Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Beste, ik weet dat clownvissen wat anders zwemmen, maar kan het zijn dat de stroming te hard voor ze staat? Ze vliegen soms wat op door de stroming van het water, het zijn wel nog kleintjes.
Wellicht handig om te weten hoeveel stroming je hebt, en hoe deze tot stand komt( paar wavemakers of een gyre)? In mijn eigen ervaring kunnen zeevissen best wat hebben en zodoende ook de clownsvissen. Ik had hier een gyre met ongeveer 9.000 l/h stroming waar ze vrolijk tegenin konden zwemmen. Dat ze het kunnen betekent overigens niet dat ze het altijd doen; de clownsvissen zijn hier nogal plekvast en verplaatsen zich alleen als het etenstijd is.
Wellicht handig om te weten hoeveel stroming je hebt, en hoe deze tot stand komt( paar wavemakers of een gyre)? In mijn eigen ervaring kunnen zeevissen best wat hebben en zodoende ook de clownsvissen. Ik had hier een gyre met ongeveer 9.000 l/h stroming waar ze vrolijk tegenin konden zwemmen. Dat ze het kunnen betekent overigens niet dat ze het altijd doen; de clownsvissen zijn hier nogal plekvast en verplaatsen zich alleen als het etenstijd is.
Het is een wat fanatieke stroming waar normaal 20 of 30x de inhoud gebruikelijk is. Je zit niet ver boven de 30x dus denk persoonlijk dat het niet een super probleem zal zijn. Vaak als de pomp wat vies word zal je al snel een afname in capaciteit zien en zit je precies binnen het gewenste spectrum. Als er iets moeite mee heeft zou ik eerder verwachten dat het een koraal is dan de vis zelf.
Indien je de stroming kan afknijpen kan een tiental procenten geen kwaad. Er zijn natuurlijk dan nog andere factoren zoals de inrichting( gesteente zorgt misschien voor rustigere plekken en kunnen ze daar schuilen of hebben ze een anemoon die vlak voor de stromingspomp staat waar ze inzitten( zal wat minder plezierig zijn maar in dat geval verwacht ik dat eerder de anemoon zal verplaatsen dan dat de vissen moeite hebben)
Beste, ik weet dat clownvissen wat anders zwemmen, maar kan het zijn dat de stroming te hard voor ze staat? Ze vliegen soms wat op door de stroming van het water, het zijn wel nog kleintjes.
Rustig laten vliegen, die redden zich wel. In de natuur krijgen ze te maken met veel meer stroming, zoveel stroming kunnen wij in onze bakken niet creëren zonder dat de kitnaden scheuren
En als ze het niet meer fijn vinden dan zoeken ze wel de rust op tussen de stenen.