Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rif achter de duinen

Ben

Senior Forumlid
Rif achter de Duinen

Hallo allemaal,

Vanaf vandaag wil ik een dagboekboek gaan bij houden.
Dit is mijn tweede opstart, was in 2001 als eens begonnen maar het is niet geworden wat ik wilde.
Mijn aquarium meet 75x75x75, op 2cm van de bodem is een stekrooster aangebracht onder het stekrooster blaast d.m.v een aquaclear 1500 l/u.
Ik heb gekozen voor het berlinsysteem in het sump staat een H&S met 2x een eheim 1060. De verlichting bestaat uit 1x hqi 400w 10.000k en 2x 24w T5 van ATI. Een UV-filter 9watt helpt bij het zuiveren van het water.
Op 20 mei is er 50 kilo vers levendsteen in gebracht en draait dus nu ruim een week. Voor het rijpingsproces wil ik zeker 4tot5 maanden uittrekken dit naar aanleiding van het artikel van Alf Nilsen in het het "Zeeaquarium".

Zo nu eerst maar een foto van het levendsteen later volgen foto's van de techniek etc. etc.

groet,
Ben

p.s. mijn voorbeeld en houvast is het aquarium van Tank of the month januari 2006 http://www.reefkeeping.com/issues/2006-01/totm/index.php

Bijlagen

• levendsteen 1week.jpg
    levendsteen 1week.jpg
    31 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:
OP
Ben

Ben

Senior Forumlid
Hierbij twee foto's van de stekroosters

Bijlagen

• rooster1.jpg
    rooster1.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 41
  • rooster2.jpg
    rooster2.jpg
    22,5 KB · Weergaven: 27
OP
Ben

Ben

Senior Forumlid
Empty zei:
Ziet er goed uit hoor! Hele mooie maat! maar ik zou het voorlopig nog maar even uit je hoofd zetten deze bak te evenaren ;) maar dat is mijn mening.

Mvg Martijn
Hoi Martijn,

Gelukkig heb ik de tijd Aken en Keulen zijn ook niet op 1 dag gebouwd:D

Wat mij inspireerde is de waterhuishouding, zorgen voor een zo schoon mogelijk aquarium water. Het enige wat deze aquariaan echt in de gaten houd is zijn Mg is deze goed danzijn de andere waardes zoals Ca en Kh makkelijker onder controle te houden.

groet,
Ben

Laatst bewerkt:
OP
Ben

Ben

Senior Forumlid
Een foto van mijn osmoseapp. op de foto staat nog een 30 l/d maar is inmiddels een 90 l/d. Na het voorfilter en het cabonfilter zit een boosterpomp (boosterpomp is geweldig maak makkelijk 70 l/d aan) na het membraamfilter zit nog een silicaatfilter. Het geheel staat op zolder maar ga binnenkort opzoek naar een ander plekje ben er toch niet gerust op met 100 liter water op zolder:D

Groet,
Ben

Bijlagen

• osmose01.jpg
    osmose01.jpg
    30,8 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
Ben zei:
Voor het rijpingsproces wil ik zeker 4tot5 maanden uittrekken dit naar aanleiding van het artikel van Alf Nilsen in het het "Zeeaquarium".
:goed: zou geweldig zijn als je dit inderdaad volhoudt. De verleiding kan soms zo groot zijn:eek:

K

knsm_eiland

Guest
Altijd leuk weer een nieuwe start te zien, en weer zo anders!
Veel succes!

mvg,
Ruud

Leonardo's Reef

ZeewaterForum gebruiker
Heel erg mooie maat! Dat je streeft naar zo'n mooi resultaat als de TOTM geeft je iets om naartoe te werken, en dat zal het eindresultaat iig mooier maken. Ga je gebruik maken van bodembedekking i.v.m. de roosters?

Veel succes met de verder opbouw!

Groetjes Leonardo

OP
Ben

Ben

Senior Forumlid
Leonardo's Reef zei:
Heel erg mooie maat! Dat je streeft naar zo'n mooi resultaat als de TOTM geeft je iets om naartoe te werken, en dat zal het eindresultaat iig mooier maken. Ga je gebruik maken van bodembedekking i.v.m. de roosters?

Veel succes met de verder opbouw!

Groetjes Leonardo
Leonardo,
Het streven naar TOMT jan. 2006 is inderdaad het doel en wie weet wordt het wel bereikt aan mij zal het niet liggen en met een beetje hulp van het forum:D

Op de bodem komt na het rijpingsproces een zandbodem van fijn koraalzand.
Echter het stekooster is in totaal 3cm hoog maar wil geen zandbodem van 3cm dus daar moet nog een list op worden verzonnen.

Groet,
Ben

OP
Ben

Ben

Senior Forumlid
Opvoerpomp

De opvoerpomp is een ATK die pompt 5500 l/u. De ATK staat onder in de kruipruimte opgesteld dit heeft twee voordelen, 1 koeling van het water dat door de buizen stroomt en 2 geen geluid. Het heeft natuurlijk ook een nadeel de opvoerhoogte is 50cm mee. Ikben een plan aanhet maken om het filter ook in de kruipruimte te plaatsen maar daarover later meer.

Groet,
Ben

Bijlagen

• ATK02.jpg
    ATK02.jpg
    33,8 KB · Weergaven: 29

Tubeman

Senior Forumlid
Mooie maten van je bak:goed: . Je hebt in ieder geval niet bezuinigd op de techniek. Heb je misschien een foto van je sump met techniek?

Ik ben zelf ook een nieuwe bak aan het starten met ongeveer dezelfde maten. Ik zal je dagboek zeker in de gaten houden!

gr Wouter

OP
Ben

Ben

Senior Forumlid
Afschuimer

De afschuimer is een H S 200-2x1060 hier op het forum 2e hands gekocht.

Groet,
Ben

Bijlagen

• afschuimer.jpg
    afschuimer.jpg
    53,1 KB · Weergaven: 31
  • H&S in werking.jpg
    H&S in werking.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 27
OP
Ben

Ben

Senior Forumlid
kayak.nl zei:
Mooie maten van je bak:goed: . Je hebt in ieder geval niet bezuinigd op de techniek. Heb je misschien een foto van je sump met techniek?

Ik ben zelf ook een nieuwe bak aan het starten met ongeveer dezelfde maten. Ik zal je dagboek zeker in de gaten houden!

gr Wouter
Wouter,

Op verzoek, wil je meer weten vragen staat vrij:)

Groet,
Ben

Bijlagen

• H&S inwerking02.jpg
    H&S inwerking02.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 27

Leonardo's Reef

ZeewaterForum gebruiker
Ben zei:
Op de bodem komt na het rijpingsproces een zandbodem van fijn koraalzand.
Echter het stekooster is in totaal 3cm hoog maar wil geen zandbodem van 3cm dus daar moet nog een list op worden verzonnen.

Groet,
Ben
Je zou kunnen overwegen om de stenen boven de zandbodem te laten "zweven". zo kan de stroming ongehinderd onder de stenen door en kunnen opruimers het zand onder de stenen ook "bewerken".

Ik ga deze topic zeker volgen! Ben zelf ook een liefhebber van kubusbakken :)

Groetjes leonardo

Tubeman

Senior Forumlid
Ben zei:
Wouter,

Op verzoek, wil je meer weten vragen staat vrij:)

Groet,
Ben
Da's een serieuze schuimer!! Hoe zit het met het geluid van deze schuimer,staat hij in de sump onder het aquarium of staat deze al in de kelder?

gr wouter

Bovenaan