Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

resonatie probleem reefer 425 xxl

baron

ZeewaterForum gebruiker
zoals de kop al zegt ik heb een reefer 425 xxl en een vertex omega 180i afschuimer die in principe heel stil is maar als de kast gesloten is krijg ik een hele zware bromtoon zeer irritant ik heb de afschuimer al op een soort tempex gezet maar helpt niet zijn er anderen die er ook last van hebben en wat hebben jullie er tegen gedaan de sump in de kast is zo groot dat daar weinig tot geen ruimte is voor isolatie en aan de onderkant zitten verschillende rijen met verstel pootjes dus je kan ook niets er onder schuiven ideeën of suggesties zijn welkom
alvast bedankt voor het meedenken
 
zoals de kop al zegt ik heb een reefer 425 xxl en een vertex omega 180i afschuimer die in principe heel stil is maar als de kast gesloten is krijg ik een hele zware bromtoon zeer irritant ik heb de afschuimer al op een soort tempex gezet maar helpt niet zijn er anderen die er ook last van hebben en wat hebben jullie er tegen gedaan de sump in de kast is zo groot dat daar weinig tot geen ruimte is voor isolatie en aan de onderkant zitten verschillende rijen met verstel pootjes dus je kan ook niets er onder schuiven ideeën of suggesties zijn welkom
alvast bedankt voor het meedenken
1617729288840.jpeg
 

Bijlagen

  • 1617729244460.jpeg
    1617729244460.jpeg
    33,5 KB · Weergaven: 0
Heb je al uitgesloten dat er ergens een pomp met het plastic tegen het glas van je sump komt? De meeste apparatuur staat tegenwoordig op rubberen pootjes maar als het krab bemeten is kan er mogelijk plastic tegen het glas aankomen waardoor je vaak resonantie krijgt.

Ik heb bovenstaand isolatie materiaal ook in de gehele kast geplakt en gezorgd dat alle contactpunten van al het apparatuur van rubber is, dit werkt aardig moet ik zeggen.
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de Vertex. Bij mij staat hij nu op een stekkenrooster, overal waar de losse stukken rooster mekaar zouden kunnen raken heb ik siliconeslang tussen gedaan. Ook ligt er bovenaan een glazen plaat op die ook rust op stukken siliconeslang.
Muisstil is hij momenteel, enkel te horen 's nachts als er geen ander geluid te horen is.
 

Bijlagen

  • 20210406_200620.jpg
    20210406_200620.jpg
    150,9 KB · Weergaven: 33
  • 20210406_200614.jpg
    20210406_200614.jpg
    104,6 KB · Weergaven: 34
  • 20210406_200611.jpg
    20210406_200611.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 31
  • 20210406_200553.jpg
    20210406_200553.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 33
dank jullie wel alvast ik denk idd dat ik ga proberen om de afschuimer op een zogenaamd zwevend plateau ga plaatsen ik kan de kast niet isoleren daar is gewoonweg geen ruimte voor en ik heb al verschillende materialen onder de sump geplaatst maar hij blijft brommen dus dat plateau ga ik nu proberen en idd kijken of er snoeren of buizen zijn die tegen de zijkant aan komen alvast bedankt
 
Lijkt mij dat de kast een soort klankkast vormt die het geluid versterkt.
je geeft aan dat de ruimte beperkt is , kun je eventueel wel isolatie plakken tegen de onderkant van de bak of aan de binnenkant van de kast onder de bak ?

ik zou als het plateau geen oplossing geeft eens een advies vragen bij deze jongens...

https://www.akoestiekwinkel.nl/

succes peter
 
Probeer is een druppel (zo'n helder buffertje voor deurklinken etc.) op het uitzettertje. Ik had met mijn BM reef 60 bakje precies eender zo'n probleem. Was daarna opgelost.
 
Geluid door resonantie is irritant. Wil je dat doorkomen, moet je zien te voorkomen dat het materiaal kan gaan trillen.
Als je het geluid hoort, kun je dan dit weg krijgen door je hand op de deurtjes of bijvoorbeeld een zijpanel te leggen?

Sommige aquarium onderkasten hebben een losse zijkant, om de sump te kunnen plaatsen / vervangen. Als dit het geval is, is deze zijkant dan vastgezet of enkel geklemd. (dubbelzijdig tape of een dotje kit)

Als het geluid inderdaad optreedt op het moment dat de deurtjes dicht zijn, inderdaad zoals LJ92 al aangeeft, van die rubber dopje plaatsen. dit op punten waar (vaak uiteinde van) de deurtjes de kast raken.

Als het lukt om op een paar plaatsen (piramide) schuim tussen de vloer en de boden van de kast te stoppen, dan kun je zo ook het ontstaan van de trillingen al inperken.

Eventueel proberen om aan de binnenzijde van je kast de wanden te voorzien van een strook reparatie tape (soort dik ductape met rubberachtig tussenlaag) of bijvoorbeeld zelfplakkende epdm (dak) folie. Dit hoeft niet eens over het gehele oppervlakte te zijn (lijkt wel netter) maar een strook van onder schuin naar boven is vaak al voldoende.

Hierdoor maak je het materiaal zwaarder / trager en daardoor lastiger om te bewegen, waardoor de resonantie frequentie veranderd.
 
Bovenstaande adviezen zijn prima voor wat betreft symptoombestrijding, ofwel de irritatie van geluid voor ons wegnemen.
Maar bedenk wel dat de oorzaak van de vibratie er dan nog steeds is. Vis, ongewervelden (en koralen?) kunnen hier ook hinder van ondervinden.

En per saldo is ook voor het apparaat zelf niet gunstig voor een lange levensduur.
 
ik ga dat van die rubberdopjes op de kastdeurtjes ook doe want de deurtjes dicht of open scheelt een stuk isolatie onder de kast ga ik proberen om dan maar stroken isolatie te plaatsen de akoestiek winkel heb ik al gebeld en hebben een soort platen voor onder de sump maar ik heb al 2 verschillende soorten iso platen geprobeerd ik ga weer aan de gang
 
probleem is opgelost isolatie platen onder de sump alle kabels los van de sump en de eiwitafschuimer en er zat een grote kier aan de voorkant van de kast dus tussen de deuren en de kast daar hebben we een extra lat opgekit op de sluiting van de deuren zaten idd al van die rubber dopjes.
iedereen weer happy in huis bedankt voor de suggesties
 
Bovenaan