Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Salty Cube – Mijn Nano Reef Logboek

Tank

ZeewaterForum lid
Beste forumleden,
Hierbij wil ik graag mijn opstartdagboek delen van mijn nieuwe aquarium. Ik ben benieuwd naar jullie mening en tips over het verloop van de opstart!

🐠 Aquarium Setup 🐠

Aquarium: Red Sea Max Nano Cube G2
Stromingspomp: ai nero 3
Steen & Bodem: Marco Rock (dood steen) met ATI Fiji Zand Wit (1-2 mm)
Opstartmethode: Red Sea Reef Mature Pro Kit
Testsets:
Hanna Checker: Nitraat & Fosfaat (PO4)
Salifert: Ammonia & Nitriet
Zout: refractometer

📊 Logboek Waterwaarden (Dag 2 t/m Dag 20)

Temp 25 graden.
Licht ( reefled50) 10 uur per dag 40% blauw 10% wit

Dag 2
Zoutgehalte: 35 ppt
kH: 7.6

Dag 3
kH: 7.4
Ammonia: < 0.15 ppm
Nitriet: 0.1 ppm
Nitraat: 7.5 ppm

Dag 6
kH: 7.0

Dag 7
(5% waterwissel gedaan)
Nitriet: 0.05 ppm

Dag 10
Nitriet: 0.1 ppm
Nitraat: 22.0 ppm

Dag 14
Nitriet: 0.2 ppm
Nitraat: 24.0 ppm
kH: 7.5

Dag 17
Nitraat: 28.8 ppm

Dag 19

Dag 20
Nitraat: 24.4 ppm (Hanna)
kH: 8.5
Fosfaat (PO4): 0.00 ppm (Hanna)

Waardes zoals Calcium, Magnesium meet ik nu nog niet, omdat er nog geen verbruikers in staan. Deze pak ik op zodra de stikstofcyclus rond is en de eerste koralen gepland staan.

Volgens mij loopt de opstartcyclus zo te zien goed en op schema voor een start met Marco Rock en dood steen.

Vandaag heb ik voor het eerst mijn fosfaat gemeten en ik kwam erachter dat deze 0 is.
Is dit erg tijdens de opstart? Op dit moment heb ik nog geen algen, behalve wat witte pluis op mijn steen die door de stroming wordt weggeblazen. Ik wil voorkomen dat ik straks een algenexplosie krijg. Of veranderd dit zodra de eerste bewoners erin komen en er voer in de bak komt?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

17962.jpg

Hey,

Naar mijn ervaring wanneer fosfaat op 0 staat, staan dinos om de hoek :(
Kan verschillende redenen in nieuwe tank zijn die fosfaat gebruiken, zoek m.

Hey,

Kan verschillende redenen in nieuwe tank zijn die fosfaat gebruiken, zoek m.
Hey,

Kan verschillende redenen in nieuwe tank zijn die fosfaat gebruiken, zoek maar eens op.
Ik doseerde altijd wat fosfaat bij en nu nog steeds.

Enjoy the journey in het begin, en de struggles :)

Kan het kloppen dat mijn bacteriecultuur 'on hold' staat voor de laatste nitrietomzetting omdat er 0,00 fosfaat aanwezig is (mede door het dagelijks doseren van NO3 p O4-X)?

Zo ja, is het dan verstandig wat visvoer in de bak te doen?

Ik zou bij een gewone opstart eigenlijk geen NOPOX doseren zonder dat daar een reden voor is. NOPOX is bedoeld om NO3 en PO4 biologisch te verlagen. Als je PO4 nu al 0,00 meet en je doseert dagelijks NOPOX, zou ik dat eerst herbekijken in plaats van fosfaat bij te doseren, wat ik voorstelde, terwijl je het tegelijk probeert te verwijderen.

Wat is je NO3 momenteel? Of volg je een specifiek opstartprotocol van Red Sea of iets anders?

Ik maak gebruik van de Red Sea Reef Mature Pro Kit, waarbij dagelijks wordt aangegeven wat je moet doen. Volgens het programma zou de opstart nu klaar moeten zijn, al begrijp ik dat dit niet op een dag nauwkeurig kan kloppen.
Ze hebben het in die kit echter niet over fosfaat, en omdat deze op 0 staat, twijfel ik of de laatste nitriet wel wordt verwerkt of dat de bacteriën on hold gaan. Ik vraag me af of ik nog geduld moet hebben of actie moet ondernemen.

Ik meet vandaag ook 0 fosfaat met de Hanna checker, de nitraat is rond de 25 en de ammonia is 0 of lager (<0.15 ppm), al vind ik dat laatste lastig te lezen met de Salifert-test.

