voelt goedkoop en oogt goedkoop.

Bedoelt u de smartwave van Hydor, dus de basis uitvoering?
Is het aan te raden een photo cell aan te sluiten, zodat de stroming minder word gedurende de periode dat de lampen uit zijn?

Alvast bedankt

Zoals Jarne aanhaald vind ik de Jebao best goed prijs qualiteit , ik heb 2 wp60 en beide muisstil , ja tunze kits zijn nog klasje hoger maar je betaald daar dubbel en dik voor zeker als deze wat vermogen moeten hebben . Ik vind dat tunze echt qualiteit leverd maar voor de prijs van een tunze 6255 koop ik al snel 4 jebao wp 60 .

hoi,
klopt id, je vind zoveel info, dat je door de pompen het bos niet meer ziet ;-)
mijn persoonlijke ervaring:
absoluut op nr 1 qua stromingspatroon en techniek: vortech, helaas enorm duur en niet richtbaar...
op 2: tunze: uitgebreid gamma, betaalbaar, zeker als je 2de hands gaat zoeken, ze zijn zo goed van kwaliteit dat je met een gerust hart 2de hands kan kopen, ze vervuilen niet makkelijk, blijven lang hun maximum stroming geven (dus je moet ze niet zo dikwijls proper maken), gaan niet kapot

af te raden: hydor koralia, vervuilen erg snel, verliezen snel vermogen, gaan snel kapot (magneetanker+propeller), niet zo makkelijk richtbaar als tunze, groot en lomp...)
ik heb echter geen ervaring met de 12V versie van hydor

ik hoor ook veel goeds over jebao, heb er zelf geen ervaring mee, maar veel forumleden wel, en voor de prijs moet je het volgens mij niet laten
moest ik nieuwe stromingspompen nodig hebben, ik zou serieus twijfelen tussen tunze en jebao, de tunzes hebben hun degelijkheid bewezen, jebao moet dat nog bewijzen, als blijkt dat over een paar jaar de jebao's nog vrolijk meestromen, dan hebben we een nieuwe favoriet ;-)
alhoewel dat er voor mij niets aan vortech kan tippen, spijtig dat ze zo belachelijk duur moeten zijn :-p

Misschien is het handig om eens te vertellen wat voor bak je hebt. Kan er een inschatting worden gemaakt wat voor pompen je nodig zal hebben en een mogelijke prijsopgave. Dat moet dan toch wel een doorbraak geven.....

Bedankt voor jullie advies.

De nog op te starten bak heeft in een inhoud van 350 liter, sump +/- 80 liter.
Bezetting word de voor beginners aan te raden lage dieren en vissen, mogelijk in de toekomst steenkoralen.

In hoeverre is er bewezen dat als de stroming snachts minder word dat een positief effect heeft?
Dus d.m.v. een photo cell dat de de stroming zwakker word.

volgens mij kom je met een jeboa wp-25 al een heel eind , vind je dan nog niet genoeg een 2de erbij , niet duur je kan ze richten en er kan een licht sensor op en met deze is een controller met meerdere functies bij tunze betaal je al direkt het dubbele zonder extra functie.

Bedankt voor jullie advies.

De nog op te starten bak heeft in een inhoud van 350 liter, sump +/- 80 liter.
Bezetting word de voor beginners aan te raden lage dieren en vissen, mogelijk in de toekomst steenkoralen.

In hoeverre is er bewezen dat als de stroming snachts minder word dat een positief effect heeft?
Dus d.m.v. een photo cell dat de de stroming zwakker word.

in verband met stroming deze wordt in de natuur ook niet minder als het donker wordt ,Al is het wel zo dat in we in onze bakken niet zoveel plaats is als in de natuur en daar de vissen meer schuil/rustplaatsen beschikbaar zijn

Ik heb inmiddels ervaring met Tunze, Hydor en Boyu.
Boyu is direct af te raden, gewoon geodkope Chinese namaakrommel (niet zeggend dat alles uit China slecht is overigens).
Het zijn grote pompen met heel weinig opbrengst.

Hydor heb ik ook niets dan problemen mee gekend. Trillen, stoppen tijdens normale werking, gammel, slecht richtbaar en na 3x terug naar de winkel nog steeds geen model dat wel goed functioneert.
Dit terwijl ik wel goede ervaringen heb met overige Hydor producten.

Tunze was eigelijk direct goed. Draait zonder ooit 1 kik gegeven te hebben en is goed richtbaar.

Voor zover ik heb gehoord is Sicce vooral robuust als wavemaker. Jebao hoor ik de laatste tijd ook best wat goede dingen over.

Maar nu ik weer op zoek ben naar nieuwe streamers voor mijn nieuwe bak ga ik toch weer voor de Tunze's.
De bewezen betrouwbaarheid geeft toch een betere nachtrust 😄

Dank jullie voor de tips.
Is er ergens op het internet een "onafhankelijke" uitgebreide test te vinden?

Laatst ben ik ook overgestapt van Hydor naar Tunze. De Tunze geeft een veel betere stroming en is veel beter te richten. Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen, maar qua prijs is er niet heel veel verschil, tenzij je er een controller bij neemt (wat niet perse noodzakelijk is).
Voor mij geen Hydor meer.

Ik zou voor Tunze gaan, is gerommeerd merk.

Maar je kan ook voor tweedehants gaan, is goedkoper en beina gratis

Ik ben er nu wel uit, ik ga voor Tunze.
Wellicht betaal je teveel voor het merk, echter verneem ik alleen maar positieve ervaringen.

Ik ben er nu wel uit, ik ga voor Tunze.
Wellicht betaal je teveel voor het merk, echter verneem ik alleen maar positieve ervaringen.

Wat je aanziet als "teveel betaald" kom ten goede aan de ontwikkeling van nieuwe techniek, waar Tunze toch wel altijd het voortouw heeft genomen.

Het kan zijn dat je 4 Chinezen hebt voor 1 Tunze, en als je alleen zou kijken naar prijs zou je gek zijn om een Tunze te kopen maar dit is een persoonlijke beslissing.
Tunze staat voor mij voor kwaliteit, dus je zal er zeker geen spijt van hebben, en indien er toch iets kapot is kan je elk individueel onderdeeltje als sparepart bij hen bestellen.

De jongens op Reefbuilders.com hebben in het verleden eens een test gedaan met verschillende pompen waar Tunze niet zo goed uitkwam, waarna Tunze onmiddellijk het design heeft aangepast.
Dat is het voordeel van een team ingenieurs te hebben ipv een team kopieerders...

Hier het artikel, onderaan de related posts met de reacties op deze test

Wat ook belangrijk is is de grootte.

Ik had eerst SunSun en deze waren behoorlijk groot.
Daarvoor had ik er een Hydor bij deze zijn super klein ook strak en goed.

Maar nu heb ik Tunze en ga nooit meer terug of naar iets anders.

Je zei dat je eerst sunsun had waren er nog andere problemen naast het feit dat ze groot waren. Zoiets als herrie of onbetrouwbaar

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ik heb tunze en een vortech mp 40. Ik vind beiden erg goed, maar de vortech geeft toch een nog mooiere stroming. Maar goed daar hangt ook direct een ander prijskaartje aan.

Mvg Peter.

jebao heeft nu weer een nieuwe lijn ik geloof de rs serie.
ook is er een totaal nieuw soort stromingspomp in de markt, maar helaas nog niet in nl

Back
Bovenaan