Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stroming in een plus 2 meter aquarium

Regishere

ZeewaterForum lid
Hallo,

ik ben van plan naar een aquarium te bouwen van meer dan 2 meter tot max 3 meter. Wel maar 50 hoog (shallow reef) en 50 max 60 diep.

nu is mijn vraag, zijn er hier nog mensen met langere aquaria en vooral hoe groot is het probleem om er een fatsoenlijke stroming in te krijgen?

thnx

Als je niet overal pompjes wilt zien hangen dan zou ik door de bodem heen opvoerbuizen boren en die in het rif verwerken. Dit zou ook een gesloten systeem kunnen zijn zodat je de pomp van richting kunt veranderen voor turbulentie.

"Closed Loop" is handig op google te zoeken.
Closed loop is inderdaad een optie maar ik wil mezelf een hele opgave maken. Energie zuinig werken zit mee in de opgave en dat valt meestal zwaar tegen met een closed loop.

Dank u voor het mee denken.

ik ben bv ook aan het denken om de sump langs ipv onder de aquarium te plaatsen waardoor je veel minder energie nodig hebt om het water te laten circuleren van aqua naar sump en omgekeerd

ik ben bv ook aan het denken om de sump langs ipv onder de aquarium te plaatsen waardoor je veel minder energie nodig hebt om het water te laten circuleren van aqua naar sump en omgekeerd
Dat heb ik vroeger ook 2x gedaan , werkt een stuk makkelijk hoor ! .
Ook op mijn 1500liter bak stond de sump op hetzelfde niveau als het aquarium .

Dat heb ik vroeger ook 2x gedaan , werkt een stuk makkelijk hoor ! .
Ook op mijn 1500liter bak stond de sump op hetzelfde niveau als het aquarium .
Heel interessant om te horen, heb je een gedacht hoeveel watt je gebruikte als circulatiepomp?
Ik neem aan dat dit een stuk minder is omdat je geen 1,4 meter omhoog moet pompen.

Bij mijn ex bak van op de zaak (240 x 50 x 55) maakte ik gebruik van een 5 tal streamers in de tunze rock.
Was ideaal qua stroming, flexibiliteit en onzichtbaar in het rif te verwerken.
Alleen goed uitvogelen hoe de draden weg te werken.

Hier indertijd nog getwijfeld om met een closed loop te draaien maar uiteindelijk niet gedaan.
Ik kon mij niet van het idee ontdoen dat ik teveel afhankelijk zou zijn van de posities van de uitstromen voor mijn scape maar ook toekomstig gericht wanneer koralen zouden gaan uitgroeien.
Stroomverbruik valt ook niet te negeren maar dat hangt dan ook weer af van het type koralen die je wil gaan houden en hoeveel stroming er nodig is.

Hier een bak van 200x80x70 en heb rechts op de zijwand 2x panta rhei ecm42, op de achterwand over de gehele lengte 3x ai nero 5, onderin de achterwand horizontaal een tunze stream 3 voor stroming achterin het rif en dan nog 1 tunze 6105 linksboven de bak gericht naar oppervlak en overloop aangezien oppervlaktestroming naar mijn idee zeer belangrijk is.

Grtz,
Matthijs

Heel interessant om te horen, heb je een gedacht hoeveel watt je gebruikte als circulatiepomp?
Ik neem aan dat dit een stuk minder is omdat je geen 1,4 meter omhoog moet pompen.

Deze bak (225x90x70) met een sump van 170x50x40 met 25cm waterhoogte) had een opvoerpomp van 8-9 kuub/h , afgesteld op het buizensysteem overlopen , lag nogal wat horizontaal (2 leidingen 32mm), je hebt altijd een ideale stroming erin , die geen geluid maakt , dat is effe zoeken met standen van opvoerpomp en pvc stukken . Niet alles pompte ik terug in het aquarium , stond nogal wat in bypass op .
Debiet vond ik eigenlijk niet zo interessant . Ik had verder 2 stromingspompen in de bak 20 m3/h pulzend en een 4 of 6 m3/h en powerfilter van 3 m3/h (moest effe gaan spieken hoor in de bijgevoegde foto 😊, is alweer effe geleden)

Bijlagen

• zeebak.JPG
    zeebak.JPG
    147,9 KB · Weergaven: 59
Energie zuinig werken zit mee in de opgave

Klinkt misschien raar, maar hoe rekening met het gegeven dat energie besparen niet altijd oplevert ten opzichte van wat je denkt te dat het oplevert.

