Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Reefermadness

Volgens mij lopen hier twee dingen door elkaar. Fosfaat is geen pH. Je pH heeft niks met algengroei te maken. Hoewel, bij extreme pH waarden heb je ook geen algengroei meer maar dan is de rest zeker al lang dood.
 
Haha sorry typo..
Nee ik weet dat alg groei en Ph niks met elkaar te maken hebben.. (afgezien van de assimilatie)
Maar doelde er op (on a side note) dat ik ook de Po4 test maar waardeloos vind..

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Net m'n bubble magus mini 70 reactor binnengekregen.. Met een potje rowaphos.. Hoe veel moet ik daar van in de reactor doen? En uitspoelen of niet? Spons in of uit de reactor?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Net m'n bubble magus mini 70 reactor binnengekregen.. Met een potje rowaphos.. Hoe veel moet ik daar van in de reactor doen? En uitspoelen of niet? Spons in of uit de reactor?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Ik deed het in mijn potfilter altijd tussen twee watten. Heb het een keer in mijn wervelbedfilter geprobeerd. Maar dat werkte niet goed. Had het hier wel van te voren uitgespoeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
De BM mini heeft kwam ook met twee watten.. Ik heb er nu toch maar een paar lepels np pallets in gedaan.. Gezien ik mijn fosfaat niet kon meten en er zoiezo meer nitraat aanwezig is op dit moment.. vanmiddag of morgen weer eens een meting verrichten

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
De BM mini heeft kwam ook met twee watten.. Ik heb er nu toch maar een paar lepels np pallets in gedaan.. Gezien ik mijn fosfaat niet kon meten en er zoiezo meer nitraat aanwezig is op dit moment.. vanmiddag of morgen weer eens een meting verrichten

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Np pellets duren een aantal weken om in te draaien. Dat merk je niet morgen al hoor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nee weet ik.. Het zit er nu al wel bijna een weekje in.
Metingen zijn puur routine op dit moment, ben wel benieuwd wat er allemaal gebeurd in de bak..
Mocht dat het geval zijn dan ga ik om de twee dagen meten..
Heb stiekem toch het idee dat ik een deel van de opstart heb overgeslagen met het 2de hands levend steen. En die stukken van de lfs leken achteraf ook al een tijdje gelegen te hebben..
Al met al weinig (afstervend) leven op de stenen.

Mocht er de aankomende paar weken een duidelijke daling in de waarden te zien zijn gaan we voorzichtig beginnen met een opruimploeg te introduceren..
En wellicht ook wat koralen..
Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Net wat waarden getest ;
No2; 0,1 (salifert)
No3; tussen 25 en 10
Po4; +/- 0,1

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
De bak draait inmiddels een maandje..
De 22ste heb ik wat eerste koraaltjes op gehaald. 2 discosoma oortjes en een steentje met wat buttons..
De buttons stonden na een kwartier in de bak al mooi open! Niks te klagen.
De oortjes daarintegen hebben me wel wat hoofdpijn bezorgd! Omdat ze los zitten (niet op een steentje) was het moeilijk om een plekje voor ze te vinden.. Waardoor er een onder de stenen verdween, na een hoop gepiel met een pompje en turkey baster kreeg ik hem nog niet te pakken!
Na twee dagen toch maar besloten hem wel te willen reden, heb ik de halve scape moeten afbreken...
Dit leidde er toe dat ik het niet meer kreeg zoals het eerst stond nog hoe ik het enigzins hebben wil..
Na twee dagen van frustratie en stenen er uit en weer er in stond het nog niet goed [emoji35]

Dus gisteren de knoop maar door gehakt en de scape buiten de bak weer opgebouwd, en "vast" gezet met reefscape epoxy..
Na twee uur met een natte handdoek over de stenen(in een poging stenen zo min mogelijk uit te laten drogen en zo onnodig nog meer leven te verliezen.)
Nou dat spul was dus nog verre van uitgehard! [emoji37]
Dus toen de rots formatie maar met piepschuim plaat en al in de bak gezet anders had ik nog wel een paar uur koffie dik kunnen kijken..
Hier voor moest wel de achterste trek strip wijken.. (zet deze van de week wel weer terug)kortom een heel gedoe! En ik ben erg bang dat het kleine beetje stabiliteit dat ik net had nu weer compleet weg zal zijn..

Morgen maar weer eens een volledige meting uitvoeren..

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Wel heb ik ( voorzichtig) wat lijstjes gemaakt met wat ik aan levende haven in de bak zou willen zien.. Om mezelf maar voor te houden dat het wel weer goed komt na de afgelopen paar dagen ?

