Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Starten met een Noordzee aquarium

mea

ZeewaterForum gebruiker
Hoi,

Een neef van mij is zich aan het orrienteren voor het starten van een noordzee aqua.
Er rezen echter toch wel een aantal vragen.
o.a.:
- Heb je echt een koeler nodig of kan het ook zonder (kamer temp dus)
- Moet je aquarium van speciaal glas zijn (Condens vorming) Of kan je ook met standaard aqua af.
- Is er een starters noordzee aqua topic waar deze vragen al zijn beantwoord? (ik kon hem niet vinden)
- e.d. duiken of kan je ook redelijk vanaf de kant?

Enz. enz. Wie heeft hier wat andwoorden of een topic welke ik over het hoofd heb gezien.

Dank alvast. (En ja, hij zal vast lid worden van het forum als hij alle fantastische antwoorden ziet :cool:)

Groeten,

Arjan

Hoi,

Een neef van mij is zich aan het orrienteren voor het starten van een noordzee aqua.
Er rezen echter toch wel een aantal vragen.
o.a.:
- Heb je echt een koeler nodig of kan het ook zonder (kamer temp dus)
Koeler is nodig (meningen verschillen natuurlijk maar best niet te veel boven de 18 °C komen
- Moet je aquarium van speciaal glas zijn (Condens vorming) Of kan je ook met standaard aqua af.
standaard aquarium is mogelijk
- Is er een starters noordzee aqua topic waar deze vragen al zijn beantwoord? (ik kon hem niet vinden)
Van de kant kan maar je natmaken heeft toch zijn voordelen.

Enz. enz. Wie heeft hier wat andwoorden of een topic welke ik over het hoofd heb gezien.

Dank alvast. (En ja, hij zal vast lid worden van het forum als hij alle fantastische antwoorden ziet :cool:)

Groeten,

Arjan

Veel plezier er mee

hangt er ook vanaf welke dieren je wil houden, veel dieren in de getijdenzones kan je tot 18 graden goed houden, maar sommige vissoorten mogen maar een max van 16 graden hebben.
Dus een koeler is zeker nodig, en je kan zeker veel dieren langs de kant vangen bij laag water, maar zoals gezecht bij snorkellen kan je wel aan meer aan.
best is een aquarium met een overloop en sump waar je eiwitafschuimer en filtermateriaal in weggezet kan worden.
gewoon over kool filteren, een goede eiwitafschuimer en een koeler is een een goede basis voor een noordzeeaquarium, mijn aquarium komt nooit boven de 18 graden.

Zie antwoord van Bart, maar.... ik heb met mijn vijver totaal geen last van temperaturen van zelfs bóven de 25 gr.
Nu zakt dat bij mij 's nachts buiten natuurlijk toch vaak weer snel...., dus ik heb geen moeite met mijn dieren.
uitwerkingen en beperkingen hebben ook te maken met de kosten die je wil maken....
Koelen ga ik definitief in mijn vijver niet, maar ik ga wel een wisselbad maken om te verwarmen in de zomer.
De 10 mtr tuinslang door de radiator (+ 10 meter héén én weer 10 mtr terug) is geen fijne oplossing gebleken. Bijna geen doorstroming meer door de weerstand van de lengte slang!
Kan nu ook de oorzaak zijn van wat troebel water....

Succes.
En IK zoek het het liefst ónder water!!! Hahaha...

Hoi allemaal,

Jawel, het moment is daar. Als neef van Arjan heb ik me ook aangemeld als lid, dus de eerste stap is er!:)
Bedankt voor de antwoorden tot zover.
Is er toevallig iemand in Zeeland bij wie ik eens een kijkje kan nemen bij zijn of haar Noordzee aquarium en eens wat uitleg te kunnen krijgen?

Bij voorbaat dank!

Groeten, Mark

Voor de grap..., maar wél serieus bedoeld.....
Neem de eerst volgende keer dat je bij de zee of grevelingen bent eens een liter of 30, 40 of 50 mee naar huis... en wat garnaaltjes, wat krabbetjes, etc... en gooi dat nou eens met wat zand en stenen en wat wier in een oud aquariumpje of lege bak en neem zó eens een "voorafje"....
Moet je eens kijken hoe snel je verslaafd bent!!! :biggrin:
Pompje, plantemandje zonder plantjes maar met wat filterwatten, pijpje met een bochie, bruisteentje, luchtpompje, etc om een eiwitafschuimertje te maken... en je krijgt er een lol in!!!

Succes.
Noordzeevijver:
Camera demo 2: http://slam-alarm.xs4all.nl:81 User: borg w.w.: 12345 (poort 2050) camera 7

!:)
Bedankt voor de antwoorden tot zover.
Is er toevallig iemand in Zeeland bij wie ik eens een kijkje kan nemen bij zijn of haar Noordzee aquarium en eens wat uitleg te kunnen krijgen?

Bij voorbaat dank!

Groeten, Mark[/QUOTE]

Hallo Mark,

Je kan bij ons wel eens een kijkje komen nemen als je wilt.
Visserij museum Breskens we hebben er 10 stulks waarvan 2 tropisch.
Ook kun je naar sea life Blankenberge hebben ze een nieuwe artaktie namelijk noordzee koud.
kijk maar. dit is mijn prive e-mail
amywill@zeelandnet.nl

voor vragen..................beste man

Back
Bovenaan