Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stromingspomp of wavemaker

Jeffreyvansoes

ZeewaterForum lid
Goedemiddag,

Ik ben Jeffrey 21 jaar en komt uit Utrecht. Nu ben ik sinds kort aan een zeeaquarium begonnen en wat een verslaving is het nu al. Alleen nu zit ik in dubio What to do. Ik heb in mijn blue marine 125 al een tunze 6025 hangen die constante stroming levert. Nu ben ik na veel lezen en zoek werk erachter gekomen dat veel mede aquarianen de voorkeur hebben voor afwisselende stroming. Wat is nou verstandig om te doen, nog een tunze stromingspomp aanschaffen die continu dezelfde stroming levert of een jebao sw4 wavemaker erbij kopen of de tunze 6025 eruit halen en 2 jebao sw4 wavemakers kopen en die erin hangen. Graag hoor ik jullie advies. En misschien handig om er even bij te vermelden dat ik voornamelijk SPS wil houden en zoanthus.

Mvg Jeffrey

Om afwisselende stroming te creëren heb je zoals je zelf eigenlijk al zegt meerdere pompen nodig die elkaar afwisselen.
Met 2 regelbare pompen kom je inderdaad een heel eind of dit nou een jabeo of een tunze is moet je voor jezelf uitmaken.

Er zijn ook controllers beschikbaar voor pompen zonder controller miss kan je hier nog naar kijken.

Succes:)

Bedankt voor uw reactie. Ik ben eigenlijk opzoek naar wat het beste is voor de koralen straks. Maar zou ik hier dan verstandiger aan doen om 2 regelbare pompen in te hangen of 1 die constant draait en 1 die regelbaar is of 2 die constant draaien en die tegen elkaar laten wervelen? Ik heb bij de laatste het gevoel dat ik dan nog steeds veel dode plekken creeer. Uit eindelijk ontkom je niet aan dode plekken natuurlijk maar om de kans zo klein mogelijk te maken kan je wel je best voor doen?

Persoonlijk zou ik voor 2 regelbare pompen gaan en spelen Met de verschillende instellingen/ snelheden ed.

Er hangt ook veel af van je rif opbouw en natuurlijk ook het esthetische punt waar je het beste de pompen kan plaatsen.

Je kunt je stroming makkelijk zichtbaar maken door met een dun slangetje (bijvoorbeeld van je osmoseapparaat) lucht bij je pomp aanzuig te blazen. Zo krijg je allemaal kleine belletjes door je bak en kan je dode hoeken zichtbaar maken.

Ik weet niet waar je vandaan komt als je hier uit de buurt komt mag je best wel een pompje lenen om het effect te kunnen zien zonder direct een pomp te moeten kopen waar je misschien niks aan heb.

Bedankt voor uw advies. Ik kom uit Utrecht. Ik ga eerst eens met het slangetje van mijn osmoseapparaat wat lucht belletjes proberen te creëren wat u zei en dan eens kijken waar de dode punten zitten. Mochten er meer mensen zijn met een andere mening of tips hoor ik ze ook graag.

Ik ben nog even opzoek gegaan naar de controllers wat u zei. Als ik nou het getij na boots door met 2 pompen te werken en ze beide om de 6 uur aan laat springen. De ene dus links om 6 uur die vervolgens uit en daarna de andere rechts om 6 uur. Heb ik dan een goede stroming te pakken? Of zou u het anders doen? Wat is uw setup? Even afgezien van de rif opbouw, het gaat mij nu puur even om de afwisseling van de stroming.

Ja 6 uur beide kanten op kan heel goed werken hoor, gewoon testen wat het beste resultaat geeft. Instelbare pompen zijn gewoon makkelijk omdat je ze op alle manieren kan gebruiken.

Ik werkte eerst zelf met 3 pompen 1 dwars over de lengte van de bak (continue stroming) en 2 voor naast mijn overloop (zit in het midden, en pulseerde)

Nu ben ik overgestapt naar een maxspect Gyre welke ook dwars over de bak gaat en op puls staat. En 1 jebao (ook op puls) aan de contrazijde richting de achterwand (daar had ik nog een dode plek)

Voor mij werkt dit goed op dit moment. Tzt zal ik weer alles om moeten gooien omdat dan alles weer groter is geworden en de stroming weer veranderd.

Goedeavond, ik ben nu ook over de Engelse fora info aan het verzamelen. Nu las ik dat in een Cubus een wavemaker weinig zin heeft aangezien het dan één schommelschip word. Nu zou ik graag uw mening daar over horen en of het dan in het algemeen gezien in een cubus het niet verstandiger is dmv bijv een sicce wavesurfer de stroming steeds van een andere kant te laten komen of dmv bijv twee jebao sw4 beide om een verschillende kracht tegen elkaar in laten wervelen?

ja ik blijf van mening dat je met 2 pompen een veel betere stroming krijgt door heel je bak als met 1 pomp.
Je hoeft ze natuurlijk ook niet vol aan te zetten, dat is het mooie van regelbare pompen.

Tegen elkaar in laten werken is nooit een goed idee btw. Op de achterkant/zijkant richting de voorruit heb je denk ik een mooi patroon.

Maar, uit je eerste post begrijp ik dat je nu eigenlijk tevreden bent over je huidige stroming. Waarom zou je het dan willen veranderen?

Hier heb ik een foto van mijn rif indeling. De tunze stromingspomp staat nu op de zei ruit gericht aan de kant waar hij hangt zal vanavond hiervan een foto sturen. Ik had de pomp nu even zo gehangen om het vuil even op te doen dwarrelen. Ik ben niet helemaal te vreden met mijn stroming omdat ik het gevoel heb dat het te veel in één richting is. Vandaar de vraag wat is nou verstandig om te doen. Ik denk dat wat u aangeeft ik nog een tunze erbij koop en die aan de andere kant van de bak hang en ook op de zijruit richt en dat ze dan in het midden bij elkaar komen. Als u toevalig een andere indeling ziet in de foto hoor ik die graag van u. Ik zal vanavond nog een foto maken van hoe de tunze nu hangt.

Bijlagen

• 56E57711-ACAD-4340-A0DD-3F85F806F71E.jpeg
    56E57711-ACAD-4340-A0DD-3F85F806F71E.jpeg
    116 KB · Weergaven: 68
En als je hem nou eens aan de andere kant hangt?
Dan gebruik je ook je opvoerpomp als stromingspomp
Heb je dat al geprobeerd?

Back
Bovenaan