19ba2bf50f3947aacc8383270d90f422.jpg


Ik twijfel nog wel over de hermiet kreeftjes, zou ik er twee nemen en zo ja welke soort.. Of allebei?

7b2592a144a5246d4cff71288abfd154.jpg


Bij de vissen staat eigenlijk alleen de yasha met zekerheid vast(ook op nr1)
De rest is nog een twijfel geval..
Er valt weinig bruikbare info te vinden over veel van deze soorten..

De apogon parvulus is een visje die ik graag zou hebben zwemmen.. Maar voor de prijs en de info moet ik dan toch eerst €150,- "over" hebben.. Nou dat kan nog lang duren hahaha[emoji23]

Voor de rest hoor ik graag!


Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
de waterwaarden van vandaag;

temp 26°C
sg;35‰

kh;6,7(salifert)
ca;440
mg; wordt tijd dat ik hier een set voor koop
no2;0-0,1
no3;+/-25
po4;0

nu denk ik dat de hoge nitraat vooral door het noodgedwongen re-scapen komt..
maar een niet meetbare p04 helpt volgens mij niet echt met de verlaging hier van,
wel heb ik na dat hele fiasco wat meer n/p pallets in de reactor gedaan..
misschien eens beginnen met om de dag wat te voeren..
heb een zakje reef pearls liggen zou dat helpen om wat fosfaat in de bak te krijgen en de no3 naar beneden te drukken?
 
Als ik jou was zou ik eens een aantal flinke waterwissels doen de komende week. Zakt je NO3 wel en kun je van hieruit verder gaan.

Zie niet in waarom je nu al op biopellets zou moeten draaien. Je hebt een lage bezetting, zit nog maar pas in de 'opstart'..

Een PO4 van 0 is sowiezo niet goed. Heb geen ervaring met salifert test set. Geen idee wat de afwijking hiervan is.
Zelfde geld voor je kh.. mag rond de 8 zitten. Maar hier ook, heb geen ervaring met Salifert en afwijking voor KH.

de waterwaarden van vandaag;

temp 26°C
sg;35‰

kh;6,7(salifert)
ca;440
mg; wordt tijd dat ik hier een set voor koop
no2;0-0,1
no3;+/-25
po4;0

nu denk ik dat de hoge nitraat vooral door het noodgedwongen re-scapen komt..
maar een niet meetbare p04 helpt volgens mij niet echt met de verlaging hier van,
wel heb ik na dat hele fiasco wat meer n/p pallets in de reactor gedaan..
misschien eens beginnen met om de dag wat te voeren..
heb een zakje reef pearls liggen zou dat helpen om wat fosfaat in de bak te krijgen en de no3 naar beneden te drukken?
 
Ja i know staan ook gepland 😉
Morgen zout halen.. Die is op!
Wat was het ook al weer? Wet van Murphy??
Np pallets is als buffer.. Doet nog niet echt z'n werk volgens mij.
En ja die salifert testen...
Hoor er inderdaad niet heel veel goeds over (in ieder geval over de Po4 deze wordt dan ook zo snel mogelijk vervangen door een redsea test)


Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Ja i know staan ook gepland 😉
Morgen zout halen.. Die is op!
Wat was het ook al weer? Wet van Murphy??
Np pallets is als buffer.. Doet nog niet echt z'n werk volgens mij.
En ja die salifert testen...
Hoor er inderdaad niet heel veel goeds over (in ieder geval over de Po4 deze wordt dan ook zo snel mogelijk vervangen door een redsea test)


Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
Eventueel die van colombo? Ik gebruik zowel de no3 als po4 test van hun (kh/ca/mg salifert). Het verschil vind ik prima af te lezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Beter niet red sea po4 test kopen, die is niet zo geweldig! Colombo is wel prima. Zelf gebruik ik de hanna url die werkt top.
 
Ja de hanna..
Die staat zeker gepland maar dat gaat pas over een maand of twee worden.. Hopen dat iemand er dan een aanbied..
Ik ga eens kijken naar de colombo testen. Daar hoor je inderdaad ook goede verhalen over..

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Gisteren 20l water ververst..
Thanks Jon!

Waterwaarden vandaag;
Temp; 26ºC
Zoutgehalte; 35‰
Kh; 7,7(dkh)
Ca ;440ppm
No2;0ppm
No3; 25ppm
Po4; 0-0,03ppm

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Vanavond of morgen weer 20l verversen en daarbij zoveel mogelijk rotzooi afzuigen..

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Bovenaan