Voorbeeld:
Tot circa een 2 maand terug had ik een 10.000 liter opvoerpomp die 125watt/uur verbruikte.
Op zich bleef die periode de hele dag door de temperatuur mooi stabiel.
Wegens de bromtoon deze pomp vervangen voor een dc uitvoering van 100 watt.
En als bonus gelijk een energie besparing van ruim 3 Kw per week.

Echter sinds het moment van vervanging viel mij op dat de verwarming meerdere keren per uur ingeschakeld wordt omdat de temperatuur daalde.

Nu dus een stillere opvoerpomp als voordeel.

Laatst bewerkt:
hier een 3m x 0,7m x 0,63m(waterhoogte) ik merk dat de stroming lastig is en ben er veel mee bezig geweest. heb nu 2 stream 3, een jebao sow 20 en sow 15. als de bak voller groeit met koraal zou er nog meer bij moeten in het midden.

let op dat je het rif niet te dicht bouwt zodat de stroming goed aan alle kanten er langs kan, hierin heb ik ook nogal wat geschoven en redelijk luchtig gestapeld

hier een 3m x 0,7m x 0,63m(waterhoogte) ik merk dat de stroming lastig is en ben er veel mee bezig geweest. heb nu 2 stream 3, een jebao sow 20 en sow 15. als de bak voller groeit met koraal zou er nog meer bij moeten in het midden.

let op dat je het rif niet te dicht bouwt zodat de stroming goed aan alle kanten er langs kan, hierin heb ik ook nogal wat geschoven en redelijk luchtig gestapeld
Ik zou het rif sowieso met enkele raakpunten zwevend willen maken. Starten met een minimale constructie want koralen komen ook dikwijls met een steen(tje).

Ik zou het rif sowieso met enkele raakpunten zwevend willen maken. Starten met een minimale constructie want koralen komen ook dikwijls met een steen(tje).
Dat zeker. Iedere keer als ik nu weer stenen verleg wordt hij luchtiger mijn rif en vind ik ook mooier waar je ook meer koraal op kwijt kan

Ik start in maart met een Red Sea Reefer van 2 x 65 x 65 met daarin 2x een Red Sea Reefwave45, mocht dit uiteindelijk te weinig zijn kan er nog uitgebreid worden

Hoe heb jij ze hangen?
Rechtse kant heb ik aan beide kanten van de overloop 15cm plek en daar hangen ze vertikaal iets lager dan de helft van de bak hoogte.
Linkse kant hangen ze horizontaal naast elkaar zo een 10 cm onder het wateropervlakte.
Hopelijk is het zo duidelijk met mijn uitleg indien niet laat maar iets weten dan maak ik wel even een foto.

Alleen links en rechts een Aqualife wavemaker van 25000 liter
Daarnaast retour buizen naar links en rechts van mijn Jebao 20000 opvoerpomp op 60 % (overstort en retour zit rechts in de hoek)
Luchtig opgebouwd rif. 15 cm los van achterwand

Bijlagen

• aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    86,2 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Hier 2meter bak, met onderaan de sump, opvoerpomp 24cub (=230W) maar draait maar op 140W.
1 x MP60
3 x Panta Rhei 42
Voornamelijk sps en was in den beginne ok, maar koraal groeide netjes door en kreeg in het midden niet voldoende stroming of de koralen dicht bij de pompen werden wat weggeblazen.
Sedert enkele maanden 2 Panta Rhei roterend opgesteld, stroming stukken beter.

mvg
Rik

Closed loop kan een optie zijn zoals al aangegeven. Een nadeel daarvan vindt ik is een veel hoger energieverbruik.

Back
Bovenaan