Ik vraag me af of ik nog geduld moet hebben of actie moet ondernemen.
Ik zou nog wat geduld hebben en het Red Sea-programma voorlopig blijven volgen. PO4 0,00 zou ik wel een paar dagen opnieuw meten. Blijft die op 0 terwijl NO3 rond 25 blijft hangen, dan zou ik wel herbekijken of de NOPOX-dosering nog logisch is.

Ja, kijk het nog even een weekje aan. Het Red Sea-programma is eigenlijk officieel klaar, maar ik snap dat de natuur haar eigen gang gaat. Volgens het schema zouden de CUC en de vissen er al in hebben gekund, maar de waardes zijn natuurlijk leidend. Bedankt voor de tip over de NoPox, ik neem het mee.

Ik ben bezig met de afronding van de opstart van mijn aquarium en wil graag even jullie mening en advies vragen over mijn waterwaardes en de vervolgstappen.

De situatie op een rij:
Setup: Gestart met droog steen en droog zand.
Ammoniak: Strak 0.0 ppm.
Nitraat: Is gezakt van 28.8 naar 18 ppm (gemeten met Hanna Checker).

Nitriet: Blijft nu al zo'n 2 weken hangen op 0.2 ppm.

Algen / Fosfaat: Ik heb nog geen algen op de stenen of zand. Dit wijd ik zelf aan het dode steen/zand en het feit dat mijn fosfaat op 0.00 ppm staat.

Ik heb inmiddels 2 keer een klein beetje Mysis toegevoegd om het systeem licht te belasten en wat fosfaat binnen te krijgen.
Omdat er totaal geen algen zijn, heeft een opruimploeg geen zin. Omdat er nog niets te eten is.

Mijn vragen aan jullie:
Adviseren jullie op dit punt een grote waterwissel?

Denken jullie dat de opstart hiermee in de basis klaar is?
Kan ik (eventueel na een waterwissel) al beginnen met de eerste visjes om het systeem op een natuurlijke manier van voeding te voorzien, of moet ik echt wachten tot die laatste 0.2 ppm nitriet helemaal 0 is?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Wat jij nu hebt is een steriele bak met zout water.
Op deze wijze zul je dus nooit een goede opstart krijgen.
Mijn advies ?
Ga naar een goede aquariumzaak en koop een paar kilo “echt” levend steen.
Met echt bedoel ik vers geïmporteerd met algjes en zo op het steen (en niet dat spul wat sommige als levend steen verkopen maar wat gewoon dood steen is wat in een bak met water + bacteriën uit een flesje heeft gelegen)

Nitriet is niet gevaarlijk voor zoutwater vissen , wel voor zoetwatervissen.

Ga je nu vissen plaatsen dan komen er afval stoffen in het water en omdat je bacteriën hier niet of nauwelijks op berekend zijn roep je ellende over je bak af in vorm van alg en diatomen en nog meer van deze ellende.

Foto echt levend steen

IMG_7209.jpeg

Laatst bewerkt:
Wat jij nu hebt is een steriele bak met zout water.
Op deze wijze zul je dus nooit een goede opstart krijgen.
Mijn advies ?
Ga naar een goede aquariumzaak en koop een paar kilo “echt” levend steen.
Met echt bedoel ik vers geïmporteerd met algjes en zo op het steen (en niet dat spul wat sommige als levend steen verkopen maar wat gewoon dood steen is wat in een bak met water + bacteriën uit een flesje heeft gelegen)

Nitriet is niet gevaarlijk voor zoutwater vissen , wel voor zoetwatervissen.

Ga je nu vissen plaatsen dan komen er afval stoffen in het water en omdat je bacteriën hier niet of nauwelijks op berekend zijn roep je ellende over je bak af in vorm van alg en diatomen en nog meer van deze ellende.

Foto echt levend steen

Bekijk bijlage 674490
"Bedankt voor je reactie! Ik snap je punt heel goed en neem het zeker mee mocht het op deze manier niet lukken.

Ik heb bewust niet gekozen voor de klassieke methode. Ik wist van tevoren dat de opstart met droog steen anders en trager zou verlopen, maar ik wil het graag op deze manier laten slagen. Er zijn heel veel aquaria die zo succesvol zijn gestart en prachtig draaien.

Het is misschien iets meer puzzelen en ik kom voor andere uitdagingen te staan dan met levend steen, maar dat neem ik voor lief. Ik hoop dan ook dat we op het forum adviezen kunnen blijven uitwisselen die passen binnen de route waarvoor ik heb gekozen!"

Back
Bovenaan