Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Royalty's nieuwe bak

Royalty

Senior Forumlid
Hallo allemaal,

Ik zal proberen eens zo nu en dan een foto te posten,dagboek bij houden is niet echt mijn ding.
Na vier jaar precies heb ik besloten een nieuwe bak op te zetten en door te gaan met de hobby.
De oude bak was gewoon vol,en iedere keer stukken veranderen haalde weinig verbetering uit vond ik zelf.Ik was deze bak gewoon zat!

Afgelopen weekend heb ik met 2 handen alles over gezet!
Het is nog een rommeltje van koralen,maar het begin is er en alles heeft het overleeft.

Bijlagen

• zeeaquaria 043.jpg
    zeeaquaria 043.jpg
    58,5 KB · Weergaven: 47
  • zeeaquaria 078.jpg
    zeeaquaria 078.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 25
  • zeeaquaria 079.jpg
    zeeaquaria 079.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 18
Royalty zei:
Afgelopen weekend heb ik met 2 handen alles over gezet!
Het is nog een rommeltje van koralen,maar het begin is er en alles heeft het overleeft.
Hoi Roy,

Wat een werk he! :p

Wat zijn de afmetingen van je nieuwe bak? En neem je je huidige techniek mee? Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Ik vond je oude bak juist wel erg mooi hoor!

groetjes Bas

Hoi Bas,

Het is al een tijdje geleden dat jij die bak toen gezien hebt.
Dat de bak mooi is heb ik ook vaker gehoord geloof ik...maar toch had ik het gevoel er mee klaar te zijn.

Kwa techniek wordt het toch wel weer wat anders,huidige techniek schiet gewoon te kort.
Ik heb van mede hobbyisten wat over kunnen nemen om de financiën wat te drukken.
Ik heb nu een Red Dragon 6500l als opvoer met daaraan gesloten een halve rifspoeling.
Een H&S afschuimer geschikt volgens opgave tot 1200l.
De verlichting is momenteel van de oude bak.2x150w + 4x54T5.
Ik ben dus nog zoekende naar 3x150 + 2x80w T5 (riga)

De nieuwe bak heeft een afmeting van 180x60x60.

Kwa stroming heb ik nu 2x 6000L streamers.Ik denk dat ik die binnenkort ook ga veruilen voor 8500L streamers.

En ja het was echt veel werk:eek: .Ik dacht even dat ik het niet meer zag zitten.Na 6 uur was het zo'n beetje klaar.
Ik heb gebruik gemaakt van 2 kweekbakken voor koraal en water,mede omdat ik eerst die keramiekplaten eruit moest halen.Daarnaast heb ik nog een grote regenton gebruikt.

De afschuimer werkt prima,minder blij ben ik toch met het geluid van het water dat door de overloop in de sump terecht komt.Ik heb van alles uitgeprobeerd :rolleyes: valt volgens mij niet te drukken.

Verder zijn de kleuren wat verschoten, de afgelopen dagen hebben ze wat minder licht gehad.En door de omstandigheden heen mag ik niet klagen,na enkele uren zelfs stond alles los.

Bijlagen

• zeeaquaria 072.jpg
    zeeaquaria 072.jpg
    75,2 KB · Weergaven: 19
  • zeeaquaria 077.jpg
    zeeaquaria 077.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 17
leuke foto's en mooie bak ga door met het posten.
ik ben heel benieuwd hoe dat gaat groeien de komende tijd.
kan ik wat stekjes van je over nemen tegen die tijd als mijn bak draait.

Stekken heb ik vast nog wel voor je.
Nog effe wchten met foto's,ik ben nog bezig met opbouwen,er staat nog zoveel op de bodem.Maar het water wordt al aardig helder nu door gebruik van aktive kool.

Zo vandaag weer een hele dag druk geweest.
Levendsteen bij gezet en de meeste koralen een vaste plek gegeven.
Het is een beetje mistig geworden vandaar dat de foto's wat vaag zijn.

Een foto van de oude bak van ongeveer een jaar terug,persoonlijk vind ik de nieuwe al mooier ,al is er nog een hoop aan te doen.

Bijlagen

• zeeaquaria 050.jpg
    zeeaquaria 050.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 111
De nieuwe...

De linkerkant houd ik Xenia vrij en wordt meer een sps gedeelte.
Mischien nog te veel Xenia maar ik vind het moeilijk om er afstand van te doen,sorry.:D

Bijlagen

• zeeaquaria 080.jpg
    zeeaquaria 080.jpg
    83,2 KB · Weergaven: 89
  • zeeaquaria 083.jpg
    zeeaquaria 083.jpg
    95,2 KB · Weergaven: 37
  • zeeaquaria 114.jpg
    zeeaquaria 114.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 16
roy ik kom gauw weer kijken! al veel te lang nie meer geweest! (p.s. ik wil misschien wel je 2x 150 watt wel overnemen tzt)

Hey Bas,

Die Hqi is helaas al verkocht die zat bij de oude bak inbegrepen.
Leuk als je langs komt Bas.
Er ligt trouwens nog wat van mij bij jou.

Ook een zeer mooi indeling.
Het oogt nu al heel mooi:goed:
Nico

Hallo Roy

Leuk dat je een dagboek bent begonnen. Ik ga het zeker volgen.
Het begint er inderdaat alweer heel mooi uit te zien hoewel je oude bak er ook erg mooi uitzag.

Bedankt voor de positieve reakties.:)
Ik heb er weer wat stekjes bij geplaatst van Hans (Snah) en van Bas Arends.

blauwe/paarse/groen oortjes,fel groene poliepen,Stylopora (licht rose),Pavona cactus,Acro,bruine monti plaat.

Nee eigelijk meer geloogd grenen/koloniaal,maar eiken is een harder hout soort en bovendien is deze 3x van binnen en van buiten gelakt met zeewaterbestendige lak.Over 5 jaar ziet het er zeker nog net zo netjes uit!
Geen last van een roestig frame dus.;)

Dag Roy,

Je Xenia groeit de bak uit..super. Ik had had ook even een flinke piek bij de groei maar nu wordt de Xenia langzaam maar zeker minder. Geef jij de xenia nog speciaal voer of iets dergelijks?

Xenia was één van de eerst geplaatste stukken in mijn voormalige bak,het was een steen van 10x15.
In den beginne groeide het nog harder,nu iets minder maar toch vrij snel.
Er staan momenteel 3 varianten in waarvan er 2 soorten zijn die veel op elkaar lijken.
Voor een leek valt het mischien niet op maar verschil is er wel degelijk.
De één waarvan er het meeste in de bak staat is gevoeliger dan de andere die er op lijkt.Deze variant doet het bij mij ook beter met meer water verversen.Bij een niet meetbare no3 groeit deze harder.(Althans mijn ervaring).
Verder voeg ik niets toe dat xenia beter zou laten groeien.

Royalty zei:
Nee eigelijk meer geloogd grenen/koloniaal,maar eiken is een harder hout soort en bovendien is deze 3x van binnen en van buiten gelakt met zeewaterbestendige lak.Over 5 jaar ziet het er zeker nog net zo netjes uit!
Geen last van een roestig frame dus.;)
Hallo Roy

Is de oude bak ook op de zelfde manier behandeld?

Back
Bovenaan