Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Noord Holland Rotifers Brachiones aangeboden

Marc VB

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat Rotifers Brachiones voor mijn clkownfish larven die met enkele dagen uitkomen. Heb eerder al geprobeerd een kweek op te zetten, maar dat is helaas niet gelukt. Is er een mogelijkheid om in één keer een redelijke hoeveelheid ergens af te nemen, zodat ik de eerste dagen voldoende heb voor mijn clownfish larven?

Alle hulp/tips in deze wroden erg gewaardeerd;) Alvast bedankt!

Groetjes,

Marc

Hi Jimmy,

Bedankt voor je reactie. Is dit een alternatief om de clownfish larven de eerste paar dagen te voeden? Heb je niet heel toevallig ook een batch verse Rotifers Brachiones in de aanbieding?

Groetjes,

Marc

Ikzelf heb deze niet, maar @Frank99 uit de buurt hier biedt deze aan op het forum. Ik dacht dat hij ze ook gebruikt in zijn harem-bak met anemoonvisjes.
Mss eens een pb sturen?

beste marc
jij kan jou larven niet gaan voeren met levende phytoplankton , jij moet een rotifer culture opstraten en dan heb je wel phyto er voor nodig
dus phyto voer je mee jou rotifers en met die rofifers voor je dan jou larve :)

beste marc
jij kan jou larven niet gaan voeren met levende phytoplankton , jij moet een rotifer culture opstraten en dan heb je wel phyto er voor nodig
dus phyto voer je mee jou rotifers en met die rofifers voor je dan jou larve :)
Dat vermoeden had ik ook al, bedankt;) Ik kwam wel een onderzoek tegen waaruit blijkt dat groen water (ik denk ze hier plankton mee bedoelen) helpt bij de opstart. Dus naast de rotifers, zie: https://www.researchgate.net/figure...-end-of-the-experiment-Mean-SD_tbl2_267249941

Dat groene water wordt gebruikt om de brachionus te voeden, je moet ze a.h.w.volstampen met omega 3 enz.
Tevens gelezen in de commerciele viskweek dat een jong visje wel 500 of meer brachionussen eet per 24 uur.
Je hebt er dus heel wat nodig, zonder kweek gaat dat niet lukken denk ik.

Je zou hiermee kunnen proberen om een kweek op te zetten;

Inplaats van plankton kan je dit voeren aan de rotifers.

En de rotifers zelf verkopen ze ook op de site, denk wel dat je meerdere zakjes nodig hebt om te starten.

Voor de rest heb je nog een luchtpompje nodig met een kraantje om te smoren. En misschien een verwarmings element.

Mocht je dit proberen dan ben ik benieuwd naar de setup en of het ook daadwerkelijk lukt, zelf wou ik dit ook proberen maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan omdat m'n clown vissen geen legsels meer kregen.

(Kortingscodes voor de site; zeewaterforum.info)

Die easyroti is wel de beste mix om de brachionus te verrijken.
Voor brachionuskweek bij een zoutgehalte van 1.025, 20 graden groeien ze het beste.
Ze groeien het beste als je met een geconcentreerde kweek begint, dus veel brachionus op weinig water.
en hoe meer het er worden telkens water bijvullen.
Als je b.v. een aantal zakjes in een bakje van 10liter zou gooien groeien ze niet zo best.
Oorzaak nog niet bekend, maar ik heb dit van het RIVM te ijmuiden.
Hebben ook een snelle stofwisseling , tussen de 30 a 45 minuten is alles verteerd,
Dus zodra het water helder is weer bijvoeren.
Je moet ook een zeefje hebben om ze uit het water te filteren, dit vervuild heel sterk, nitriet, ammonia enz.
Niet gezond om in het kweekbakje van de vissen te gooien.

Thanks @Kolkkie & @Ken. Zitten een paar handige tips bij!

Ik heb de nodige voorbereidingen getroffen en start vanavond of morgenavond met het proces. Tenminste, als de larven een beetje meewerken;)

Zodra ik door de eerste paar dagen ben zal ik uitgebreid verslag doen, mochten jullie dit leuk vinden.

Thanks @Kolkkie & @Ken. Zitten een paar handige tips bij!

Ik heb de nodige voorbereidingen getroffen en start vanavond of morgenavond met het proces. Tenminste, als de larven een beetje meewerken;)

Zodra ik door de eerste paar dagen ben zal ik uitgebreid verslag doen, mochten jullie dit leuk vinden.
Lijkt mij zeker leuk om te volgen

Succes Marc, veel geduld en niet overvoeren, maar ook niet te weinig. Hou je kweekbak donker de eerste dagen.

Even over de opmerking van Frank99, klopt, die jongen worden aangetrokken door licht, zodra ze een kiertje licht zien gaan ze allemaal in die hoek hangen.
Heb dat gehad met jongen van een andere vissoort, dus bak donker zodat ze door de hele bak zwemmen en de brachionus eten.

Even over de opmerking van Frank99, klopt, die jongen worden aangetrokken door licht, zodra ze een kiertje licht zien gaan ze allemaal in die hoek hangen.
Heb dat gehad met jongen van een andere vissoort, dus bak donker zodat ze door de hele bak zwemmen en de brachionus eten.

Ja daarom alle zijden van het aquarium heel goed donker afplakken, vanaf boven wel een gedimde lamp die 24/7 aan staat

Bij imkershop.nl verkopen ze puntzeven van 50 um.
Ik heb zelf eens een zeef gekocht bij een winkel in laboratorium onderdelen.Deze zijn wel aan de prijs.
in duitsland verkopen ze die wel bij sommige aquariawinkels, weet alleen niet welke.

Bij imkershop.nl verkopen ze puntzeven van 50 um.
Ik heb zelf eens een zeef gekocht bij een winkel in laboratorium onderdelen.Deze zijn wel aan de prijs.
in duitsland verkopen ze die wel bij sommige aquariawinkels, weet alleen niet welke.
Toevallig heb ik die van de imkershop, maar blijkt niet te werken, is geen 50 micron in werkelijkheid. Alles ging er zo doorheen. Het blijft erg moeilijk om iets te vinden.

Back
Bovenaan