Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

spagetti steen??

ozon

Senior Forumlid
Ik heb mij vandaag georienteerd op een alternatie vullingvoor mijn bak.
Rifkermiek is mooi, maar voor mij veel te prijzig.

Ik kwam bij een handelaar (en ook bij tuincentra's) een steen tegen die mij zeer interessant lijkt. Ik heb aardig wat vormen gezien die op de bekende zuilen lijken, maar qua aanschaf slecht een fractie kosten (Kostprijs € 0,80 / kg 1 zo'n steen woog zo'n 6kg ;D ;D ;D)

De enige info die ik heb is de naam SPAGETTI STEEN ??? ???

Het heeft qua form en structuur best wel wat weg van levenvend steen.

Is dit in een zeebak te gebruiken als aanvulling op levend steen of als substraat voor stekjes van lagere dieren?

Hoi,

Ooit heb ik ook in verleiding geweest om deze stenen te gaan gebruiken, maar de roestachtige kleur heeft mij daarvan weerhouden. Ik vermoed dat deze stenen ondermeer nogal wat ijzer bevatten, vandaar de kleur denk ik. Wie weet wat voor andere zware metalen deze stenen misschien ook nog wel bevatten.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor maansteen als alternatief opvulmiddel, heb dit nu reeds een 5-tal jaren, als basis van het rif, in de bak zonder enig probleem.

Ik heb zelfs zo'n vaag vermoeden dat de spaghetti steen geen natuurlijk gesteente is, dus gemaakt door de mens.

Groetjes,
MarcC

Hoi,

Mij is juist verteld dat maansteen (gestold lava) juist metalen kan bevatten, en jij hebt er geen probleen mee. Zo zie je maar weer dat iedereen het zijne ervan denkt.

Trouwens zijn alle metalen wel schadelijk? Nee.. ik weet het alleen van koper.. welke zijn nog meer schadelijk?

Kan je een foto van de steen laten zien/maken?

Groeten Sander

Ik weet niet of we wel over dezelfde maansteen praten, misschien dat ze het bij jullie in Nederland ook wel gatensteen noemen ?
Want wat ik bedoel met maansteen is zeker geen gestold lava, de steen bestaat voor het grootste deel uit kalk (getest met zoutzuur).
Ik kan momenteel geen foto maken want alle maansteen die ik heb ligt in mijn aquaria onder het levend steen.

Groetjes,
MarcC

Na wat zoeken, toch een foto gevonden van wat wij hier in België maansteen noemen.
De foto is van mijn cichliden aquarium, waarmee ik vorig jaar heb deelgenomen aan de aqua show van onze vereniging. Op het moment van de foto was de bak pas gevuld met water.
Voor de volledigheid : het is een houten aquarium van 110 breed x 125 diep x 60 hoog.

Groetjes,
MarcC

Hey,

Ik gebruik hetzelfde maansteen als MarcC in mijn aquarium. Ondanks dat mijn aquarium pas net aan het opstarten is, maar op mijn maansteen groeien de algen als geen ander. Ik wou dat de algen eens zo groeide op mijn maansteen in mijn Malawi-aquarium ??? ???

Ik heb het gebruik van maansteen op advies van een ervaren zee aquariaan gebruikt, deze gebruikte het ook al enkele jaren zonder problemen.

Greetzzz Klapschaatsje 8)

Hoi Ozon,
ik heb deze steen ook wel eens gebruikt in mijn bakje met malawie's.
naar ruim een jaar kwam er nog troep uit de steen (roodachtige bagger) ondanks dat ik deze uitgebreid had afgespooten met de hoge druk reiniger en daarna nog ruim een uur heb uitgekookt.
Ook zitten er ontzettend veel metaalen in deze steen, als je er een door de midde slaat zie je soms gewoon roestplekjes zitten.
tevens dien je er rekening me te houden dat de soortelijke massa van deze steen erg hoog is dus je brengt aardig wat gewicht in je aquarium.

mvgr rini

Hoi MarcC,

De steen uit je oude aquarium, noem ik inderdaad geen maansteen... daar ligt dus de verwarring. De foto bovenaan lijkt er meer op... maar zelfs dat kan ik niet 100% zeker zeggen..

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen gewoon bakstenen gebruikte als vulmateriaal...,

groeten Sander

Goedemorgen,

Spagetti steen is inderdaad geen maansteen. Het wordt veel gebruikt in de aquaristiek, maar ervaringen in de zeewateraquaristiek zijn er nauwelijks. Het bevat inderdaad veel ijzer, echter hoeveel etc etc is niet bekend. Een goede soort vulsteen is TUFA rock, dit is eigenlijk fossiel koraal (in sommige stukken zie je nog de structuur van koralen), en is hoofdzakelijk Calciumcarbonaat.

Mt vr gr
Waterweelde

Goedemiddag
Ik heb een aantal jaren geleden op voorspraak van een handelaar de spagetti steen gebruikt als vulmateriaal, inderdaad toen vanwege de prijs.
Ik heb hier nooit nadelige gevolgen van kunnen waarnemen, behalve het constant veroorzaken van enorme roestkleurige stofwolken tijdens het onderhoud. Wat ik ook probeerde, de stenen bleven bergen stof produceren, ik vond het overal terug.
Toch had ik de stenen voor gebruik grondig gereinigd.
Na aanschaf van mijn huidige bak heb ik deze stenen dan ook niet meer gebruikt.

Hallo allemaal,

Het maansteen, gatensteen of hoe je het wil noemen wordt gedolven in Italie en wel in de dolemieten( gebergte).
Nou willen ze dit gesteente dus ook wel een dolemiet-gesteente noemen.
Dit is volgens mij ook echte naam.
Het kalk-gehalte ligt best hoog en dat maakt het best geschikt voor opvulsteen.
Jaren lang zelf ook gebruikt zonder probleem.

gtjs Paul

Hallo Ozon en anderen,

Ook ik gebruik de spagetti steen. Ook vanwege het enorme prijsverschil met levend steen. (je koopt het per kruiwagen ipv per stuk)
Twee jaar geleden toegepast in mijn nieuwe bak. Volgens een soort tuincentrum kwam het spul uit zee. Ik ben het gaan testen in mijn vorige bak. Zo in de sump gepleurd. Koralen (en vissen) leken er geen enkele hinder van te ondervinden. Ook niet na een aantal weken en ook niet toen ik de hoeveelheid opvoerde.

Tot nu toe, ook in de nieuwe bak, geen enkel nadeel van ondervonden. Maar je weet nooit hoe de bak er bij zou hebben gestaan als ik keramiek of levend steen had gebruikt. Inderdaad is het zo dat het spul een roodachtige stof aflaat als je met de stenen aan de schuif gaat. Maar dat schuiven is meestal niet nodig.

Aangezien ik de kosten van de hobby ,waar mogelijk!, een beetje probeer te beperken, koop ik niet al te veel levend steen.

Mocht het zo zijn dat blijkt dat de spagetti schadelijke stoffen bevat én afgeeft dan vervang ik het spul.

Back
Bovenaan