Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rode tepelannemoon

• Topicstarter Topicstarter Dibbe
  • Startdatum Startdatum
D

Dibbe

Guest
Heeft iemand een tip om de annemoon op een bepaalde plek te laten zitten?
Heb op de bodem grind weg gehaald zodat hij zich lekker aan het gladde glas kan zuigen maar hij gaat er telkens vandoor en kruipt achter het levend steen door de kleinste gaten?

Dibbe zei:
Heeft iemand een tip om de annemoon op een bepaalde plek te laten zitten?
Heb op de bodem grind weg gehaald zodat hij zich lekker aan het gladde glas kan zuigen maar hij gaat er telkens vandoor en kruipt achter het levend steen door de kleinste gaten?
Dag Dibbe,
Een anemoon zal zich altijd verplaatsen tot hij de juiste stoming gevonden heeft.
Misschien de stroming eens wijzigen. Wel uitkijken dat hij geen koralen raakt.

Domien

Een anemoon blijft alleen op een plek indien die plek m "aanstaat". Bevalt het hem niet, dan blijft ie wandelen...

Verder moet je weten dat rode tepelanemonen, in tegenstelling tot sommige andere soorten, geen voorkeur geven aan gladde oppervlaktes. Dus je bodemruit vrijmaken is verloren moeite.

Ja een rode tepelannemoon verplaatst zich tot hij een goed plaatstje heeft, en hij kan zich volledig klein maken en tussen de stenen kruipen en dan volledig uitstrekken, wat het moeilijk maakt tegenover ander koralen. Is een pracht dier maar niet zo eenvoudig in je bak, doordat hij zich verplaatst.

Erik

Laat 'm even zijn gang gaan. Indien hij een plekje gevonden heeft en er enkele dagen ook blijft, dan kan je hem "tevreden" houden met 1* per week een stukje kabeljauw of iets dergelijks te geven ter grote van een pinknagel.

Succes.

ja van die van mij krijg ik ook het heen en weer? Hij kruipt nu onder een steen :D Ik wordt er niet goed van, willen ze nu een rustig plekje of juist wat stroming?

Kalme beetje wisselende stroming, liefst van 2 kanten, genoeg licht en een schoon ruw oppervlak om zich vast te zetten. Je moet m gewoon laten gaan een tijdje, als er een plekje in je bak is dat m aanstaat vind ie t.. Is zo'n plekje niet aanwezig dan zal ie doodgaan na een tijdje... Met een tepelanemoon geld trouwens een beetje hetzelfde als met een gele dokter, het zijn zeker de minder moeilijke anemonen, maar alle anemonen zijn en blijven lastig en tricky...
Mocht je anemoon een plekje vinden, houd er dan met bijplaatsen van andere dieren mee dat je geen dieren plaatst op plekken die de stroming erg laten veranderen....

Er is trouwens nog een hele waslijst aan dieren op te noemen die je bij voorkeur in een wat rijpere bak zet en niet in een zeer jonge bak waar nog veel moet stabiliseren en waar nog veel in gerommeld moet worden...

Als ie af en toe wat diepvries artemia of mysis te pakken kan krijgen issie je wel dankbaar, ik spuit met een pipet meestal gericht wat van dit fijne voer hun kant op wat dankbaar word aangenomen. Het grotere voer als mossels en garnalen krijgen deze bij mij niet, dat is voorbehouden aan de tapijtanemonen.

Bij mij gaan deze anemonen steevast voor de overloop zitten, ze hebben een voorkeur voor stroming die niet direct van de pomp op hun komt maar weerkaatst wordt, of dit moeten zachte pompen zijn zoals een stream.
Bijvoeren hoeft eigenlijk niet tenzij je er mee wil kweken, op zich hebben ze genoeg aan wat er voorbij waait met meer voer gaan ze sneller delen.
Netelen valt wel mee bij deze anemonen dus je hoeft niet alles direct weg te halen waar ze tegen aan staan.
Het is wat Dennis zegt laat de anemoon zijn plek zoeken, verander dan de stroming ook niet meer en pas de rest van de bak aan.

Andre nee niet uit Spijk :D

nou hij is weer aan de wandel geweest vannacht! Hij zit nu omgekeerd achter een steen? :confused: . Volgens mij krijgt hij nu niet genoeg licht, maar hij kruipt vanzelf weer naar het licht denken jullie?

Zeker te weten !
Dat wil natuurlijk zeggen als je bak goed is ! zal hij zich zelf niet doden door weg te kruipen, is je bak niet geschikt dan zal hij wegkruipen en dus wel dood gaan.
Het blijft dus toch afwachten.

Hmmm,

Hij blijft zich achter het levend steen verplaatsen, nu is hij totaal uit het zicht.
Zelfs de clownvisjes heeft hij mee gelokt ;-(
Ik zou bijna denken dat hij zich uit het licht wil houden.
Maar ja, ik laat hem lekker z'n gang gaan maar vind het wel jammer dat hij uit het zicht is nu want het is een pracht!

Tom

die van mij nu vannacht op een ruwe steen gezet vlak voor de overloop. Maar hij zat vanmorgen alweer onder de steen :(

Hoi'

Ik heb ook nog niet zo lang een rode tepelanemoon in mijn bak gezet en hij blijft al een paar dagen op dezelfde plek zitten.

Maar nu heb ik een vraag, ik heb ook een padestoel lederkoraal en een dag na dat ik die rode tepelanemoon geplaatst heb hing hij helemaal slap en is hij helemaal ingetrokken, en dat is hij nu nog steeds!!
Komt dat door die anemoon of is dat wat anders?????
Groeten Bassy

mijn rode tepelanemoon zit nu al ddagen aan de zijkant van een steen vlak bij de overloop. De ene helft van zijn body krijgt mijns inziens dus niet voldoende licht, maar ja hij kiest er zelf voor! Ik heb hem ook al wat gevoerd met een spuitje.

Het komt goed!

Back
Bovenaan