Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SEPIA OFFICINALIS.

D

Der Jan

Guest
Gegroet,

We hadden (en hebben nu op sterk water) een sepia officinalis.2 dagen geleden hebben we nog het nitraat- en nitrietgehalte van het water gecontroleerd, alles in orde. De sepia at ook zeer flink: platvissen, steurgarnalen, krabbetjes en diepvriesgarnalen.
Welnu, deze ochtend zag de aquarium pikzwart (van de inkt), en dreef de sepia bovenaan het water.
Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

JAN

[sorry Daan, we hebben nochtans ons best gedaan.]
 
tja, de inkt is giftig, dus als je geen actieve kool gebruikt om dit op te nemen, blijft deze in de bak en kan het dier eraan sterven.

dat zou een verklaring kunnen zijn waarom het dier is gestorven. waarom hij heeft gespoten is natuurlijk een open vraag. inktvissen (zowel de octopus als zeekatten) die goed gewend zijn, spuiten meestal niet.

maar toch, plotse beweging voor de bak, slaande deur, plots aan- of uitgaan van het licht, ... er zijn mogelijkheden legio die het dier tot deze schrikreactie kunnen brengen.

ik heb een tijd een octopus gehad (binnenkort komt er terug eentje) maar ik had uit voorzorg altijd een koolfilter draaien, mocht hij toch een keertje spuiten.
 
maar het was niet een beetje inkt hoor. De aquarium zag echt pikzwart, en het ging toch om een slordige 100 liter water dat in de aquarium zat, dus we vermoeden dat hij heeeel veel inkt heeft gespoten.
 
Ik denk dat de inkt eerder gevolg dan oorzaak is.
Bij mij komt het ook wel eens voor dat de sepias inkt spuiten, maar heb daar nog geen nadelige effecten van gemerkt, zelfs niet met 3 sepias tegelijk in mijn aquarium.
Sepias zijn zeer gevoelig voor de waterkwaliteit en ik ben bang dat het feit dat het aquarium waarin ie zat net 2 dagen daarvoor was opgestart niet de beste start is geweest. Hadden jullie alsnog een afschuimer op de bak aangesloten?
 
ja hoor, afschuimer zat erop. Nitriet en nitraat was ook in orde ... Hij at ook goed ... zandbodem, alleen in een aquarium, ik zou echt niet weten wat nog beter kon???
is het zo dat sepia's eenmaal ze dood zijn, al hun inkt loslaten?
JAN
 
Der Jan zei:
is het zo dat sepia's eenmaal ze dood zijn, al hun inkt loslaten?
JAN
dit klopt, ik heb 2 keer een kleinekraak gehad en toen die dood zijn gegaan liep het inkt er gewoon uit.
ik heb zelf het idee dat de inkt productie zelfs nog even doorgaat aangezien ze nog heel lang na blijven lekken(inkt dan:D)
 
Ik denk dat het bijna alleen maar nitriet kan zijn geweest, zeker omdat ie wel goed at, en hij was niet ziek of iets dergelijks ook de gewenning zal geen probleem zijn geweest aangezien ie niet uit de zee kwam maar uit het aquarium.
Anders had ie ook niet gegeten.
Ik denk dat omdat je een nieuwe bak hebt opgestart en die niet hebt laten rijpen, de hoeveelheid afvalstoffen te groot werd. Zelfs een afschuimer helpt dan niet, daarom heb je ook al heb je een afschuimer altijd een opstartperiode van enkele maanden. Een nitrietpiek is altijd onvermijdelijk, zelfs als je matig voert.

ter illustratie:
een aquarium van 1000 liter met 2 kleine visjes dat je opstart krijgt al een nitrietpiek.
Jullie aquarium was slechts 100 liter, hierin zit een enorme vervuiler (eet scholletjes, krabben en noem maar op) je krijgt dus zeker een nitrietpiek.

Had hier ook voor gewaarschuwd toen jullie langskwamen, aangezien ik ditzelfde verhaal al bij Devi had meegemaakt.
Omdat sepias extreem gevoelig zijn voor nitriet kan ie bij de eerste dag van de nitrietpiek gelijk zijn gestorven.

Ook het feit dat het precies na een paar weken is gebeurd, duid naar mijn mening hierop (zo lang duurt het ongeveer voordat zich nitriet vormt)

In mijn bak achter die vrijwel precies gelijk met die van jullie is opgestart heb ik ook gisteren voor het eerst nitriet gemeten.

groeten Daan
 
nitrietpiek allemaal goed en wel, maar 2 dagen voordien hebben we nog het nitrietgehalte gemeten, en de waarden waren in orde, dus een te hoog nitrietgehalte kan gewoon niet. zijn er nog mensen die zulk een ervaring hebben?

JAN
 
Bovenaan